تعرفه 1500 قلم کالا روی میز دولت

پنجره ایرانیان: وزیر صنعت از اصلاح ۱۵۰۰ ردیف تعرفه‌ واردات برای رفع نگرانی صنعتگران در سال ۹۴ خبر داد و گفت: برخی از این تعرفه ها کاهشی و برخی افزایشی است.
  • یکشنبه 3 اسفند 1393 ساعت 11:37

 به گزارش فارس، محمدرضا نعمت زاده در حاشیه جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران گفت: نظرات اصلاحی برای 1500 ردیف تعرفه هفته جاری به دولت ارسال می شود تا در صورت تصویب از اوایل سال 94 اجرایی شود،  این در حالی است که برخی از این تعرفه ها کاهشی و برخی افزایشی است. وی اظهار داشت: در رابطه با بحث صرفه جویی ارزی باید تلاش کنیم در مرحله اول درآمد ارزی کشور را افزایش دهیم و همانطور که مقام معظم رهبری و مسوولان تاکید به توسعه صادرات غیرنفتی دارند این امر را در کشور برنامه ریزی و اجرایی کنیم.
نعمت زاده با استناد به آمار 10 ماهه گذشته ابراز داشت: بیش از 22 درصد افزایش صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ایم، ضمن آنکه براساس ماده 102 قانون برنامه واردات از طریق اعمال تعرفه های مناسب و تعرفه های فنی امکانپذیر است. وی گفت: همانطور که دولت سال گذشته اعلام کرد واردات کالاهای گروه 10 که کمتر مورد نیاز اصلی جامعه است با دو برابر سود بازرگانی وارد کشور شد. برهمین اساس دو تا سه درصد واردات کشور از گروه 10 انجام شده که این نشان می دهد این تصمیم گیری درست و صحیح بوده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص رشد صادرات گفت: با توجه به کاهش قیمت نفت محدویت هایی در برخی از موارد ایجاد شده به نحوی که با وجود رشد 22 درصدی آمار صادرات اما میزان صادرات به برخی از کشورها محدود شده ضمن آنکه شرایط امنیت در برخی از کشورهای همسایه نیز به این امر آسیب زده است.
محمدرضا نعمت زاده با اشاره به تعرفه ترجیحی ایران ترکیه عنوان کرد: بعضی از صنعتگران نگران افزایش واردات هستند این در حالی است که براساس تصمیم گیری ها قرار است برخی از تعرفه ها اصلاح شود و برهمین اساس برای 1500 مورد تعرفه نظرات اصلاحی ارائه شده و در هفته جاری به دولت تقدیم می شود تا در صورت تصویب از ابتدای سال آینده اعمال شود.
وی تاکید کرد: برخی از تعرفه ها با افزایش مواجه و برخی تعرفه ها نیز برای جلوگیری از واردات غیررسمی پیشنهاد تعدیل برای آنها ارائه شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: درخصوص واردات برخی از کالاها به سمت ارز آزاد حرکت کردیم که پیشنهاداتی در این خصوص ارائه شده است. وی با بیان آنکه با توجه به تفاوت ارز مبادله ای و آزاد گرایش به این است که از ارز مبادله ای برای واردات استفاده شود، تصریح کرد: بهتر است واردات کالاهای مصرفی بر مبنای ارز آزاد باشد تا صادرات رونق گیرد.
نعمت زاده با توجه به نظر کمیته های استان ها مبنی بر آنکه تا 20 درصد یارانه نانوایی های سنتی و غیرسنتی باید کاهش یابد، ادامه داد: تاکنون تصمیمی برای ارائه ندادن آرد یارانه ای به کارخانجات نان ماشینی اتخاذ نشده است. وی با تاکید بر اینکه بهتر است همه چیز به یکباره آزاد شوددر خاتمه اظهاراتش گفت: برای نان نمی توان تصمیم عجولانه اتخاذ کرد.


ثبت نظر

ارسال