گفتگوی اختصاصی با مدیر عامل شرکت مهندسی بازرگانی تورآسا:

برند تورآسا؛ حاصل یک دهه تلاش و خلاقیت

پنجره ایرانیان: اردیبهشت امسال فرصتی پیش آمد تا سفری به استان البرز داشته باشیم و از برخی مراکز تولیدی و بازرگانی این استان بازدید به عمل آوریم.
  • سه شنبه 1 تیر 1395 ساعت 10:22

در خلال این سفر و در شهر فردیس موفق به دیدار از کارخانه بزرگ تورآسا و گفتگو با مدیر عامل جوان و خلاق این واحد تولیدی شدیم. شرکت مهندسی بازرگانی تورآسا که حدود ده سال از آغاز به کار آن می‏ گذرد، امروز به پرآوازه ‏ترین برند این صنعت در کشورمان تبدیل شده است. این شرکت به غیر از تولید انواع محصولات توری و با جدیدترین و به‏ روزترین طراحی‏ های دنیا، در حال حاضر یکی از بزرگترین توزیع ‏کنندگان مواد اولیه ساخت توری به‏ شمار می‏ آید و در مقام یک شرکت مادر، تاکنون کارگاه‏ های بسیاری را راه‏ اندازی کرده است؛ ضمن اینکه در زمینه تحویل سفارشات مشتریان نیز تورآسا به رکورد دو روز کاری دست یافته است. در گفتگو با مدیر عامل تور آسا، مهندس مجتبی جان‏ جان، آنچه بیش از همه نمود داشت، سختکوشی و البته  نوآوری و ابتکار این مدیر جوان کشورمان بود. خلاقیتی که سبب شده است تا محصولات تولیدی این شرکت، تنها کپی‏ برداری از اقلام خارجی نباشد، بلکه هر کدام از این تولیدات با طراحی‏ های مبتکرانه‏، بسیار باکیفیت‏ تر از اقلام مشابه بازار، تولید و عرضه شوند. البته ابداعات این شرکت مهندسی تنها به اصلاح بهبود محصولات توری محدود نشده، و تولیدات کاملا بدیع و نوینی نیز در این شرکت در دست طراحی و تولید قرار دارند. با هم این گفتگو را می‏ خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

در مورد پیشینه شرکت تور آسا توضیحاتی بفرمایید.
اقدامات اولیه برای احداث کارخانه و تاسیس شرکت را در سال 1385 آغاز کردیم. در ابتدا توری رولینگ تولید می‏ کردیم و از پایان 1386 به تولید انبوه رسیدیم. تا 1388 تولید این محصول را به‏ صورت تک‏ محصولی ادامه دادیم، و در این سال محصول جدیدتر رولینگ را طراحی و عرضه کردیم. این محصول هم قطعات ظریف ‏تری داشت و هم از زیبایی بیشتری برخوردار بود و هم روان‏ تر کار می‏ کرد.

تولید توری پلیسه را از چه زمانی شروع کردید؟
توری پلیسه را نیز در پایان همین سال به سبد محصولات خودمان اضافه کردیم. البته در تولید این محصولات ابداعاتی به ‏کار بردیم و ضمن برطرف کردن نقاط ضعف نمونه‏ های موجود در بازار، توانستیم محصولاتی با کیفیت بالاتر و با دوام بیشتر به بازار عرضه کنیم. به تدریج و با افزایش تنوع در تقاضای بازار سبد محصولی خود را تکمیل کردیم.
ضمن افزایش تنوع تولیدات، سطح کیفی محصولات خود را نیز به ‏طور مداوم افزایش داده ‏ایم. برای نمونه از روی توری پلیسه مدل SDS ترکیه، فقط الگوبرداری نکردیم، بلکه در طراحی آن تغییراتی ایجاد کرده و همچنین، کیفیت و عملکرد آن را بهبود بخشیدیم.
پس از آن توری‏ های دبل فرم به تولیدات تورآسا اضافه شد. توری ‏های دبل فرم این قابلیت را دارند که می‏ توان، توری‏ های آن را از داخل قاب درآورد و شست. یکی از نوآوری‏ های ما در توری‏ های دبل فرم این بود که ما آنها را به صورت مگنت مخفی طراحی و تولید کردیم.
البته روند ابداعات و خلاقیت‏ های تورآسا قطع نخواهد شد و ما در آینده نیز محصولات نوینی را عرضه خواهیم کرد.

بر اساس آنچه ما در کارخانه تورآسا مشاهده کردیم، این مجموعه فقط به مونتاژ صرف توری‏ها نمی‏ پردازد. درست است؟
بله. ما به موازات توسعه محصولات تولیدی خود، تصمیم گرفتیم مجموعه تورآسا را از هر نظر خودکفا کنیم. به این معنی که مواد اولیه شامل پروفیل آلومینیومی، یراق‏ آلات توری، تور و نخ، گسکت و تسمه ‏های نگه دارنده توری، را خودمان تولید کنیم. با انجام برنامه‏ ریزی‏ های دقیق و تلاش فراوان این هدف را نیز محقق کردیم.
همچنین از سال 1392 فروش مواد اولیه را نیز در برنامه‏ های تورآسا قرار دادیم. البته در ابتدا چنین هدفی نداشتیم، اما از آنجا که مواد مورد استفاده تورآسا از نظر کیفی تمایز قابل توجهی با غالب محصولات بازار داشت، تقاضای بسیار شدیدی برای خرید مواد اولیه از تورآسا به‏ وجود آمده بود. بنابراین در این حوزه نیز فعالیت‏ های خود را شروع کردیم، تا امروز که مواد اولیه کارگاه‏ های بسیاری را در سطح کشور تامین می‏ کنیم.

آیا با کمک به راه ‏اندازی کارگاه‏ های دیگر و حمایت از آنها، شرایط رقابتی برای تورآسا تنگ ‏تر نمی‏ شود؟
نه به‏ هیچ‏ وجه. چون اولا ما چنین نگاهی به بازار و رقابت نداریم. من به شخصه هر کجا که هرکدام از همکارانم، به کمکی احتیاج داشته ‏اند، بدون چشمداشت و بدون در نظر گرفتن مسائلی مانند رقابت اقتصادی و غیره، هر کاری که از دستم بر آمده انجام داده و می‏ دهم. از سوی دیگر با شروع عرضه مواد اولیه، نه تنها فروش محصول نهایی تورآسا کاهش پیدا نکرد، بلکه بر حجم آن نیز افزوده شد.
ضمن اینکه باید به این نکته نیز توجه کنید که چون حجم فروش ما، هم مواد اولیه و هم محصول نهایی، بسیار بالاست، قیمت ‏های اقلامی که ارائه می ‏دهیم کاملا مقرون به صرفه و غیرقابل رقابت است.

اگر یکی از کارگاه‏ هایی که با مواد اولیه شما مشغول تولید است، استانداردهای لازم را رعایت نکند، آیا باعث کاهش اعتبار تورآسا نخواهد شد؟
ما هرگز اجازه چنین کاری را نمی‏ دهیم. تورآسا بر کلیه عوامل فروش خود نظارت کامل دارد. ما کاملا آگاهی داریم که مشتریان ما در حال تولید چه اقلامی و با چه کیفیتی هستند و با چه قیمتی آنها را به فروش می‏ رسانند. به‏ هرحال اعتبار شرکت تورآسا راحت به دست نیامده است، که به‏ راحتی بگذاریم از دست برود. مطمئن باشید که ما همواره از اعتبار برند تورآسا محافظت می‏ کنیم.

توسعه فعالیت‏ تورآسا، فقط در حوزه تولید محصولات بوده است، یا برنامه خاصی نیز برای خدمات ارائه شده به مشتریان خود داشته ‏اید؟
از همان ابتدا خدمات‏ رسانی به مشتریان در سرلوحه فعالیت ‏های تورآسا قرار داشت. یکی از این موارد، موضوع تحویل سفارشات بود، که ما همواره وسواس خاصی نسبت به آن داشته ‏ایم. در اوائل کار، سفارشات داده شده به شرکت ظرف مدت 5 روز تحویل مشتری می‏ شد، اما با تلاش پرسنل و استفاده از سیستم‏ های مدیریتی جدید در محل تولید، از سال 1390، توانسته ایم این مدت را به دو روز کاری کاهش دهیم. خوشبختانه این تغییر و تحولات بازتاب وسیعی در میان بازار مصرف داشت. توجه داشته باشید، در شرایطی که تحویل سفارشات در طول 10 تا 12 روز عادی به نظر می ‏رسید، تورآسا دوروزه توری‏ های سفارش شده را تولید و به دست مشتریان خود می‏ رساند. در نتیجه اقبال بیشتری به سوی پنجره‏ آسا به‏ وجود آمد و سهم بیشتری از بازار را به سمت ما کشاند.

مساحت کارخانه تورآسا چقدر است و چه تعداد پرسنل در آن مشغول به کار هستند؟
شرکت تور آسا در زمینی به مساحت دو هزار متر و هفتصد متر سالن مشغول به تولید محصولات خود است. همچنین در یک طبقه 300 متری مشغول تولید پرده زبرا، البته در سطح محدود هستیم. حدود 20 نفر هم در مجموعه تورآسا مشغول به کار هستند.

بازار توری موجود در کشورمان را چگونه ارزیابی می ‏کنید؟
اخیرا افراد بسیاری وارد تولید توری و فروش ملزومات آن شده ‏اند. اگر این افزایش بی‏ رویه ادامه پیدا کند، مطمئنا لطمات جبران‏ ناپذیری به این صنعت نوپا وارد خواهد شد؛ زیرا بسیاری از این مراکز جدیدالتاسیس نه تنها نمی ‏توانند محصولاتی استاندارد تولید کنند، بلکه حتی از آگاهی لازم در این زمینه نیز برخوردار نیستند.

با توجه به وسعت کارتان و ارتباطات وسیعی که در این چندساله داشته‏ اید، چرا فعالیت ‏های خود را فراتر از تولید توری گسترش نمی‏ دهید؟
به نظر من موفقیت در تخصص ‏گرایی نهفته است. البته ما نیز در مقطعی وارد فروش یراق ‏آلات در و پنجره شدیم، ولی به‏ صورتی کاملا موقتی و آن را ادامه ندادیم. به‏ هر حال اگر امروز تورآسا به پرآوازه ‏ترین برند توری ایران تبدیل شده، به دلیل رویکرد تخصصی ما بوده است. مطمئن باشید در سال‏ های آینده اخباری از گسترش فعالیت‏ های تورآسا خواهید شنید، اما هیچگاه رویکرد تخصصی خود را رها نخواهیم کرد.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 104 ــ خرداد 95


ثبت نظر

ارسال