گفتگوی صریح پنجره ایرانیان با محمد جواد اقدامیان:

نمایندگان ویستابست غربالگری می‌شوند

پنجره ایرانیان:ویستابست پس از برگزاری 20 نشست تخصصی بر اساس شاخص‌های کیفی تولید و نصب در و پنجره‌ و اعلام رسمی قیمت پایه ساخت در و پنجره‌ها با پروفیل ویستابست، گام عملی و بلندی را برای ارتقای کیفیت برداشت .
  • سه شنبه 5 اسفند 1393 ساعت 2:4

حالا مصمم است تا نسبت به تعدیل نمایندگان خود بر اساس شاخص‌های کیفی تولید و نصب در و پنجره‌ها اقدام کند. اقدامی که به گفته محمد جواد اقدامیان رییس هیات مدیره ویستابست و عضو انجمن صنایع تولیدکنندگان پروفیل یو.پی.وی.سی مسئولانه صورت می‌گیرد و هدف ویستابست از این اقدام خطیر، افزایش سطح کارایی فروش و تولید در و پنجره‌های ساخته شده با پروفیل‌ ویستابست خواهد بود.

سوال مهم این است که ویستابست چرا می‌خواهد نسبت به پالایش و غربال نمایندگان خود اقدام کند و فرجام چنین تصمیمی بر صنعت پروفیل یو.پی.وی.سی ایران و البته رقابت در صنعت ساخت و نصب در و پنجره چه خواهد بود؟

پنجره ایرانیان با اطلاع از هدف ویستابست و چشم‌انداز آینده با محمد جواد اقدامیان در آستانه برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت در و پنجره ایران گفتگو کرده ‌است که پاسخ‌های ایشان را به پرسش‌های خبرنگار ما می‌خوانید: آقای اقدامیان به صراحت می‌پرسم چرا می‌خواهید نمایندگان ویستابست را غربال و تعدیل کنید؟

این تصمیم ویستابست نه ناگهانی بوده و نه یکسویه انجام می‌گیرد. تصمیم برای پالایش نمایندگان در شرایط کنونی بازار و صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی نتیجه فرایند یکساله و در راستای شعار و باور بنیادین شرکت یعنی «تعالی با سرمایه سازمانی» است و در یک سال گذشته به صراحت با نمایندگان خود در استان‌های مختلف در یک فضای کارشناسی به گفتگو نشستیم و در نهایت کارگروه ویژه‌ منتخب نمایندگان ویستابست، الزامات استفاده از پروفیل‌های ویستابست را تهیه و در همایش بزرگ خانواده ویستابست، الزامات به تصویب رسید و برای همه ابلاغ شد.

 عزم جدی این شرکت بر این است که رقابت سالم، شفاف و منطبق با استانداردها و الزامات مورد تایید شکل بگیرد و همه ملزم شوند تا کیفیت محصول نهایی و خدمات خود را افزایش دهند و بدیهی است که تولیدکنندگانی که نخواهند و یا نتوانند خود را با این الزامات وفق دهند، به ناگزیر و با رعایت اخلاق حرفه‌ای کسب و کار در راستای شعار تعالی با سرمایه سازمانی دست آنها را شخصاً بوسیده و تعدیل خواهند شد.

 این اقدام ویستابست درحرکت به سمت کیفیت برتر محصول و خدمات البته محل تامل و تحسین است، اما این سوال مطرح است که چرا ویستابست برای تدوین الزامات کیفیت ساخت و نصب و رعایت مولفه‌های قیمت‌گذاری پیشگام شد؟

بگذارید شفاف پاسخ دهم و کمی به گذشته صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی برگردم. ما در این سال‌ها شاهد ورود پروفیل‌های بی‌کیفیت و فاقد حداقل استانداردهای ملی و بین‌المللی به بازار ایران هستیم و نتیجه این فرایند و ضعف نظارت بر استفاده از این پروفیل‌ها، ساخت و نصب در و پنجره‌های غیراستاندارد و مخدوش شدن حقوق مصرف‌کنندگان نهایی از یک سو و بدبینی نسبت به کل صنعت پروفیل و در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی است.

ما در ویستابست پس از ماه‌ها، رایزنی و تعامل درون سازمانی به این نتیجه رسیدیم که برای غربال و تعدیل نمایندگانی که قاعده بازی را به هر دلیلی رعایت نمی‌کنند، باید معیارهایی تدوین شود که حقوق همگان و آینده صنعت پروفیل یو.پی.وی.سی تضمین شود.

 اما برآیند تحقیقات وسیع شرکت و البته نقطه نظراتی که همکاران دیگر در انجمن صنایع تولید پروفیل یو.پی.وی.سی مطرح می‌کردند، این بود که متاسفانه در سال‌های اخیر به واسطه نبود نظارت بر واردات پروفیل‌های فاقد کیفیت از یک سو و البته تولید پروفیل‌های ضعیف و خارج از استانداردهای لازم توسط برخی شرکت‌ها، قاعده بازی در میدان رقابت به هم خورده و باید کاری کرد.

 فراموش نکنیم که سیاست‌های گذشته کشور در خصوص مسکن مهر و نبود نظارت واقعی بر نحوه ساخت و ساز و مصالح به کار رفته در این پروژه‌ها باعث شد تا افرادی بدون شناخت و آگاهی از تولید جذب این صنعت و به ویژه با هدف تجارت و کسب سود بیشتر شوند.

 چنین پدیده‌ نامتعارف و البته مخربی در نهایت افزایش قارچ‌گونه تولید‌کنندگان در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی با رویکرد ارزان‌سازی به هر قیمت را رقم زد و خواسته و ناخواسته کفه رقابت در صنعت به سمت قیمت و نه کیفیت کشیده شد.

 حالا که مسکن مهر عملا به خط پایان رسیده و ساخت و ساز در رکود به سر می‌برد، این به گفته شما قارچ‌های به اصطلاح تولیدکننده در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی چه تغییر رفتاری از خود نشان داده‌اند؟

پس از پایان عمر کاری مسکن مهر و مشکلات بوجود آمده در مسیر پیشرفت فیزیکی برخی از این پروژه‌ها، تولیدکنندگانی که در این سال‌ها قاعده بازی را به هم زده و کیفیت و استاندارد ساخت و نصب در و پنجره را قربانی قیمت‌شکنی کرده بودند، برای ماندن به هر قیمت وارد رقابت ناسالم با تولیدکنندگان در و پنجره‌ای شدند که هرگز در این سال‌ها حاضر به زیرپانهادن اخلاق حرفه‌ای کسب و کار نشده اند.

تولید کنندگان پنجره بی‌کیفیت‌ متاسفانه تلاش نکردند تا رفتار گذشته خود را اصلاح و به تولید و نصب استاندارد روی آوردند و به جای آن بدون رعایت اخلاق صنفی، به تولید خارج استاندارد و زیر فروشی و کف فروشی در بازار روی آوردند که ویستابست برای مقابله با این تولیدکنندگان و مخاطرات احتمالی، از همان ابتدا واحد پایش رفتار و اخلاق حرفه‌ای تولیدکنندگان در و پنجره یو.پی.وی.سی را رصد و اطلاعات لازم را به طور مستند و دقیق جمع‌آوری و پردازش کرد و در این مسیر مصمم هستیم که هر تولیدکننده‌ای که الزامات و استانداردها را به هر دلیل و توجیهی نادیده بگیرد، به خانواده ویستابست راه ندهیم.

 تصمیم ویستابست در پالایش و تعدیل احتمالی نمایندگانی که الزامات تدوین شده و ابلاغ شده را رعایت نمی‌کنند، چه تاثیری بر سطح همکاری ویستابست با نمایندگان و تولیدکنندگانی خواهد داشت که اخلاق حرفه‌ای را رعایت کرده و به اصول سازمانی ویستابست پایبند بوده‌اند؟

واقعیت این است که در این مسیر کم نبودند تولیدکنندگان در و پنجره یو.پی.وی.سی که سنگر کیفیت را حفظ کرده و در تلاطم های شدید بازار از سیاست تولید استاندارد و قیمت واقعی فروش تخطی نکردند و حتی متحمل سختی‌های بسیار توام با زیان شدند و مسئولیت حرفه‌ای همه فعالان صنعت ایجاب می‌کند تا همواره مدافع و حامی این تولیدکنندگان باشند. به همین دلیل ویستابست سیاست‌های حمایتی و تسهیلاتی خود را در راستای حمایت و تشویق تولیدکنندگانی قرار داده که کیفیت را با هر قیمتی حفظ کرده‌اند؛ چرا که اینها نه تنها سرمایه واقعی ویستابست بلکه موجب حفظ و ارتقای حیثیت حرفه‌ای صنعت تولید در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی در ایران هستند و نباید این عزیزان را به عنوان سربازان خط مقدم تولید در و پنجره‌های استاندارد و با کیفیت تنها گذاشت.

 ویستابست در راستای شعار تعالی با سرمایه سازمانی همواره و چون همیشه از آنان حمایت می‌کند و آنها را شایسته احترام واقعی و عملی می‌داند.

 گام نهادن ویستابست در مسیر پالایش و غربال نمایندگان متعهد به رعایت کیفیت و استاندارد در و پنجره به طور مشخص از چه زمانی و با چه رویکردی کلید خورد؟

شرکت ویستابست از ابتدای سال 93 و در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر شعار «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» در ماه‌های اردیبهشت و خرداد اقدام به برگزاری جلسات مشترک بالغ بر 20 نشست با تمامی نمایندگان از اقصی نقاط کشور کرد.

در نهایت در همایش بزرگ خانواده ویستابست در تاریخ دوم مهرماه 93، با تصویب قیمت تمام شده، از تمامی نمایندگان درخواست همیاری و همکاری کرد تا ضمن رعایت اخلاق صنفی و استاندارد از قیمت اعلامی حمایت کنند.

 آیا این رویکرد ویستابست باعث افت تولید و کاهش ظرفیت ویستابست نخواهد شد؟

ما در ویستابست، بیش از آنکه نگران افت ظرفیت تولید و از دست دادن برخی نمایندگان خود باشیم، خود را در قبال کل صنعت پروفیل یو.پی.وی.سی متعهد می‌دانیم و مسئولیت اجتماعی و ملی ویستابست ایجاب می‌کند تا آنجایی که در توان دارد این صنعت را از تهدیدها و چالش‌های پیش رو برحذر دارد.

 قطعا می‌دانید با در اختیار داشتن 303 نماینده و تولید سالانه 11 هزار تن پروفیل یو.پی.وی.سی یکی از موفق‌ترین و سرآمدان صنعت به شمار می‌رویم و اقدام برای پالایش برخی نمایندگان این فرصت را به ما می‌دهد که به تلاش‌های نمایندگان و نیازهای آنها پاسخی شایسته دهیم و اطمینان داریم که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده می‌توانیم حتی ظرفیت تولید خود را متناسب با نیاز بازار حفظ و در صورت ضرورت افزایش دهیم و ترجیح می‌دهیم که نمایندگان در یک کلاس بالاتر به رقابت و تولید در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی ادامه دهند و فصل تازه‌ای از رقابت در این صنعت را رقم بزنند.

 خط قرمز ویستابست در مسیر انتخاب شده کجاست؟

رعایت الزامات مصوب شده خطوط قرمز ما محسوب می‌شود و امیدواریم در آینده با اصلاح ساختار فروش پروفیل و تعدیل نمایندگان طرف قرارداد، ضمن نظارت هرچه بیشتر بر اساس استانداردهای تعریف شده، بازار و صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی را به سمت تولید با کیفیت سوق دهیم.

باور ویستابست این است که نباید سرمایه‌های ملی این مرز و بوم در هیچ صنعتی از بین برود و حفظ و صیانت از سرمایه‌های ملی وظیفه هر ایرانی در هر صنف و رده است و در حال حاضر بالاترین و بزرگترین سرمایه تولیدکنندگان، اعتماد مردم و اعتباری است که سالیان سال برای کسب آن زحمت کشیده شده و به هر قیمتی باید از آن دفاع کرد.

پنجره ایرانیان/ سال هشتم بهمن 1393 شماره 88


ثبت نظر

ارسال