نماینده تبریز در حاشیه بازدید نوواویتا عنوان کرد؛

70 درصد ظرفیت تولید کشور از مدار خارج شده است

پنجره‌ایرانیان: در حال حاضر نزدیک به 70 درصد ظرفیت تولید کشور از مدار خارج شده است؛ این مسئله یکی از دلایل رکود است و رکود نیز به‌نوبه خود باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است.
  • شنبه 30 اردیبهشت 1396 ساعت 22:6

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس که به‌منظور شرکت در گردهمایی جشن تولید کارخانه نوواویتا به منطقه آزاد تجاری ارس رفته بود، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پنجره‌ایرانیان به پرسش‌هایی پیرامون صنعت در و پنجره و مسائل گمرکی پاسخ گفت.

این نماینده مجلس در خصوص مسائل گمرکی و افزایش تعرفه واردات پروفیل یو.پی.وی.سی که به‌تازگی اتفاق افتاده است، اظهار کرد: این موضوع هم درواقع به نوع عملکرد دولت برمی‌گردد و کمیسیون ماده یک که تعیین تعرفه‌های گمرکی را به عهده دارد توسط دولت اداره می‌شود. دولت مشخص می‌کند که چه میزان تعرفه برای واردات هر نوع کالایی در نظر گرفته شود. سیاست‌های اقتصادی دولت به‌هیچ‌وجه متضمن رشد و توسعه تولید داخلی نیست بلکه بیشتر به دنبال کسب منفعت بیشتر از طریق واردات است.

وی افزود: در حال حاضر نزدیک به 70 درصد ظرفیت تولید کشور از مدار خارج شده است. این مسئله یکی از دلایل رکود است و رکود نیز به‌نوبه خود باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است. در بسیاری از کالاها، قیمت تمام‌شده محصول تولید داخلی (شامل 28 درصد سود بانکی و 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده و سایر هزینه‌های تولید) از نمونه مشابه خارجی خیلی بیشتر است و به همین دلیل امکان رقابت با کالای خارجی را هم ندارد؛ ضمن این‌که برخی کالاهای خارجی به‌صورت قاچاق و خارج از مبادی رسمی و بدون پرداخت هزینه‌های گمرکی وارد می‌شوند.

بیگی گفت: در این شرایط که تولیدکننده داخلی حاشیه امنیت و سود مناسبی برای تولید کالای خود ندارد و امکان رقابت با کالای خارجی را هم ندارد طبیعی است که شرایط تولید داخلی نامناسب باشد. تسهیلاتی هم که در اختیار تولیدکننده قرار داده‌ایم کمکی به افزایش توان خرید مردم نمی‌کند بلکه باعث ایجاد بدهی برای تولیدکننده‌ای می‌شود که نمی‌تواند محصولات تولیدی‌اش را به فروش برساند.

بیگی در پاسخ به این پرسش که وضعیت فعلی صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی را چگونه ارزیابی می‌کنید، عنوان کرد: در کشور ما به‌واسطه وجود منابع و ارزان بودن انرژی تاکنون توجهی به راه‌های صرفه‌جویی انرژی نمی‌شد ولی با افزایش قیمت حامل‌های انرژی ضرورت توجه به بخش‌هایی که باعث جلوگیری از اتلاف انرژی می‌شوند بیشتر شد. به همین دلیل استفاده از در و پنجره‌های دو و چند جداره یو.پی.وی.سی یکی از بهترین گزینه‌هایی است که باید توجه بیشتری به آن صورت گیرد.

وی افزود: اگر مشوق‌های دولت بر این قرار بگیرد که صرفه‌جویی در مصرف انرژی را مدنظر قرار دهد باعث می‌شود استفاده از محصولاتی مانند در و پنجره‌های عایق که یکی از نمونه‌های آن در و پنجره‌های یو.پی.وی.سی است بیشتر موردتوجه مردم قرار گیرد. اگر محاسبه قیمت انرژی مصرفی مانند گاز به‌صورت تصاعدی و پلکانی صورت بگیرد باعث می‌شود مردم در مصرف انرژی صرفه‌جویی بیشتری بکنند و نسبت به استفاده از محصولاتی مثل در و پنجره‌های دوجداره بیشتر ترغیب شوند. این کار هم به رونق تولید داخلی کمک می‌کند هم باعث می‌شود انرژی کشور به‌جای هدر رفتن در مصارف خانگی در تولیدات صنعتی مصرف شود.


ثبت نظر

ارسال