اعتلای صنعت ایران در نصف جهان

پنجره ایرانیان: پنجره ایرانیان در شهریور ماه امسال در دومین دور از بازدیدهای خود به اصفهان سفر کرد. این سفر که همزمان بود با دومین نمایشگاه در و پنجره اصفهان، به بازدید از مراکز عمده تولیدی این استان اختصاص داشت.
  • شنبه 23 آبان 1394 ساعت 10:32

در دور نخست این سفرها، گروه خبری پنجره ایرانیان از مراکز بازرگانی و تولیدی تبریز دیدار کرده بود که گزارش تصویری و گفتگوهای انجام شده در این بازدیدها در شماره پیشین نشریه منتشر شد. در تبریز مراکز صنعتی هافمن، آکپا، آلاکس، آهن فولاد جهان و آسیاجام که تولیدکننده ‏های پروفیل‏ های آلومینیومی، گالوانیزه و یو.پی.وی.سی و نیز یراق ‏آلات هستند و همچنین مراکز بازرگانی البرزیراق و کیان ره ‏آورد ایرانیان مورد بازدید قرار گرفتند.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

در اصفهان نیز دیدار از چهار مرکز تولیدی در برنامه گروه خبری پنجره ایرانیان قرار داشت. کارخانه ‏های تولید پروفیل یو.پی.وی.سی پتروپویاگرانول، پرشین پی.وی.سی و فناور پلاستیک و نیز کارخانه تولید پروفیل آلومینیوم کوپال اصفهان بازدیدهای این دور از سفرهای پنجره ایرانیان بود. البته تردیدی وجود ندارد که این تنها گوشه ‏ای از فعالیت ‏های گسترده تولیدی استان صنعتی اصفهان می‏ تواند باشد، اما کمبود زمان و فواصل طولانی مراکز تولیدی در این استان پهناور سبب شد که امکان بازدیدهای بیشتر از گروه خبری سلب شود. از اصفهان تا هرند از آنجا تا شهرضا و بعد نجف ‏آباد، مسافت ‏های درازی بود که برای انجام این بازدیدها طی شد و الحق که رنج سفر ارزش دیدار از دستاوردهای خیره‏ کننده صنعتگران نصف جهان را داشت که در گوشه گوشه این استان پهناور، سختکوش و بی‏ادعا در راه اعتلای صنایع تولیدی کشور از جان مایه می ‏گذاشتند.

در روز اول سفر، شرکت پتروپویا گرانول آریانا پذیرای گروه خبری پنجره ایرانیان بود. کارخانه این شرکت که به تولید پروفیل ‏های یو.پی.وی.سی با نام تجاری بست ویژن مشغول است در دل کویر در حد فاصل اصفهان و نایین در نزدیکی شهر هرند واقع است. گروه خبری از تلاش‏ های ارزشمند صنعتگران این خطه گزارشی تصویری تهیه کرد و پای گفتگوی مدیر تولید پرکار این مجموعه نشست. برای رسیدن به دومین مقصد، راه درازی از دل کویر تا نزدیکی شهرضا باید پیموده می ‏شد. کارخانه پرشین پی.وی.سی در شهرک صنعتی رازی شهرضا، نیز مورد بازدید قرار گرفت و توانمندی‏ های تولیدکنندگان سختکوش این مجموعه در تولید پروفیل پرشین پی.وی.سی به تصویر کشیده شد و گفتگویی با مدیر عامل جوان، اما باتجربه آن صورت گرفت. اما متاسفانه گزارش این بازدید برای چاپ در این شماره آماده نشد.
دومین روز از این بازدیدها به شهر نجف ‏آباد اختصاص داشت. نخست، مجموعه عظیم فناورپلاستیک پذیرای گروه خبری پنجره ایرانیان بود. این مجموعه که تولیدات بسیار متنوعی دارد، نقش بسیار مهمی در رونق اقتصادی و اشتغالزایی این شهر ایفا می‏ کند. گروه خبری از نزدیک با انواع مصالح پلیمری از جمله پروفیل ‏های یو.پی.وی.سی تولیدی این مجموعه آشنا شد و تلاش کرد تا حد امکان این توانمندی ‏ها را به تصویر بکشد. همچنین در این بازدید فرصتی برای گروه خبری مهیا شد تا پای صحبت ‏های مدیر کوشای روابط عمومی فناورپلاستیک بنشینند. آخرین مقصد گروه، آن سوی شهر نجف‏ آباد و شهرک منتظریه این شهر بود. کارخانه عظیم آلومینیوم کوپال اصفهان با تولید انواع پروفیل ‏های آلومینیومی، توان بی‏حد صنعتگران اصفهانی را به نمایش گذاشته بود. مجموعه کوپال با برخورداری از مدیریتی کوشا و خلاق، امروزه به یکی از کانون ‏های اصلی آلومینیوم کشور تبدیل شده است. گروه خبری ضمن تهیه گزارش تصویری از بخش‏ های متنوع این مجموعه با قائم مقام مدیر عامل کوپال نیز به گپ و گفت نشست.
ثمره این بازدیدها چهار گزارش تصویری به همراه گفتگوهای انجام شده با مدیران مربوطه است که در ادامه از نظر شما خواهد گذشت. اما پیش از آن یادآوری چند نکته مناسب می‏ نماید.
نخست آنکه مطالب و تصویرهای تهیه شده در هرکدام از این گزارش‏ ها بسیار مفصل بود، اما استلزامات و محدودیت‏ های مطبوعاتی ما را واداشت تا خلاصه و گزیده ‏ای از مطالب موجود را منتشر سازیم. ضمن اینکه ترتیب انتشار این گزارش ‏ها بر اساس ترتیب زمانی بازدیدهای انجام شده از این شرکت ‏هاست.
دوم اینکه، انتخاب مقاصد بازدید، براساس نوع عملکرد شرکت ‏ها و نیز تمایل آنها برای شرکت در این برنامه بوده است. ضمن اینکه فراهم بودن شرایط مساعد بازدید نیز نقش تعیین کننده‏ای در این میان داشت. به‏ هرحال همزمانی این بازدیدها با برگزاری نمایشگاه، محدودیت‏ هایی را برای مدیران شرکت‏ ها به‏ بار آورده بود.
نکته دیگر اینکه، گزارش ‏هایی که در این قالب از تبریز و اصفهان در این شماره و شماره گذشته پنجره ایرانیان منتشر گردیده است، تلاشی در حد توان برای نمایاندن کوشش‏ های بی‏ دریغ فعالان بی ‏شمار صنعت در و پنجره چه در حوزه تولید و چه زمینه بازرگانی، در گوشه و کنار کشور پهناورمان بوده است. بدیهی است که ترتیب دادن چنین برنامه ‏های مستلزم صرف هزینه و وقت فراوان و نیز روبه ‏رو شدن با مشکلاتی عدیده است. با این حال، در صورتی که این برنامه مورد استقبال اهالی این صنعت قرار بگیرد، قطعا این مسیر تداوم خواهد داشت و پنجره ایرانیان در اینجا آمادگی همیشگی خود را برای به نمایش درآوردن توانمندی ‏های مراکزی که در گوشه و کنار کشور بدون هیچ چشمداشتی مشغول به کار و تولید هستند، اعلام می‏ کند.
پنجره ایرانیان امیدوار است، با اجرای این برنامه در مسیر انعکاس فعالیت ‏ها و توان حقیقی مجموعه ‏های مختلف تولیدی و تجاری کشور گامی هرچند کوچک برداشته باشد.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره ۹۷ ــ آبان ۹۴


ثبت نظر

ارسال