کاهش قیمت برخی محصولات پتروشیمی

مرد شماره 2 وزارت صنعت، معدن و تجارت به ابهام‌ها و نگرانی‌ها درباره عرضه مواد پتروشیمی در بورس کالا، سامانه بهین‌یاب و نقش پررنگ دلال‌ها و واسطه‌ها در بازار مواد پتروشیمی پاسخ داد و تاکید کرد: قیمت آن دسته از مواد پتروشیمی داخلی که نسبت به قیمت‌های جهانی بالاتر شده باشد در بازار داخلی کاهش می‌یابد.
  • جمعه 4 مهر 1393 ساعت 17:15

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که قیمت آن دسته از مواد پتروشیمی داخلی که نسبت به قیمت‌های جهانی بالاتر شده باشد در بازار داخلی کاهش می‌یابد، تصریح کرد: دلال‌ها گناهگار نیستند.  مجتبی خسرو تاج درنهمین نمایشگاه ایران پلاست در جمع خبرنگاران درباره شناسایی برخی از دلالان و واسطه‌های مواد پتروشیمی توسط وزارت صنعت گفت: بعضا گفته می‌شود که برخی از این واحدها در گذشته تعطیل شده اما دارای پروانه بهره برداری بوده اند و از همان پروانه برای خرید در بازار استفاده می‌کردند و یا به فرد دیگری وکالت می‌دادند که برای خرید وارد بازار شود.

قائم مقام وزیر صنعت،معدن و تجارت با اشاره به این که ممکن است طراحی سیستمی از اساس دارای ایراد بوده باشد، اضافه کرد: در شرایط اقتصادی خاص ممکن است وضعیت کالایی به صورتی باشد که عده‌ای به عنوان واسطه و دلال وارد بازار شوند که این گناه نیست اما در جایگاه حقوق مصرف کننده باید معایب سیستم‌ها برطرف شود و شفاف‌سازی صورت بگیرد تا ایستگاه‌های موجود بر سر راه تولید به مصرف به حداقل برسد تا حقوق مصرف کننده حفظ شود و قیمت کالا به حداقل برسد.

خسرو تاج با بیان این که واسطه‌ها گناهکار نیستند،اضافه کرد :اگر عملکرد این افراد بر خلاف مقررات بوده باشد با آنها برخورد می‌شود اما اگر شرایط به آنها اجازه این شیوه کار را داده باشد نمی‌شود کاری کرد.

قائم مقام وزیر صنعت،معدن و تجارت درباره مزایای عرضه مواد اولیه با ارز آزاد در بورس گفت: هفته آینده در جلسه کارگروه وزارت صنعت، معدن و تجارت همه شرکت‌های که نقش واسطه و دلال را در بورس بازی می‌کردند و با آزاد سازی قیمت ارز در این بازار کنار رفته اند شناسایی و در صورت بروز تخلف توسط آنها با آنها برخورد خواهد شد. وی تصریح کرد: تصمیم عرضه مواد اولیه در بورس با ارز آزاد به دلایل مختلف و طی مدت زمان طولانی گرفته شده است.

خسروتاج در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا قیمت محصولات پتروشیمی کاهش پیدا خواهد کرد: فرمولی که برای عرضه مواد وجود دارد به این صورت است که قیمت پایه محصولات پتروشیمی ،95 درصد قیمت فوب است بنابراین اگر قیمت جهانی کاهش یابد قیمت محصولات پتروشیمی نیز کاهش می‌یابد.  قائم مقام وزیر صنعت،معدن و تجارت با اشاره به این که بر اساس توافق صورت گرفته در هر دوره سه ماهه قیمت مواد پتروشیمی مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد گرفت،تاکید کرد:این کارگروه ایجاد شده تا مرتب بازار با نوسانات قیمت روبه رو نباشد و سه ماه اول در شهر یور ماه تمام شده است و در دوره جدید نیز قیمت‌ها را بر اساس تغییرات بازار جهانی تعیین خواهیم کرد.

به گفته او قطعا آن دسته از موادی که قیمت بالاتری نسبت به متوسط جهانی دارند، ارزان خواهند شد.

خسروتاج با بیان اینکه ضعف سامانه بهین یاب منجر به شکل گیری برخی از فعالیت‌های خرید و فروش مواد پتروشیمی از طریق بورس و ایجاد بازار آزاد شده است، گفت: تلاش وزارت صنعت و نفت اصلاح ساختارها و رفع موانع به منظور تامین مواد و خوراک صنایع تکمیلی پتروشیمی توسط مجتمع‌های پتروشیمی بدون واسطه است.

وی با بیان این که واردات مواد اولیه در صنعت پتروشیمی با حداقل تعرفه صورت می‌گیرد، تصریح کرد: اگر لازم باشد که تعرفه مواد اولیه باز هم کاهش یابد این امر اتفاق می‌افتد.

قائم مقام وزیر صنعت،معدن و تجارت در ادامه با اشاره به این که شرایط محدود امروز بنا نیست که تا همیشه ادامه پیدا کند،گفت: در این شرایط هم اجازه ندادیم که قیمت‌ها بالا برود و اکنون قیمت‌های صادراتی در برخی موارد بالاتر از قیمت فروش داخل است اما واحدها اقدام به عرضه محصول خود در داخل کشور می‌کنند. قائم مقام وزیر صنعت،معدن و تجارت افزود: به عنوان مثال پتروشیمی اراک بعضی از محصولات خود را که در بازار جهانی قیمت بالاتری دارد با 4 الی 5 درصد ضرر با هدف حمایت از تولید داخل ، در داخل کشور عرضه می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما با انحصار مقابله می‌کنیم و این وظیفه ذاتی ما است،تاکید کرد: در این راستا در مواردی که تولیدکننده محدود است سعی می‌کنیم آن کالا تولید کنندگان بیشتری داشته باشد به علاوه از ابزرا واردات و سود بازرگانی استفاده می‌کنیم تا قیمت‌ها کنترل شود.

خسرو تاج در مقایسه شبکه‌های توزیع پلیمر و صنایع پلاستیک در ایران و ترکیه تصریح کرد:مانند شبکه‌های توزیع ترکیه، در ایران فراوان وجود دارد و شرایط ایران با ترکیه چندان متفاوت نیست و هیچ مانعی بر سر شرکت‌های پخش برای در توزیع مواد پلیمر و پلاستیک وجود ندارد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: هم اکنون تفاوت قیمت مواد اولیه در بورس و بازار آزاد تقریبا یکسان بوده و واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک می‌توانند از هر دو آنها مواد تامین کنند، گفت: امروزه کسانی که در گذشته از بورس خرید می‌کردند از افزایش قیمت ناراضی و کسانی که در گذشته از بازار آزاد خرید می‌کردند به دلیل کاهش قیمت از وضعیت بازار و عرضه مواد با نرخ ارز آزاد در بورس کاملا راضی هستند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هم اکنون تفاوت قیمت مواد اولیه در بورس و بازار آزاد تقریبا یکسان بوده و واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک می‌توانند از هر دو آنها مواد تامین کنند، گفت: امروزه کسانی که در گذشته از بورس خرید می‌کردند از افزایش قیمت ناراضی و کسانی که در گذشته از بازار آزاد خرید می‌کردند به دلیل کاهش قیمت از وضعیت بازار و عرضه مواد با نرخ ارز آزاد در بورس کاملا راضی هستند.


ثبت نظر

ارسال