معاون شرکت بین‌المللی نمایشگاه‌های تویاپ در گفتگو با پنجره ایرانیان اذعان کرد

نمایشگاه صنعت در و پنجره ایران؛ تخصصی و حرفه‌ای

پنجره ایرانیان: آقای لونت متین اوغلو ضمن تخصصی و حرفه‌ای توصیف کردن نمایشگاه صنعت در و پنجره ایران می‌گوید: به عنوان یک‌ ترکیه‌ای اعلام می‌کنم که چه این تحریم‌ها باشند و چه نباشند، ایران کشور همسایه و همکار ماست،و در یک منطقه قرار داریم. پس رفته رفته روابط بهتر خواهد شد.
  • یکشنبه 17 اسفند 1393 ساعت 10:32

شرکت‌های ترکیه‌ای حاضر در ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت در و پنجره و صنایع وابسته ایران این بار زیر چتر شرکت بین‌المللی نمایشگاه‌های تویاپ حضوری منسجم و قوی در نمایشگاه امسال داشتند و امیدوارند که با گسترش سطح روابط تجاری ایران و ترکیه بتوانند همکاری‌های صنعتی و تجاری خود را روز به روز گسترش دهند. در حاشیه ششمین نمایشگاه صنعت در و پنجره امسال فرصتی دست داد تا با  مدیر نمایشگاه‌‌های خارجی شرکت بین‌المللی نمایشگاه‌های تویاپ گفتگوی اختصاصی داشته باشیم با این توضیح که نشریه پنجره ایرانیان چون همه ساله با همکاری آژانس پارسیان مهرگشت، برنامه‌ای  را برای حضور موثر و قدرتمند در نمایشگاه صنعت در و پنجره استانبول تدارک دیده است. آقای لونت متین اوغلو در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تخصصی و حرفه‌ای توصیف کردن نمایشگاه صنعت در و پنجره ایران می‌گوید: به عنوان یک‌ ترکیه‌ای اعلام می‌کنم که چه این تحریم‌ها باشند و چه نباشند، ایران کشور همسایه و همکار ماست، دین ما یکی است و از نظر فرهنگی به هم نزدیک هستیم و در یک منطقه قرار داریم. پس رفته رفته روابط بهتر خواهد شد. او درباره کیفیت محصولات صنعت در و پنجره ایران بر این باور است که هر دو شکل خوب و بد در تولیدات ایرانی دیده می‌شود، هم تولیدات بسیار با کیفیت هم تولیدات ضعیف؛ البته این منحصر به ایران نیست. او می‌افزاید: در‌ ترکیه هم کالای ضعیف وجود دارد هم کالای باکیفیت، اما اخیرا تعداد تولیدات بی کیفیت در‌ ترکیه کاملا کاهش یافته مثلا در گذشته 40 درصد تولید بی کیفیت و 60 درصد تولید باکیفیت وجود داشت، اکنون تعداد تولیدات بی کیفیت به 10 درصد رسیده است. بنابراین ایران هم همین مسیر را طی خواهد کرد. این گفتگو را بخوانید:
 کیفیت سالنی که در نمایشگاه امسال به شرکت‌های‌ ترکیه‌ای اختصاص داده شده، را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ابتدا باید به این واقعیت اذعان کنم که نمایشگاه در و پنجره تهران و صنایع وابسته آن، نمایشگاه بسیار خوبی است. دلیل شرکت ما در این نمایشگاه هم این واقعیت است که از نمایشگاه تهران از کلاس قابل قبولی برخوردار است، حتی از لحاظ استقبال عمومی هم بازدیدکنندگان زیادی دارد. در ارتباط با سالنی که به شرکت‌های‌ ترکیه‌ای اختصاص داده شده، هم باید اعتراف کنم که یکی از سالن‌های بسیار خوب نمایشگاه محسوب می‌شود و در نقطه خوبی هم واقع شده است. حتی استقرار شرکت‌های‌ ترکیه‌ای در سالن 41 کاملا جا افتاده و تقریبا همگان از این اطلاع دارند و مهمترین و مطرح‌ترین شرکت‌های‌ ترکیه‌ای نیز در این سالن حضور دارند و همه شرکت‌های‌ ترکیه‌ای از بازار پیش رو و فروش محصولاتشان رضایت کامل دارند.
 جایگاه ایران را در بازارهای جهانی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
تا جایی که من پیگیری کرده‌ام، ایران در این صنعت پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است. ایرانی‌ها تجارت را به خوبی بلد هستند و می‌دانند که در چه مسیری باید حرکت کنند. نکته مهم این است که شرکت‌های خوبی در ایران فعال هستند وهر روز شمار آنها روبه افزایش است.
 نمایشگاه در و پنجره تهران با نمونه‌های جهانی خود چقدر متفاوت است؟
کشورهای مختلف در صنعت نمایشگاهی دیدگاه‌های متفاوتی دارند. اساسا این نمایشگاه را با نمایشگاهی در آلمان نمی‌توان قیاس کرد. اما نباید نادیده بگیریم که نمایشگاه در و پنجره تهران، نمایشگاهی تخصصی و حرفه‌ای است که بسیار خوب هم برگزار می‌شود. البته ممکن است نمایشگاهی در آلمان، نمایشگاه بهتری باشد، اما بهترین نمایشگاهی که تاکنون در ایران برگزار شده، همین نمایشگاه است. نکته مهم این است که نمایشگاه در و پنجره و صنایع وابسته در ایران رفته رفته در حال پیشرفت و تکامل است. مشارکت شرکت‌ها در نمایشگاهی به مساحت 24 هزار مترمربع را نباید دستکم گرفت، جالب اینکه فقط 2000 متر آن شرکت‌های خارجی هستند که تقریبا نیمی از آن متعلق به شرکت‌های‌ ترکیه‌ای است. بنابراین صنعت در و پنجره در ایران آینده خوبی خواهد داشت. به اعتقاده بنده، نمایشگاه تهران به اندازه کافی بزرگ است و هر سال بزرگ‌تر و بین‌المللی‌تر خواهد شد و به زودی شاهد حضور کشورهای متعددی در این نمایشگاه خواهیم بود. فراموش نکنید که نمایشگاه در و پنجره تویاپ در استانبول 36هزار متر مساحت دارد و با نمایشگاه تهران که 24هزارمتر را پوشش می‌دهد می‌تواند اذعان کرد که با در نظر گرفتن سابقه صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی فاصله چندانی بین نمایشگاه تهران و استانبول وجود ندارد و بزودی ایران صاحب کرسی‌های جهانی این صنعت خواهد شد.
 با توجه به مذاکرات 1+5 در آینده نزدیک با ازمیان برداشتن تحریم‌ها شاهد ورود کشورهای متفاوتی در بازار ایران خواهیم بود، در این باره چه نظری دارید؟
تحریم‌ها و سیستم بانکداری مشکل بزرگ ایران است. دیشب که با دقت به خیابان‌های ایران نگاه می‌کردم، مشاهده کردم به صورت بسیار زیادی بانک در ایران وجود دارد و این نشانگر این مهم است که در ایران پول زیاد است، اما فقط و فقط به خاطر تحریم‌ها سیستم بانکداری نمی‌تواند ارتقا پیدا کند. در‌ ترکیه هم همواره شنیده می‌شود که رفته رفته این تحریم‌ها شکسته خواهد شد، به عنوان یک‌ ترکیه‌ای اعلام می‌کنم که چه این تحریم‌ها باشند و چه نباشند ایران کشور همسایه و همکار ماست. دین ما یکی است از نظر فرهنگی به هم نزدیک هستیم و در یک منطقه قرار داریم و حمل و نقل کالا هم بسیار مناسب و راحت‌تر انجام می‌گیرد، بنابراین رفته رفته روابط بهتر خواهد شد به مانند ما که یک سالن از نمایشگاه امسال را گرفتیم، کشور‌های دیگر هم به ایران خواهند آمد، چراکه ایران پتانسیل بسیار خوبی دارد. اما باید استمرار و پایداری داشته باشد. به خصوص برگزار کنندگان نمایشگاه باید برگزار کننده ثبات داشته باشد و هر سال تغییر نکند.
 چه مدتی است که در بازار ایران حضور دارید؟
بنده حدود 12 سال است که در صنعت نمایشگاهی فعالیت می‌کنم. 7سال است که در ایران دفتر ثبت کرده‌ایم. و برای بازار ایران اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم، در 4 یا 5 نمایشگاه ایرانی مشارکت ملی داشته‌ایم و اولین دوره‌ای است که به شکل رسمی در نمایشگاه در و پنجره و صنایع وابسته تهران حضور داریم و مطمئنا بازهم حضور خواهیم داشت.
 تولیداتی ایرانی را چطور ارزیابی کردید؟
هر دو شکل خوب و بد در تولیدات ایرانی دیده می‌شود، هم تولیدات بسیار با کیفیت هم تولیدات ضعیف. البته این منحصر به ایران نیست، در‌ ترکیه هم کالای ضعیف وجود دارد هم کالای باکیفیت.اما اخیرا تعداد تولیدات بی‌کیفیت در‌ ترکیه کاملا کاهش یافته مثلا در گذشته 40 درصد تولید بی کیفیت و 60 درصد تولید باکیفیت وجود داشت، اکنون تعداد تولیدات بی کیفیت به 10 درصد رسیده است. ایران هم در این مسیر قرار دارد. اگر تحریم‌ها برداشته شود آن‌گاه برندهای دارای استانداردهای بین‌المللی در ایران حضور پیدا می‌کنند و حضور همین حضور باعث می‌شود تا تولیدات بی‌کیفیت به سمت استانداردهای جهانی سوق داده شوند.
 با توجه به حضور چشمگیر ایرانی‌ها در نمایشگاه تویاپ‌ ترکیه ، چه انتظاری از شرکت‌کننده‌های ایرانی دارید؟
در تویاپ از هر صنعت یک نمایشگاه وجود دارد. تویاپ علاوه بر استانبول 6 مرکز نمایشگاهی دارد در این مراکز نمایشگاهی سالانه 100 نمایشگاه برگزار می‌شود. در هر حوزه‌ای که مخاطب ایرانی بخواهد حضور پیدا کند، ما نمایشگاه داریم. به اندازه کافی هم بازدید کننده خوب هم در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کند. معمولا هر بازدید کننده‌ای که به تویاپ می‌آید، خرید‌های خوبی انجام می‌دهد و یکی از دلایل گسترده حضور شرکت‌های‌ ترک در این نمایشگاه همین خریدهاست.
 چه استانداردهایی برای حضور شرکت‌های در این نمایشگاه دارید؟
 هیچ گونه خط قرمز و تحریمی برای این نمایشگاه وجود ندارد.
 چه پیشنهادی به تولیدکنندگان دروپنجره ایرانی جهت حضور در نمایشگاه تویاپ دارید؟
پیشنهاد می‌کنم حتما در این نمایشگاه حضور داشته باشند. درهای این نمایشگاه با افتخار برای حضور شرکت‌های ایرانی باز است
 آیا تویاپ در نظر دارد که مشارکت نمایشگاهی در ایران داشته باشد؟
همانطور که می‌دانید سالن 41 ششمین دوره نمایشگاه در و پنجره و صنایع وابسته با مشارکت تویاپ به‌ ترک‌ها اختصاص داده شده، به این شکل که سالنی با وسعت 800 متر را از برگزار کننده اجاره کردیم و به شرکت‌های‌ ترک واگذار کرده‌ایم.
 در چه حوزه‌هایی تویاپ حضور دارد؟
تویاپ در همه حوزه‌ها حضور دارد. تقریبا صنعتی وجود ندارد که ما در آن حضور نداشته باشیم.
 آیا برنامه‌ای برای ساماندهی حضور ایرانی‌ها در نمایشگاه تویاپ دارید؟
بله، دفتر تویاپ مستقر در تهران کار ساماندهی و مدیریت این مقوله را بر عهده دارد. به لحاظ فرهنگی ایران و‌ ترکیه دو کشور بسیار نزدیک محسوب می‌شوند. تجارت با ایران خواه در مقام فروشنده خواه در مقام خریدار بسیار راحت و بی دردسر خواهد بود. در واقع حتی تویاپ می‌تواند دریچه‌ای باشد برای ایران تا به بازارهای جهانی وارد شود.

پنجره ایرانیان/ سال هشتم اسفند و فروردین شماره 90 - 89


ثبت نظر

ارسال