چالشها و فرصتهای پیش روی صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی

  • پنجشنبه 1 تیر 1391 ساعت 21:2

صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی به رغم سابقه طولانی در دیگر کشورها به ویژه در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، در ایران یک صنعت نوپا، رو به پیشرفت و البته آینده داری است و بیم آن می رود در صورت غفلت، بسیاری از فرصتهای پیش روی فعالان این صنعت به تهدید بدل شده و چالشهای احتمالی باعث بروز گرفتاری فراگیر شود. واقعیت این است که صنایع نوپا در هر کشوری و در هر زمانی به مراقبت بیشتر نیازمند هستند و صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی هم از این قاعده کلی و اثبات شده مستثنی نخواهد بود. به ویژه اینکه استقبال اولیه از محصولات و در و پنجره های یو.پی.وی.سی خیلی ها را وسوسه کرده که سرمایه های سرگردان خود را با هدف سود بیشتر وارد این صنعت کنند بی آنکه قصد ماندن طولانی مدت داشته باشند. به همین دلیل می توان ادعا کرد که رویش ها و ریزشهای زیاد در این صنعت  یا همان زایش و مرگ زودهنگام شرکتهای فعال بیشتر ناشی از نداشتن راهبرد صحیح صنعتی – تجاری است. تداوم این وضعیت باعث خواهد شد تا رقابت بر سر قیمت بدون توجه به کیفیت به راهبرد تجاری – صنعتی غالب فعالان صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی تبدیل شود.

تامل در کشورهای پیشرو و شرکتهای فعال در این صنعت نشان می دهد که راز ماندگاری را نباید در قیمت شکنی و پایین آوردن مدام کیفیت برای تولید در و پنجره با استاندارد ضعیف جستجو کرد بلکه راز موفقیت در گرو تلاش برای در اختیار داشتن راهبردی مبتنی بر چالشها و رصد فرصتها با بهره گیری از کارشناسان و مشاوران واقعی برای برنامه ریزی تجاری معطوف به اهداف بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت است. به همین دلیل شرکتهای موفق داخلی و خارجی اصلا بر مدار آزمون و خطا و رویکرد روزمرگی اقدام به برنامه ریزی و فعالیت صنعتی و اقتصادی نمی کنند و مدیران و کارشناسان آنها غالب تلاش خود را صرف تحقیق در شرایط بازار و شناسایی فرصتهای تجاری و صنعتی و رصد آمار و اطلاعات تاثیر گذار در فعالیتهای اقتصادی می کنند. برای روشن شدن بحث ضرورت دارد واضح تر به برخی مسایل مبتلا به این صنعت اشاره شود.

امروزه به وضوح مشاهده می شود که برخی از شرکتها یا واحدهای تولیدی و تجاری و فعالان صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی به واسطه نوسان شدید نرخ ارز در یک سال اخیر با مشکلاتی مواجه شده اند و نتوانسته اند به تعهدات تجاری خویش عمل کنند و چه بسا زیان های کلان اقتصادی را به همین دلیل متحمل شده اند. بدیهی است که یکی از اصلی ترین محورهای تصمیم گیری در شرایط اقتصادی پرنوسان این است که مدیران شرکتها و واحدهای صنعتی تمرکز ویژه ای بر شاخصهای تاثیر گذار اقتصادی بر فعالیت های تجاری و صنعتی داشته باشند تا نه تنها تغییر مداوم در شرایط اقتصادی کشور انها را با دردسر مواجه نسازد بلکه با برنامه ریزی درست و آینده نگر از تهدیدها ، فرصت ساخت. چه اینکه نه تنها نوسان نرخ ارز که کمبود نقدینگی ریالی هم باعث خواهد شد تا شرکتها و واحدهای تولیدی که اعتقادی به آینده نگری ندارند، با بحران مواجه شده و عرصه رقابت را ترک کنند.

واقعیت این است که در اختیار داشتن اطلاعات به روز و جامع از وضعیت ساخت و ساز در کشور و نیاز سنجی بازار از حیث عرضه و تقاضا برای در و پنجره یو.پی.وی.سی و سایر کالاها و خدمات وابسته و جانبی این امکان را فراهم می سازد تا شرکتها و واحدهای تولید و تجاری و خدماتی این صنعت مطمئن تر و شفاف تر برای خود برنامه ریزی کنند و دیگر به قضا و قدر و آزمون و خطا دل نبندند و از این منظر شاید بتوان گفت: نحوه و رفتار حضور شرکتها در نمایشگاه های تخصصی ملی و استانی نشان می دهد که آیا برنامه ریزی های انجام شده با موفقیت همراه خواهد شد یا نه؟  کوتاه سخن اینکه صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران برای ماندن در صحنه رقابت داخلی و خودنمایی در بازارهای جهانی به آموزش، برنامه ریزی و مراقبت از خطرها و چالشها نیاز دارد و گرنه راه خروج برای آنها که آینده را در کوتاه مدت جستجو می کنند، همواره باز است. ورود به این صنعت آسان است اما ماندن دشوار و نیازمند تلاش و تحقیق و در غیر این صورت خروج اجباری، واقعیت تلخی است که راه گریزی از آن نیست.

نشریه پنجره ایرانیان، سال پنجم ، شماره 57 ، تیرماه 1391


ثبت نظر

ارسال