در گفتگوی اختصاصی با مدیر عامل شرکت مانی‏ وین مطرح شد:

تخصص ‏گرایی نیاز صنعت پنجره

پنجره ایرانیان: بدون تردید یکی از عواملی که باعث پویایی و شکوفایی یک صنعت می ‏شود، تخصص‏ گرایی است. رویکردی که شاید در حال حاضر طرفداران چندانی نداشته باشد.
  • چهارشنبه 14 بهمن 1394 ساعت 10:8

 شرایط نامطلوب حاکم بر بازار می ‏تواند یکی از دلایلی باشد که فعالیت به ‏صورت کاملا تخصصی را در صنعت پنجره‏ سازی دشوار کرده است. با وجود این، ترویج این رویکرد در صنعت ما خود می ‏تواند عامل مهمی برای برون‏رفت از وضعیت موجود باشد. در این میان، یکی از شرکت‏ های نام‏ آشنای این صنعت، تحت مدیریت بانویی خلاق و کوشا، برغم وجود موانع و مشکلات موجود، تمامی نیروی خود را بر فعالیت تخصصی متمرکز ساخته است. برخلاف جریان حاکم بر بازار که تا حدی چند محصولی را راهکاری برای مقابله با رکود می‏ داند، مانی وین لمینیت را به‏ عنوان تنها زمینه تخصصی خود برگزیده است و فقط به این عرصه پایبند است. همین امر سبب شده که مانی‏ وین امروزه در ایران به یکی از صاحبان دانش و فناوری در این زمینه و به‏ نوعی یک مرجع در خصوص لمینیت تبدیل شود. به بهانه ارائه دو محصول جدید از مانی وین، به سراغ سرکار خانم مهندس پندآموز رفتیم و پای صحبت ‏های ایشان نشستیم. با هم این گفتگو را می‏ خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

لمینیت کردن پروفیل، چه مزایا و امتیازاتی برای محصول نهایی یعنی در و پنجره به ‏وجود می‏ آورد؟
لمینیت ابزاری است برای زیباترکردن پنجره. چندی است که استفاده از سبک‏ های ایتالیایی و اروپایی در ساختمان‏ های کشورمان طرفداران بسیاری یافته است. در این نوع سبک‎ها، ساختمان‏ سازها از طرح ‏های چوب و طرح‎های سیلور در پروژه‏ های خود استفاده می‏ کنند. به‏ طور کلی می ‏توان گفت گرایش به این سبک در صنعت ساختمان در حال افزایش است. افزون بر این، به نظر می‏ رسد پروفیل سفید جذابیت خود را برای مصرف‏ کنندگان تا حدی از دست داده است.
در حال حاضر، بازار بیشتر به سمت پنجره ‏های رنگی تمایل پیدا کرده است. با توجه به این واقعیت که هرگز نمی‏ توان با استفاده از رنگ، آن زیبایی و جلای چند بعدی لمینیت را در پنجره ایجاد کرد، گرایش به این نوع محصولات روز به روز بیشتر مورد توجه صنعتگران و سازندگان ساختمان قرار می گیرد.
شرکت مانی‏وین نیز به ‏صورت تخصصی، فعالیت‏ های خود را بر پاسخ به این نیاز روزافزون بازار متمرکز کرده است. بر این اساس، ما محصولات متفاوتی را منطبق با نماهای مختلف عرضه کرده‏ ایم تا قدرت انتخاب مصرف‏ کننده و مشتریان خود را افزایش دهیم.

شرکت مانی‏ وین به غیر از لمینیت در چه بخش دیگری فعالیت دارد؟
مانی ‏وین به‏ صورت کاملا تخصصی در بخش لمینیت مشغول به فعالیت است. در واقع شرکت ما، تنها شرکتی در ایران است که به‏ طور کامل روی مباحث مختلف لمینیت متمرکز شده و مجموعه ‏ای را فراهم آورده که کلیه خدمات لازم در خصوص لمینیت را به ‏صورت تخصصی ارائه می ‏دهد. ما از ابتدا تاکید داشتیم که به‏ هیچ ‏وجه وارد حوزه ‏های دیگر مانند فروش پروفیل، یراق ‏آلات و پنجره ‏سازی نشویم، و تمرکز خود را فقط بر لمینیت بگذاریم. در واقع ما با بخش ‏های دیگر صنعت نه تنها هیچ رقابتی نداریم، بلکه در کنار آنها بوده و همکار آنها محسوب می ‏شویم.

لمینیت‎های مانی ‏وین از نظر کیفی چه تفاوت‎هایی با دیگر لمینیت‎های موجود در بازار دارد؟
در خصوص لمینیت ‏ها نکته ‏ای وجود دارد که شاید بسیاری به آن توجه نمی ‏کنند. در بازار، فویل لمینیت‏ هایی با ضخامت 120 تا 220 میکرون وجود دارد. این عدد، معیار بسیار مهم و تعیین‏ کننده ‏ای در کیفیت لمینیت است. شرکت مانی وین نخستین شرکت ایرانی است که فویل آلمانی 220 میکرونی را به بازار ارائه داده است. در حال حاضر ما بهترین تکنولوژی و برترین برندهای فویل آلمانی را به مشتریان خود عرضه می‏ کنیم. این در حالی است که بسیاری از لمینیت‏ ها که از برخی کشورها وارد ایران می‏ شود، فقط اسم لمینیت را یدک می‏ کشند و از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیستند.
چسب‏ هایی که در این زمینه به‏ کار می‏ رود نیز از اهمیت برخوردار است. این چسب‏ ها با انواع مختلف و با کیفیت ‏های متفاوتی در بازار دیده می‏ شود. اما شرکت مانی ‏وین از بهترین و مرغوب‏ ترین چسب ‏های موجود استفاده می‏ کند. ما تنها واحد تولیدی هستیم که چسب و پرایمر مورد استفاده خود را طبق استاندارد رئال آلمان تهیه می‏ کنیم.
البته حتما توجه دارید که صرف استفاده از فویل و چسب مرغوب، سبب تولید محصول باکیفیت نمی‏ شود، بلکه فرآیند تولید نقش بسیار مهمی در این میان ایفا می‏ کند. به‏ هرحال نکات فنی و دقیقی در خصوص نحوه عمل وجود دارد که بدون لحاظ کردن آنها، نتیجه دلخواه حاصل نخواهد شد.

مصرف کننده از چه طریقی می‎تواند به برتری و مزیت یک محصول پی ببرد؟ به ‏عبارتی در بازار غبارآلودی که وجود دارد، مشتری بر اساس چه معیاری باید دست به انتخاب محصول بزند؟
آنچه در این خصوص بیش از همه تعیین‏ کننده است، تجربه مشتریان می‏ باشد. به‏ هرحال مشتریان همه افرادی هستند که خود در این صنعت حضور داشته و عموما پنجره ‏ساز هستند. این عده به‏ خوبی می ‏توانند با توجه به سابقه و نحوه فعالیت شرکت‏ ها، محصول باکیفیت را از بی‏ کیفیت تمیز دهند. به ‏هرحال آنچه مشخص است لمینیت بی‏ کیفیت حبابدار شده و فویل آن از پروفیل جدا می ‏شود. مشتریان به ‏خوبی می‏ توانند این موارد را رهگیری کنند و از نحوه کار شرکت‏ ها با خبر شوند.
بنابراین مصرف‏ کنندگان به ‏راحتی می ‏توانند نحوه عملکرد شرکت‏ های مختلف از جمله مانی وین را رصد کنند. ضمن اینکه نوع تضمین‏ های ارائه شده از سوی شرکت ها نیز مهم است؛ برای نمونه شرکت مانی وین ضمانت کیفی از سوی شرکت تولیدکننده آلمانی به مصرف کنندگان می ‏دهد.
اما به ‏طور کلی در خصوص یک ویژگی مهم لمینیت می‏ توان گفت که محصولات باکیفیت نباید در معرض آفتاب تغییر رنگ پیدا کند، همچنین هیچ حبابی در کل پنجره نباید وجود داشته باشد. تست‏ ها و آزمون‏ هایی وجود دارند که به کمک آنها می ‏توان سطح کیفی لمینیت را تعیین کرد. همچنین تست‏ های دیگری نیز در کارخانه جهت کنترل کیفیت صورت می‏ گیرند.
مسئله دیگری که بر کیفیت لمینیت تاثیر می ‏گذارد، کیفیت پروفیل مورد نظر است. برای نمونه در خصوص پروفیل‏ های نامرغوب وارداتی، ما مجبور هستیم گسگت‏ های آنها را از پروفیل جدا کنیم. زیرا این گسگت ‏ها به دلیل نامرغوب بودن، باعث می‏ شوند که چسب روی بدنه پروفیل ننشیند و این عمل خود سبب بروز مشکلاتی برای شرکت‏ ها در جا زدن گسگت‏ ها می‏ شود. در صورتی که اگر پروفیل‏ سازان از گسگت‏ های مرغوب استفاده کنند، برای تولیدکنندگان هم مشکلی به ‏وجود نمی‏ آید که البته با توجه به شرایط، مانی وین قالبی مخصوص برای این مشکل تهیه کرده است.
به این نکته هم توجه داشته باشید که برای ما نحوه عملکرد شرکت ‏هایی که تمایل دارند با ما کار کنند نیز مهم است. شرکت مانی وین تنها با شرکت ‏هایی همکاری می ‏کند که به ‏صورت استاندارد تولید می ‏کنند. به‏ عبارتی ما در حد توان خود اجازه نمی ‏دهیم اعتبار مانی وین به خاطر کم‏ کاری شرکت‏ های دیگر زیر سوال برود. ما به هیچ وجه به دنبال ارزان فروشی نیستیم و در نتیجه در پی مشتریانی هستیم که در قالب کیفیت و قیمت محصولات ما بگنجند.

شرکت مانی وین چه تدبیری در این خصوص اندیشیده است؟
به‏ هرحال از آنجا که مانی وین تنها شرکت تخصصی در این زمینه است، روشی ابتکاری برای اطمینان دادن به مشتریان ابداع کرده است. این روش تست مقاومت یا پی‏ لاف نام دارد. در این تست، ما 4 نقطه از یک تکه پروفیلی را که مشتریان برایمان ارسال کرده ‏اند، لمینیت می ‏کنیم. بعد از یک ساعت در این نقاط برش ‏هایی ایجاد می‏ کنیم. پس از گذشت مدت زمانی مشخص، معلوم می‏ شود که فویل چطور از پروفیل جدا می‏ شود. در واقع با این تست، میزان توزیع چسب روی پروفیل را نشان می‏ دهیم و قدرت اتصال فویل به سطح پروفیل را مشخص می ‏کنیم. بدین ترتیب مشتری از کیفیت لمینیت روی پروفیل خود مطلع می‏ شود. این تست مختص شرکت مانی وین و بوده و به‏ نوعی ابتکار ما به شمار می ‏آید.

اگر ممکن است در زمینه انواع مختلف لمینیت توضیح دهید.
به‏ طور کلی فویل‏ های لمینیت‎ براساس کیفیت خود، در دسته‏ های مختلفی تقسیم بندی می شوند. اما از آنجا که ایران، از نظر جغرافیایی 1200 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد، باعث شده که شرکت‎های اروپایی گارانتی خاصی را به ایران ندهند. تنها یک شرکت معتبر به بازار ایران گارانتی داده است که شرکتی آلمانی می ‏باشد، این شرکت نیز به فویل‏ های MX به هیچ ‏وجه گارانتی نمی‏ دهد، PX را نیز فقط در برخی نقاط ضمانت می‏ کند. سری FX هم از قیمت بسیار بالایی نسبت به سری ‏های دیگر برخوردار است و ما به تازگی نمونه‏ هایی از آن را وارد کرده و قصد داریم در نمایشگاه تهران رونمایی کنیم.

چرا فقط به این فویل‏ ها گارانتی می‏ دهند؟ مگر فویل‏ های FX چه ویژگی‏ هایی دارند؟
دوام این فویل ‏ها بسیار بالاتر از سایر انواع است. همچنین فویل‏ های عادی نمی ‏توانند رنگ سیلور ارائه کنند، زیرا فویل‏ های سیلور باید 5 لایه داشته باشند، در حالی‏ که فویل‏ های عادی نهایت 3 لایه دارند.

آیا شرکت شما نیز از این فویل ‏ها استفاده می‏ کند؟
بله، همانطور که اشاره کردم اخیرا فویل ‏‏های FX را به سبد محصولی خود اضافه کرده ‏ایم. این فویل‏ ها از ویژگی‏ های خاصی برخوردار هستند و نسبت به دما و تابش بالا مقاومت بسیار بیشتری دارند. ضخامت این فویل‏ ها 220 میکرون است و ترکیبات آن اکرولیک و آنتی یو وی و سولارشید می‏ باشد.
به کمک این فویل ‏ها می ‏توان از پروفیل یو.پی.وی.سی نیز در رنگ‏ های سیلور و شامپاینی و پلاتینیوم استفاده کرد. به عبارتی مشتریانی که علاقمند به این رنگ‏ ها هستند، بدون نیاز به استفاده از آلومینیوم می ‏توانند از یو.پی.وی.سی استفاده کنند، زیرا به لحاظ درخشش و کیفیت چندان قابل تشخیص از آلومینیوم نیستند. ضمن اینکه این فویل ‏ها دارای 25 سال گارانتی از سوی شرکت آلمانی هستند.

آیا اقدام جدید دیگری نیز در جهت ارتقای محصولات خود داشته ‏اید؟
بله. یکی از خدمات جدیدی که ارائه می ‏دهیم پنجره ‏های چند رنگ است. برای مثال، این امکان وجود دارد که رنگ بازشو با چارچوب پنجره متفاوت باشد. یعنی بنا بر سلیقه و انتخاب مشتری می ‏توان رنگ ‏های متفاوتی را در یک پنجره به ‏کار برد. پنجره ‏های تولیدی با این روش، از نما و جلوه بسیار خاصی برخوردار می ‏شوند. این روش، یکی از روش ‏های نوین و به‏ روز در دنیاست که در کشورهای اروپایی نیز مورد استقبال شدیدی واقع شده است و می‏ توان گفت با این نوآوری تنوع و تحرک جدیدی به صنف یو.پی‏.وی.سی تزریق می‏ شود.

برخی از شرکت‎های پروفیل‏ ساز نیز در زمینه لمینیت فعالیت دارند، آیا میان عملکرد آنها با شما تفاوتی وجود دارد؟
تفاوتی که وجود دارد در نوع مواد اولیه مصرفی است، ضمن اینکه ما ترتیباتی اتخاذ کرده‏ ایم که تحویل سفارشات سریع ‏تر و آسان ‏تر انجام شود. مورد دیگری که وجود دارد این است که این مراکز معمولا از دو تا سه رنگ لمینیت برخوردار هستند، در حالی که ما توانایی ارائه محصولات با 12 رنگ مختلف و با کیفیتی بسیار بالاتر را داریم.
ضمن اینکه همان‏ طور که اشاره کردم، با بهره‏ گیری از فویل ‏های جدیدی که به مجموعه اضافه کرده ‏ایم، تشخیص اینکه پنجره تولید شده آلومینیوم بوده یا یو.پی.وی.سی لمینیت شده، بسیار دشوار می ‏باشد. همینطور، علاوه بر اینکه طراحی‏ های بسیار زیبایی از سوی شرکت ما انجام می‏ شود، 15 سال گارانتی نیز به تولیدات خود اختصاص داده ‏ایم.این را هم باید اضافه کنم که شرکت ما با استفاده از فویل‏ های جدید و پنجره‏ های چند رنگ، قدرت انتخاب مشتریان را بالا برده است.

در حال حاضر، چه عاملی در بازار بیش از همه برای فعالیت‏ های شما مشکل‏ ساز است؟
عاملی که امروزه بیش از همه باعث بروز مشکلات برای ما می‏ شود، ناآگاهی‏ های مصرف ‏کنندگان است. توجه داشته باشید که بخش لمینیت نیز مانند سایر بخش‏ های صنف با انبوهی از اجناس بی ‏کیفیت روبه‏ روست که سبب ایجاد تشتت در قیمت‏ ها شده است. نکته دیگر نحوه تبادلات مالی است. با اینکه ما مجبور هستیم اقلام مورد نیاز خود را کاملا به‏ صورت نقدی تهیه کنیم، مشتریان انتظار دارند که به صورت مدت‏دار با ما تسویه حساب کنند. این امر برای ما مشکل‏ ساز شده است.

برخی بر این عقیده ‏اند که وفور اجناس بی‏ کیفیت در بازار نتیجه رکود حاکم بر بازار است، که سبب شده مشتریان به‏ دنبال جنس ارزان و بی‏ کیفیت باشند. نظر شما چیست؟
من شخصا به رکود به این معنا، هیچ اعتقادی ندارم. رکود از زمانی پیش آمد که تولید‏کنندگان به کیفیت بی تفاوت شدند و قیمت پایین را در اولویت خود قرار دادند. در چنین مواقعی مصرف ‏کننده تصمیم می ‏گیرد که به‏ صورت شرایطی کار کند و این آغاز رکود است. این مشکل زمانی حل می‏ شود که آگاهی مصرف ‏کننده نهایی افزایش یابد. به عبارت دیگر شرکت‏ های بزرگی که هزینه ‏های کلان را خرج تبلیغات خود می‏ کنند، اگر اندکی از این هزینه‏ ها را صرف ارتقای آگاهی بازار و کیفیت هر چه مطلوب تر می‏ کردند، وضعیت بسیار بهتری بر بازار حاکم می‏ شد.

یعنی شما یکی از راه‏ های برون رفت از وضعیت حاضر را جریان آزاد اطلاعات می ‏دانید؟
بله. من موافق آزاد‎سازی جریان اطلاعات هستم و باید این اتفاق رخ دهد. باید فرهنگ ‏سازی کرد و آگاهی عمومی را ارتقا داد. ببینید در کشورهای خارجی مشتریان به ‏راحتی می‏ توانند از کارخانه ها بازدید کنند و به آنها اطلاع رسانی می‏ شود. البته شرکت مانی وین نیز به‏ نوبه خود، همواره به این مقوله توجه داشته و همواره آمادگی اطلاع رسانی در زمینه کاری خود را داشته و همیشه درهای کارخانه خود را برای بازدید علاقمندان باز گذاشته است.

در پایان اگر مطلبی باقیمانده است، بفرمایید.
همانطور که گفتم ما تنها شرکتی در ایران هستیم که به صورت تخصصی در زمینه لمینیت فعالیت داریم، یعنی نه به کار فروش پروفیل و رنگ و نه پنجره‏ سازی مشغول هستیم. در اینجا از همه شرکت‏ ها، مخصوصا شرکت‏ های پروفیل ‏ساز دعوت می‏ کنیم که از این منبع تخصصی استقبال کنند و به چشم بازویی پرتوان، از مجموعه خودشان به ما نگاه کنند.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 100 ــ بهمن 94


ثبت نظر

ارسال