صادرات ارزان مواد پتروشیمی برای ندادن مالیات

پنجره ایرانیان: نعمت زاده وزیر صنعت و معدن در نشست کارگروه بررسی فرصت‌ها و چالش‌های صادرات در صنایع پتروشیمی، تکمیلی و تبدیلی با حضور برخی از اعضای انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، گفت: فروش مواد اولیه داخلی برای پتروشیمی‌ها مالیات دارد اما در صادرات مالیات محاسبه نمی شود.
  • یکشنبه 24 اسفند 1393 ساعت 16:50

فروش مواد اولیه داخلی برای پتروشیمی‌ها مالیات دارد اما در صادرات مالیات محاسبه نمی‌شود به همین دلیل درصدی به قیمت داخلی اضافه میشود.

به گزارش روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک، جمله فوق را نعمت زاده وزیر صنعت و معدن در نشست مشترک کارگروه بررسی فرصت‌ها و چالش‌های صادرات در صنایع پتروشیمی، تکمیلی و تبدیلی که با حضور برخی از اعضای انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران در روز شنبه 23 اسفند 93 برگزار شد، گفت.  

  •  متوسلیان: تولیدکنندگان به ستوه آمده اند

عباسعلی متوسلیان رییس انجمن ملی پلاستیک ایران با اشاره به بحث ضرورت تأمین به‌ موقع و کافی مواد اولیه برای صنایع پایین‌دستی در راستای فراهم شدن زمینه‌های صادرات گفت: ثبات در عرضه و قیمت مواد اولیه برای صنایع تکمیلی، یکی از مهم‌ترین ملزومات انجام صادرات است بنابراین باید برای فراهم کردن زمینه  شرایطی مناسب در زمینه عرضه متداوم مواد اولیه ایجاد شود.

متوسلیان در همین رابطه پیشنهاد داد: یک انجمن، تشکل یا کارگروه در این راستا شکل بگیرد تا بتواند با یک ساختار منسجم، مدیریت عرضه گریدهای مختلف را بر عهده بگیرد و از سوی دیگر بتواند در فصل‌ها و بازه‌های زمانی مختلف، پیش‌بینی‌های لازم را برای تولید مواد اولیه برای بازارهای مختلف داشته باشد و دیگر اینکه قیمت‌های مواد اولیه در ایران را رقابتی کند.

وی افزود: شکل‌گیری چنین مرکزی به همراه یک سامانه شفاف می‌تواند شرکت‌ها را در راستای پیش‌بینی بازار، وضعیت تولید و کشف قیمت، رصد کردن اهداف و سیاست‌های تولیدات پتروشیمی‌ها یاری کند تا این وضعیت چندگانه و پراکنده که تمام تولیدکنندگان را به ستوه آورده است پایان یابد.

رییس انجمن ملی در بخش دیگری از سخنان خود از وزیر صنعت خواست تا برای مهیاسازی شرایط مطلوب صادرات در صنایع پلاستیک و پلیمر، رسیدگی به مواردی شامل؛ اعطای مابه‌التفاوت اثرات تورمی کشور که بر روی قیمت تمام‌شده ما اثر گذاشته اما توسط بازارهای هدف تقبل نمی‌شود، اصلاح نرخ کارمزد تأمین اجتماعی که در ایران 30 درصد و متوسط جهانی 10 و نیم درصد است، اصلاح نرخ بهره بانکی و  اصلاح نرخ مالیات که در ایران 25 درصد بوده و متوسط جهانی 16 و نیم درصد است را در دستور کار قرار دهد.



متوسلیان برای برطرف سازی و اصلاح این موارد با اشاره به اختصاص بخشی از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به تولید، به وزیر صنعت پیشنهاد داد تا از طریق یارانه‌ای که قرار بوده به بخش تولید اختصاص یابد این مشکلات و موانع را برطرف سازد.

وی ادامه داد: با این روش  دولت به وعده خود در راستای اعطای یارانه عمل خواهد کرد و دیگر این که برخی از ساختارهای نادرست اقتصادی کشور در بخش تولید و صادرات وجود دارد اصلاح شود.

مدیرعامل شرکت «یزد پولیکا» در پایان با اشاره به ساز و کارهایی که انجمن ملی در درون خود و صنعت پلاستیک ایجاد کرده است از وزیر درخواست کرد تا از ظرفیت‌ها و توانایی‌های انجمن ملی و کمیسیون‌های این انجمن به‌عنوان یک مشاور تخصصی در صنایع تکمیلی استفاده کند چون این کمیسیون‌ها با تمام فرصت‌ها و چالش‌های این صنعت آشنایی کامل دارند.

غریبی: مواد اولیه را گران‌تر از خارجی‌ها به ما می دهند

عیسی غریبی کلیبر از دیگر حاضران در این نشست  ضمن اشاره به بی‌توجهی چندین ساله پتروشیمی‌ها به صنایع تکمیلی و فروشی سلیقه‌ای مواد اولیه گفت: ما سال‌هاست نسبت به برخی سیاست‌های شرکت پتروشیمی انتقاد داریم و به‌ طور مستمر این انتقادات و مشکلات کاملاً منطقی را به گوش مسئولان ذیربط می‌رسانیم اما  هیچ اقدامی در جهت مرتفع ساختن مشکلات این بخش صورت نمیگیرد.

وی در رابطه با بحث فروش مواد اولیه به قیمت بالاتر از صادرات تصریح کرد: هم‌اکنون شرکت پتروشیمی مواد اولیه را به قیمتی بالاتر از قیمت صادراتی خود به فروش می‌رساند که این امر موجب کاهش توان رقابتی ما در بازارهای همسایه شده است. از سوی دیگر برخی از گریدهای مواد اولیه را به‌طور مداوم در بورس عرضه نمی‌کنند که ما ناچاریم آنها را از بازار سیاه خریداری کنیم.

غریبی با یادآوری این نکته که هم ‌اکنون به دلیل تحریم‌های روسیه توسط غرب، ارزش روبل یک سوم شده اظهار داشت: در حال حاضر قدرت خرید کشورهای شمال ایران کاهش یافته است و ما که به کشورهایی نظیر آذربایجان و ارمنستان صادرات داریم، نمی‌توانیم با این قیمت تمام‌شده محصولات خود را به این کشورها بفروشیم که این امر موجب لغو بسیاری از سفارش‌های خارجی محصولات پایین‌دستی شده است.

مدیرعامل شرکت «سنی‌پلاستیک» با طرح این پرسش که دلیل اتخاذ این سیاست از سوی مدیران پتروشیمی چیست؛ گفت: بنده میخواهم از زبان یکی از مدیران پتروشیمی یا خود وزیر م علت این را بدانم که چرا مواد اولیه‌ای که به من و ترکیه فروخته می‌شود را منِ هموطن باید گران‌تر از خارجی‌ها خریداری کنم؟

وزیر صنعت و معدن در واکنش به این اظهارات، گفت: فروش مواد اولیه داخلی برای پتروشیمی‌ها مالیات دارد اما در صادرات مالیات محاسبه نمی‌شود به همین دلیل درصدی به قیمت داخلی اضافه می‌شود.

  • پارسا: اگر فکری نشود، منتظر مراسم ختم صنعت پلاستیک باشید

هوشنگ پارسا با اشاره به این نکته که در بسیاری از موارد، صنایع بالادستی و صنایع تکمیلی درد مشترک دارند گفت: برخی از مشکلات مشترک است اما مسئله ای که صنایع تکمیلی را بآزار می‌دهد موضوع قیمت تمام‌شده محصولات است.

وی گفت: از تیرماه امسال مواد اولیه را با ارز آزاد خریداری می‌کنیم درحالی‌که واردکنندگان، محصولات مشابه محصولات ما را با ارز مبادله‌ای وارد می‌کنند، ضمن آنکه کالایی که وارد کشور می‌شود با مواد اولیه ایرانی و ارزان‌تر از مواد اولیه‌ای که ما تهیه می‌کنیم ساخته شده است.

این صادرکننده نمونه در همین رابطه افزود: این مسائل موجب افزایش قیمت نهایی کالاهای ما شده و در این حالت، توان رقابتی ما کاهش پیدا می‌کند و به صورت طبیعی نمی‌توانیم در بازارهای خارجی عرض‌اندام کنیم. این مسئله باید هر چه سریع‌تر مرتفع شود چون در غیر این صورت در آینده‌ای نزدیک باید منتظر برگزاری مراسم ختم صنایع تکمیلی باشیم.

پارسا با تأکید بر لزوم تک‌نرخی شدن ارز باهدف افزایش توان رقابتی بنگاه‌های تولیدی گفت: ما ناچاریم با سازمان‌ها و گروه‌های قدرتمندی که از رانت‌های اطلاعاتی برخوردارند و هیچ‌گاه مالیات هم نمی‌دهند نیز رقابت کنیم. علاوه بر این موارد ما نمی‌توانیم فروش اعتباری داشته باشیم چراکه خرید اعتباری نداریم.

پارسا خطاب به وزیر صنعت این پرسش را مطرح کرد معادلاتی از این دست، که کاملاً واضح بوده و اثرات مخرب آنها بر هیچ‌کس پوشیده نیست چرا حل‌نشده باقی مانده‌اند؟

مدیرعامل شرکت «پلاستیک‌کار» با تأکید بر اینکه بخش اعظمی از درآمدهای پتروشیمی مرهون وجود صنایع تکمیلی است تصریح کرد: روابط پتروشیمی‌ها با صنایع تکمیلی و تولیدکنندگان و تشکل‌های این بخش در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد درحالی‌که وجود پتروشیمی وابسته به وجود صنایع تکمیلی است.

وی در همین رابطه تأکید کرد: برای برطرف شدن این معضل که باعث افزایش بی‌اعتمادی فعالان صنایع تکمیلی به سیاست‌های این پتروشیمی‌ها شده، لازم است تا مدیران و تصمیم سازان شرکت پتروشیمی به دنبال راهکاری مناسب برای حل این مشکلات باشند و دست از تک‌روی بردارند.

  • غیاثی: با وجود حل مشکلات، یک جای کار باز می لنگد

دیگر نماینده صنایع تکمیلی در این کارگروه محمدتقی غیاثی از انجمن ملی پلاستیک بود که اظهار داشت: حتی اگر تمام مشکلات طرح شده نیز حل شوند باز هم یک جای کار می‌لنگد. باید برای افزایش توان رقابتی در بازارهای بین‌المللی، هرچه سریع‌تر چاره ای اندیشیده شود.

وی ادامه داد: در صنایع تکمیلی متأسفانه با مشکل کهنگی و قدیمی شدن تکنولوژی و ماشین‌آلات روبرو هستیم و اغلب تولیدکنندگان این بخش از تکنولوژی‌های روز دنیا محروم هستند.

عضو هیات مدیره انجمن ملی پلاستیک با اشاره به تحریم‌های همه‌جانبه گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی به ‌واسطه تحریم‌های گسترده توان تأمین تکنولوژی‌های جدید را ندارند و در این راستا دولت باید برای این واحدها چاره بیاندیشد چون در غیر این صورت حجم صادرات در این بخش به این زودی‌ها افزایش نمی‌یابد.

مدیرعامل شرکت کیمیاران هم مشکل دیگر در بحث ورود به بازارهای بین‌المللی را کوچک بودن بسیاری از واحدهای تولیدی صنایع پلاستیک و پلیمر دانست و افزود: متأسفانه بخش‌های زیادی از این صنعت هنوز از لحاظ فیزیکی و تکنولوژیکی آن‌چنان رشد نیافته تا بتوانند به‌عنوان شرکت‌ها و برندهایی که استایل ورود به بازارهای بین‌المللی را دارند عرض‌اندام کنند.

غیاثی در ادامه تصریح کرد: مورد بعدی فقدان سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش پایین‌دست پتروشیمی‌ها است، در کشور چین سرمایه‌گذاری‌ها به‌طور مساوی در طول زنجیره تأمین و تولید تقسیم می‌شود اما در ایران بسیاری از سرمایه‌گذاران معتقدند تا وقتی در صنایع بالادست سودهای کلان نهفته است کسی سراغ صنایع پایین‌دست نخواهد رفت.


ثبت نظر

ارسال