مدیرعامل ماهد آلومینیوم: داخلی‌سازی آلیاژهای خاص آلومینیومی وابستگی به واردات را کاهش می‌دهد

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت ماهد آلومینیوم گفت: با بهره‌گیری از توان و دانش فنی متخصصان شرکت، توانستیم قدم‌های موثری را در تولید محصولات آلیاژی خاص آلومینیومی برداریم و وابستگی کشور را به واردات این محصولات کاهش دهیم. تولید و صادرات محصولات خاص می‌تواند در شرایط کنونی نقش اساسی را در بهبود اقتصاد کشور ایفا کند.
  • یکشنبه 7 دی 1399 ساعت 11:21

عباس احمدی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: آلیاژهای خاص آلومینیومی در صنایع حساس دفاعی و هوافضا کاربرد دارند. به همین دلیل، این محصولات باید طی یک فرایند استاندارد تولید شوند و از بالاترین کیفیت برخوردار باشند.

مدیرعامل شرکت ماهد آلومینیوم عنوان کرد: در گذشته، تولید آلومینیوم‌های آلیاژی خاص که محصولات استراتژیکی محسوب می‌شوند، تنها در انحصار شرکت‌های خارجی بود و این شرکت‌ها به هیچ قیمتی حاضر به ارائه فناوری تولید این محصولات به کشور ما نبودند. شرکت ماهد آلومینیوم در سال جدید توانست با تکیه به توان ظرفیت‌های داخلی، این انحصار را شکسته و قادر به تولید آلومینیوم‌های آلیاژی خاص شود.

وی عنوان کرد: چندی پیش، در همین راستا، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در جریان سفر یک‌روزه خود به استان مرکزی از شرکت ماهد آلومینیوم بازدید کرد و در جریان تولید این محصولات و کاربردهای آن‌ها قرار گرفت.

این تولیدکننده، توسعه را برنامه همیشگی شرکت دانست و گفت: برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای، همواره برنامه‌ریزی‌ کرده‌ایم و در نظر داریم فعالیت خود را در تولید محصولات مصرفی در صنایع دفاعی و خودروسازی، گسترش دهیم و اتفاقات تازه‌ای را رقم بزنیم.

وی خبر داد: در حال حاضر نیز در شرف پیگیری و راه‌اندازی خط جدید ریخته‌گری جدید هستیم که بتوانیم به‌زودی آن را وارد مدار تولید کنیم تا از طریق به رشد تولید مجموعه کمک کنیم.

احمدی در ارتباط مشکلات تولیدی در 9 ماهه نخست سال جاری، خاطرنشان کرد: از آغاز سال جاری تاکنون، شاهد نوسانات زیادی در بازار بوده‌ایم. به‌گونه‌ای که ابتدا نرخ ارز جهش یافت و بعدازآن، قیمت مواد اولیه آلومینیومی روند صعودی خود را طی کرد. چالش‌های اقتصادی همچنان بر صنعت سایه انداخته است اما همیشه برحسب مقتضیات زمان، تلاش می‌کنیم به فعالیت تولیدی خود ادامه دهیم و با تصمیم‌گیری‌های درست و به‌موقع، شرکت‌ را از خسارت‌ها حفظ کنیم.

مدیرعامل شرکت ماهد آلومینیوم در مورد فعالیت این شرکت در حوزه صادرات، اذعان کرد: اکنون در حوزه صادرات فعال هستیم و می‌توان گفت بیشتر محصولات خود را صادر می‌کنیم، اما امیدوار هستیم با توجه به طرح‌های توسعه‌ای که در نظر گرفته‌ایم و پیگیر اجرای آن‌ها هستیم، بتوانیم محصولات متنوع‌تری را تولید و صادر کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش معاملات آلومینیومی در بورس کالا، اظهار کرد: قیمت داخلی آلومینیوم به‌واسطه 10 درصد پریمیومی که در فرمول محاسبه آن لحاظ شده، به‌خودی‌خود بالاتر از نرخ جهانی است حتی در مواقعی، علی‌رغم اینکه شاهد تثبیت قیمت جهانی آلومینیوم بوده‌ایم، قیمت این فلز در بورس کالا افزایش داشته است. در حال حاضر، قیمت شمش آلومینیومی عرضه‌شده به نقطه‌ای رسیده که برای صنایع پایین‌دستی مقرون‌به‌صرفه نیست و به همین دلیل از خرید امتناع می‌کنند. به‌تبع این ماجرا، میزان تولید صنایع پایین‌دستی کاهش یافته است و این صنایع قدرت رقابت خود را در عرصه‌های بین‌المللی از دست داده‌اند.

وی تاکید کرد: اگر مسئولین در این خصوص تدبیر نکنند، شاهد افول صنایع پایین‌دستی آلومینیوم خواهیم بود. در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی مواجه است، تولید و صادرات محصولات با ارزش‌افزوده بالا می‌تواند کمک بزرگی به اقتصاد کشور بکند اما این امر به فراهم شدن زیرساخت‌های لازم به‌خصوص بحث تامین مواد اولیه بستگی دارد.


ثبت نظر

ارسال