گفتگوی پنجره ایرانیان با محمدرضا رکنی ‏زاده؛

کاتسان؛ شیشه‌ای بادوام، پنجره‌ای ماندگار

  • پنجشنبه 26 اسفند 1395 ساعت 11:26

شرکت «جام ماشین صنعت جمال» به مدیریت ژوبین ملک‏ کیانی با بیش از یک دهه فعالیت در صنعت شیشه از سال 1383 باهدف فروش ماشین‌آلات شیشه دوجداره سی.ام.اس (شرکت سی.ام.اس یکی از برترین تولید‌کنندگان ماشین‌آلات شیشه دوجداره در ترکیه) در ایران راه‌اندازی شد. هم‌اینک شرکت جام ماشین با راه‌اندازی بیش از 165 کارخانه تولید شیشه دوجداره در سراسر ایران به‌عنوان برند برتر این صنعت شناخته‌ شده است. این شرکت پس از سال‌ها فعالیت در زمینه ساخت و راه‌اندازی ماشین‌آلات تولید شیشه دوجداره به دلیل کاستی‌هایی که بازار ایران در رابطه با مواد اولیه شیشه دوجداره و سرویس ماشین‌آلات داشت بر آن شد تا نمایندگی یکی از مطرح‌ترین برندهای مواد اولیه در ترکیه به نام کاتسان را به دست آورده و با ارائه مواد اولیه مرغوب گامی بزرگ در جهت حمایت از مشتریان خویش بردارد. هم‌اکنون محصولات شرکت کاتسان تولید‌کننده چسب پلی‌سولفاید، چسب بوتیل و نم‌گیر بانام تجاری «کاتپلاست» از طریق این شرکت در اختیار مصرف‌کنندگان در سراسر کشور قرار می‌گیرد. پنجره‌ایرانیان در راستای معرفی شرکت‌های موفق و فعال در صنعت در و پنجره و شیشه دوجداره گفتگویی با محمدرضا رکنی ‏زاده مدیر فروش محصولات کاتسان در شرکت جام ماشین انجام داده است که در ادامه مشروح این گپ و گفت را باهم می‌خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

شرکت جام ماشین صنعت از چه تاریخی شروع به کار کرده و تاکنون چه مراحلی را پشت سر گذاشته است؟

شرکت جام ماشین از سال 1383 رسما فعالیت خود را به‌عنوان نماینده شرکت سی.ام.اس در ایران آغاز کرده و تاکنون بیش از 165 کارخانه صنعتی تولید شیشه دوجداره راه‌اندازی کرده است. از سال 1393 با توجه به درخواستی که مشتریانمان داشتند نمایندگی ملزومات شیشه دوجداره از شرکت کاتسان دریافت شد تا مقداری از مشکلات تولیدکنندگان معتبر کاسته شود. شرکت جام ماشین همچنین نماینده شرکت فوم اینداستری از ایتالیاست که زمینه فعالیت این شرکت، تولید ماشین‌آلات ساخت در و پنجره و نمای آلومینیومی است.

در مورد شرکت کاتسان کمی توضیح دهید؟

شرکت کاتسان در سال 1992 با مدیریت آقای اغوز کایاجان در شهر اسکیشهیر ترکیه در فضایی 10.000 متری تاسیس شده است. این شرکت با در اختیار داشتن کادر فنی مجرب، علم و فناوری مدرن و آزمایشگاه‌های پیش رفته توانسته است در مدت‌زمان کوتاهی تمامی گواهینامه‌های استاندارد جهانی را به دست آورد،که تنها شرکت دارای گواهی استاندارد از شیشه جام (شرکت شیشه جام صاحب امتیاز لیسانس شیشه دوجداره از ترکیه می باشد) می‏باشد.

 

درباره اعتبار شرکت کاتسان در بازار ترکیه بیشتر توضیح دهید؟

هم‌اکنون حدود 80 درصد بازار ترکیه در دست این شرکت بوده و صادرات خوبی به نقاط مختلف جهان دارد. شرکت کاتسان همچنین بزرگ‌ترین خریدار پلیمر در آن منطقه‌ است.

در حال حاضر چه محصولاتی از کاتسان توسط شرکت شما وارد می‌شود و آیا برنامه‌ای برای واردات اجناس جدید هم دارید؟

چسب پلی سولفاید دو جزئی، چسب سیلیکون دو جزئی برای نما و شیشه دوجداره، چسب پلی اورتان، چسب بوتیل و رطوبت‌گیر ازجمله محصولاتی است که از شرکت کاتسان وارد کردیم. همچنین از اوایل تابستان امسال انواع اسپیسرهای ساده و بوتیل (تمامی سایزها) به سبد کالایی شرکت جام ماشین افزوده شده که تاکنون با استقبال بی‌سابقه‌ای از سوی مشتریان مواجه بوده است.

محصولات وارداتی شرکت جام ماشین از چه مزیت‌هایی برخوردار هستند؟

شرکت جام ماشین با توجه به تلاشی که برای رسیدن به اهداف و آرمان‌های خود دارد در سال 2013 شروع به مذاکرات با شرکت‌های بزرگ، معتبر و دارای استاندارهای روز اروپا کرد که در آخر، با توجه به بررسی‌های فراوان و با در نظر گرفتن خواسته‌های مشتریان خاص بازار ایران، موفق به اخذ نمایندگی انحصاری شرکت کاتسان ترکیه در ایران شد. همچنین شرکت کاتسان با به‌کارگیری دستگاه‌های تمام‌خودکار، کادر فنی مجرب، آزمایشگاه کاملا مجهز و تامین مواد اولیه درجه ‌یک دنیا در حال تولید برای کشورهای دوست و همسایه است. گفتنی است، شرکت تورای ژاپن ازجمله شرکت‌های دسته اول در تولید پلیمر است که شرکت کاتسان با استفاده از همکاری با این شرکت تاکنون توانسته تمامی مشتریان خود را راضی نگه دارد.

برای رقابت با محصولات مشابه چه سیاستی در پیش‌گرفته و چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

متاسفانه در بازار ایران، مشتریان در درجه اول به قیمت محصول توجه دارند، در صورتی‌که در تمامی بازارهای رقابتی، کیفیت حرف اول در انتخاب محصول را می‌زند. سیاست شرکت جام ماشین همیشه بر آموزش مشتریان، وابستگان به این صنعت استوار بوده چراکه تمامی مصرف‌کنندگان در صورت آگاهی از استاندارد محصولات به‌هیچ‌عنوان به سمت محصولات ارزان و بی‌کیفیت که همه‌روزه کیفیت آنها در حال تغییر است کشیده نخواهند شد. شرکت کاتسان همواره در کنار مصرف‌کننده بوده و دوش‌به‌دوش آنان به سمت نوآوری و پیشرفت قدم برمی‌دارد.

 در حال حاضر نتیجه آنالیزها نشان‌دهنده این است که برخی چسب‌های پلی سولفایدی که در ایران فروش می‌رود درواقع چسب پلی سولفاید نبوده و تقلبی هستند. متاسفانه تولیدکنندگان شیشه دوجداره آگاهی لازم در این مورد ندارند و فقط قیمت و خشک شدن سریع چسب را ملاک قرار می‌دهند، درحالی‌که به خواص عایق بودن شیشه که نکته مهم‌تری است توجه چندانی ندارند. برخلاف برخی همکارانمان، ما جزو اندک شرکت‌هایی هستیم که کیفیت محصول برایمان از همه‌چیز مهم‌تر است.

به نظر شما یک چسب باکیفیت چه خصوصیاتی دارد؟

تولید چسب و مشتقات آن، فرایندی کاملا کیمیاگری است. در تولید یک چسب خوب باید از پلیمرها و فرمولاسیون خوب و همچنین دستگاه‌های مناسب استفاده کرد. چسب خوب باید چسبندگی و استحکام خوبی داشته باشد و بتواند حداقل 10 سال کارایی خود را حفظ کند. البته برای تولید یک شیشه دوجداره خوب، نباید ملزومات مهمی مانند نم‌گیر و چسب بوتیل را نیز نادیده گرفت.

سطح کیفی یک اسپیسر خوب چگونه تعیین می‌شود؟

ابتدا باید دارای ضخامت گوشت مناسبی باشد، سپس سوراخ‌های هوای منظم و بازی داشته باشد. استحکام نقطه‌جوش نیز خیلی مهم بوده و درنهایت دارای سطح صاف و یکدستی باشد.

خصوصیات یک نم‌گیر استاندارد چیست و آیا کیفیت نم‌گیر در کیفیت محصول نهایی تاثیر دارد؟

در شیشه دوجداره اگر بخواهیم اهمیت ملزومات را رده‌بندی کنیم، باید نم‌گیر را در ردیف اول قرار دهیم. یک نم‌گیر خوب، تعیین‌کننده اصلی عمر مفید شیشه دوجداره است چراکه برعکس آنچه تصور می‌کنیم، شیشه دوجداره بااینکه عایق‌بندی می‌شود، در سال، میانگین 0.1% هوا از بیرون به داخل آن نفوذ می‌کند. نم‌گیر خوب، نم‌گیری است که فقط مولکول‌های مخرب را جمع کند؛ درحالی‌که نم‌گیر بی‌کیفیت بدون قدرت تشخیص درست، تمامی مولکول‌های داخل شیشه را جذب کرده و در مدت کوتاهی چون به نقطه سیری می‌رسد دیگر کارایی لازم را ندارد.

گفتنی است، یک سری از دوستان برای آزمودن کیفیت نم‌گیر آن را خیس می‌کنند و دمای آن را می‌سنجند، درحالی‌که این روش اشتباه است زیرا نم‌گیری که گرم می‌شود، یعنی در آن از گچ صنعتی استفاده ‌شده است.

استفاده از ملزومات بی‌کیفیت چه تاثیری در تولید پنجره‌های دوجداره دارد؟

مسلما استفاده از مواد و ملزومات بی‌کیفیت در جریان تولید، در انتها به تولید یک محصول بی‌کیفیت و ارزان منجر خواهد شد ولی این ارزانی نیز بی‌اثر نخواهد بود و پنجره‌ای که مصرف‌کننده باید در کمال آرامش ده‌ها سال از آن استفاده کند در یک دوره کوتاه مستهلک‌شده و کارایی‌اش را به‌سرعت از دست خواهد داد.

به نظر شما وجود چسب‌های بی‌کیفیت چه تاثیری در اعتبار شرکت‌های تامین کننده دارد؟

متاسفانه مواردی در بازار دیده ‌شده که انواع چسب‌های تولید داخل به دلیل استفاده نکردن از مواد خوب اولیه و فرمولاسیون نامناسب به تولیدکننده برگردانده شده است. حالا سوال من از شما این است؛ آیا مصرف‌کننده هنوز به آن تولیدکننده اعتماد دارد یا هنوز فقط قیمت محصول برایش مهم است؟ اگر در ابتدا این اشکال فاحش وجود دارد و مشتری به دنبال جنس ارزان‌قیمت است در انتها و با استفاده از یک محصول ارزان ولی بی‌کیفیت چه تصمیمی خواهد گرفت؟ من خوشحالم از این‌که می‌بینم بسیاری از مصرف‌کننده‌ها و شرکت‌ها ازاین‌گونه تولیدکننده‌ها به دور هستند و مواد اولیه و محصول باکیفیت را ترجیح می‌دهند. بازاری که به دنبال رقابت سالم است و مشکلات عدیده‌ای نیز سر راهش وجود دارد باید از چنین مواردی اجتناب کند تا با غلبه بر موانع به شرایط مطلوب تولید و عرضه دست پیدا کند.

نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 111-دی95


ثبت نظر

ارسال