گفتگوی پنجره ایرانیان با مدیر عامل شرکت پنجره سام آریا

سام آریا؛ تولیدکننده برتر

پنجره ایرانیان: مرداد ماه امسال، مدیر عامل شرکت پنجره سام آریا به ‏عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر از سوی وزارت صنایع مورد تقدیر قرار گرفت. این شرکت که از پیشگامان صنعت یو.پی.وی.سی کشور به ‏شمار می‏ آید، سال‏ های بسیاری است که در زمینه‏ های مختلف، اعم از تولید در و پنجره ‏های آلومینیومی و توری در حال فعالیت بوده و به نامی آشنا در این صنعت تبدیل شده است.
  • یکشنبه 17 آبان 1394 ساعت 1:30

 بدون شک تقدیر صورت گرفته شده از این شرکت، بدون برنامه‏ ریزی، دانش و سختکوشی میسر نمی‏ شد. نشریه پنجره ایرانیان در پی این موفقیت سام‏ آریا، به سراغ مهندس پیمان خلیل‏ زاده، مدیرعامل کوشای آن رفت تا درباره سام آریا و دلایل موفقیت آن با وی به گفتگو بنشیند. در ادامه این گفتگو را می‏ خوانید:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

سام آریا از چه تاریخی فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون چه فراز و نشیب ‏هایی را در طی کردن مسیر پیشرفت پشت سر گذاشته است؟
با سلام و تشکر از مجله پر بار و فعال پنجره ایرانیان و تبریک ۹ سالگی این نشریه که در صنف در و پنجره سابقه خوبی دارد.
شرکت پنجره سام آریا سومین خط تولید در زمینه در و پنجره بوده است که توسط این مجموعه در سال ۱۳۸۶ راه ‏اندازی شد. پدر بنده، از سالیان قبل در صنعت ساختمان و مصالح فعالیت گسترده‏ای داشته و اولین کارخانه آجر ماشینی را در شمال غرب کشور در شهرستان خوی تاسیس کرده بودند. شرکت ساختمانی ایشان در زمینه‏ های ساخت راه، فرودگاه، اسکله، سد فعالیت گسترده‏ای در سطح کشور داشته است و نهایتا ایشان در سال ۱۳۸۲ موافقت اصولی برای راه ‏اندازی خط تولید شیشه دو جداره و پنجره یو.پی.وی.سی و آلومینیوم را دریافت و این کارخانه را در شهرستان خوی راه‏ اندازی کرد.
همچنین در سال ۱۳۸۶ یک خط تولید جهت تولید پنجره یو.پی.وی.سی در تبریز به همراه شرکا و همزمان خط تولید پنجره سام آریا به‏ صورت خانوادگی در تهران با ماشین‏ آلات جوش چهارسر و اتوماتیک الوماتک آلمانی راه‏ اندازی شد و در سال‏ های بعد امکانات بیشتری از جمله ماشین‏ آلات خم کاری وخط تولید پنجره آلومینیوم نیز به خدمات و محصولات اضافه شد. دوستان و همکارانی که در ابتدای دهه ۸۰ وارد بازار در و پنجره یو.پی.وی.سی و شیشه دوجداره شدند و از پیشکسوتان این صنف هستند به یاد دارند که نبود پروفیل داخلی، و نیز پشتیبانی خوب شرکت‏ های اروپایی باعث شده بود که اکثر دوستان از جمله ما از مواد اولیه و ماشین ‏آلات اروپایی استقبال کنیم و همچنین در کنار قرارداد خرید، به آموزش در محل کارخانجات مبدا که معمولا آلمان بود، اقدام کنیم و تمام دوستانی که در آن زمان در آلمان آموزش دیدند و از جمله ما، هم اکنون نیز با هر پروفیل مصرفی بهترین کیفیت خروجی را دارند و چراغ راه دیگر همکاران جدید الورود هستند.

در حال حاضر چه محصولات و خدماتی توسط شرکت شما عرضه می ‏شود؟ همچنین چه گواهینامه‏ ها و استانداردهایی را تاکنون دریافت کرده ‏اید؟
از محصولات این شرکت پنجره یو.پی.وی.سی با پروفیل مرغوب ایرانی ویستا بست در انواع اشکال و با خم های کمانی و قوسی ویتریتی در انواع رنگ ها و لمینیت ها، به ‏همراه شیشه دو جداره و سه جداره می ‏باشد. همچنین پنجره آلومینیومی با انواع پروفیل در این کارخانه تولید می ‏شود و نیز توری‏ های فیکس یو.پی.وی.سی و آلومینیوم و توری ‏های پلیسه ‏ای آلومینیوم با تنوع رنگ با کیفیت بالا در حال تولید است. در کنار محصولات فوق که با خدمات نصب بسیار عالی به مشتریان عرضه می ‏شود، خدمات مختلفی نیز به همکاران پنجره‏ ساز ارائه می ‏شود؛ از جمله این خدمات اجرای انواع خم‏کاری پروفیل و اجرای انواع رنگ روی پنجره و سفارشات انواع توری و همچنین تولیداتی مانند پرده ‏های متنوع برای شیشه دوجداره با قابلیت ‏های مختلف است.
شرکت پنجره سام آریا در خصوص کیفیت محصولات خود وسواس بسیاری دارد و از این جهت مواد اولیه مورد نیاز خود را از بهترین و خوشنام‏ ترین شرکت‏ ها تامین می‏ کند. این شرکت در کنار استانداردهای بالای مواد اولیه، در شرف اخذ گواهی استاندارد پنجره تولیدی خود می‏باشد، نمونه ‏های تولیدی این شرکت دائما در آزمایشگاه شرکت ویستا بست کنترل شده و همواره تاییدیه اخذ کرده است. در زمینه اجرای رنگ نیز با بهره‏ گیری از اتاق رنگ استاندارد، جزو معدود شرکت‏ های دارای گواهینامه تایید کیفیت اجرا از شرکت ZOBEL آلمان می ‏باشیم‏. همچنین به ‏عنوان تولیدکننده برتر صنف در و پنجره سال ۹۳ در تهران توسط سازمان صنایع انتخاب شده ‏ایم .

ظاهرا شما نمایندگی محصولی را نیز از کشور آلمان دارید، درباره آن کمی توضیح دهید.
در زمینه تامین پروفیل آلومینیوم از شرکت ALUNOVUM اخذ نمایندگی شده و از امکانات فنی، آموزشی و کنترل کیفی این شرکت در تولید پنجره و اجرای نما بهره ‏مند شده‏ ایم. کیفیت بالا و طراحی آلمانی آقای ETZEL خروجی بسیار مرغوبی به ما داده است. نمونه کار طراحی و اجرای ایشان سازه فوقانی برج میلاد و چند پروژه به نام در کشور می باشد.

درباره مواد اولیه مصرفی خود توضیح دهید . از چه نوع پروفیل، یراق آلات، شیشه و گالوانیزه‏ای استفاده می‏ کنید ؟
در بخش پروفیل یو.پی.وی.سی، از ابتدای کار تاکنون سام آریا با شرکت ویستا بست قرارداد داشته است و در حال حاضر نیز ضمن رضایت کامل از آن، قصد داریم استفاده از این پروفیل را ادامه دهیم.
همچنین از بهترین یراق ‏آلات آلمانی یعنی GU و ROTO استفاده می‏ کنیم و برای گالوانیزه مصرفی بنا به مشخصات پروژه از تنوع ضخامت و شکل بهره می‏ بریم و به جرات می‏ توانیم ادعا کنیم که تنها شرکتی هستیم که گالوانیزه متناسب با سایز و شکل پنجره ساخته شده با پروفیل ویستا بست را استفاده می ‏کنیم. گالوانیزه ‏های خاص از جمله ضخامت ۲ میلی متر U شکل از مجموعه آهن و فولاد جهان تامین می ‏شود، ولیکن گالوانیزه‏ های قوطی این شرکت از آلمان وارد و از نوع گالوانیزه سرد می‏ باشد که در بین همکاران بی نظیر است.
رنگ مصرفی پروفیل یو.پی.وی.سی از نمایندگی شرکت Zobel آلمان تامین می‏ شود و شیشه‏ های مصرفی عموما تولید مجموعه دیگر این شرکت می باشد و البته از تولیدات با کیفیت شرکت آبنوس نیز استفاده می‏ کنیم.

کیفیت محصولات تولیدی شما در مقایسه با استانداردهای جهانی، در چه سطحی قرار دارد؟
نظر به توجه فوق ‏العاده به کیفیت و تلاش مضاعف در این جهت و استفاده از بهترین مواد اولیه و کنترل ‏های دائمی‏، همچنین تولید بر اساس محاسبات و مشخصات هر پروژه که گاهی این موضوع مهم در شرکت‏ های همکار فراموش می ‏شود، توانسته‏ ایم محصولات با کیفیت و با استاندارد بالایی به مشتری ارائه کنیم. ماشین ‏آلات مناسب و کنترل کیفیت محصول در این مسیر کمک بسیاری به ما کرده و نتیجه این رفتار آن بوده است که خدمات پس از فروش ما تقریبا کاری برای انجام دادن ندارد. در مقایسه خود با استاندارد جهانی، بدون مبالغه در سطح بالایی به استانداردها توجه می ‏کنیم، به ‏طور مثال در موضوع کوچکی مانند بسته ‏بندی نیز که در ایران در اکثر شرکت ‏ها مغفول مانده است، حتی به مواد اولیه بسته‏ بندی هم دقت کرده و از فوم خاص استفاده می‏ کنیم.

به نظر شما، برای تولید یک پنجره مطلوب، چه عوامل و فاکتور هایی باید مورد توجه قرار بگیرد؟
برای تولید یک پنجره مطلوب عوامل مختلفی موثر است، از انتخاب درست مواد اولیه و کیفیت مواد اولیه که یک رکن مهم در ساخت پنجره است، تا استفاده از ماشین‏ آلات مناسب و از همه مهمتر آموزش پرسنل تولیدی و دقت در محاسبه و تولید و نهایتا آگاهی‏ های هر تولید‏کننده در مسیر کاری خود و داشتن وجدان کاری می‏ تواند به نتیجه مطلوب منجر شود.

همانطور که می‏ دانید محصولات غیر استاندارد و بی ‏کیفیت در بازار فراوان شده‏ اند‏، فکر می‏ کنید چه عواملی باعث می ‏شود که برخی از تولیدکنندگان به کیفیت محصولات خود بی توجه باشند؟
متاسفانه تعدادی از تولیدکننده‏ های کشورمان آگاهی کافی ندارند و آموزش آکادمیک و کاملی در این رشته ندیده‏ اند تا آنجا که در موارد متعددی در این صنف به افرادی برمی ‏خوریم که برغم سال ‏ها فعالیت در این صنعت، اصول اولیه این کار را نمی ‏دانند. من به واسطه این که بازرس انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یو.پی.وی.سی می‏ باشم به چنین مواردی بیشتر برخورد می ‏کنم. نا آگاهی و ورود به عرصه تولید بدون دریافت آموزش لازم، صرفا به ‏دلیل وجود ماشین ‏آلات ارزان قیمت، آفت اصلی صنف ماست و همزمان عدم وجود کنترل ‏ها و عدم اجبار رعایت استانداردها به علاوه رشد ساخت‏ و‏ ساز بی‏ کیفیت مسکن مهر، باعث به‏وجود آمدن این تولیدات بی‏ کیفیت و حضور چنین تولید‏کنندگانی شده است. کلید اصلاح این معضل فقط در انجام آموزش تولید‏کننده و اجباری شدن استانداردها و ایجاد سخت‏گیری دولتی با کمک تشکل‏ هایی همچون انجمن و متحد شدن تولیدکنندگان با کیفیت برای ایستادن در مقابل این مشکلات می ‏باشد.

وجود محصولات بی کیفیت در بازار چه نتایجی برای کل صنعت پنجره دوجداره در پی خواهد داشت؟
ادامه این مسیر غلط باعث بی‏ اعتمادی مردم به صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی خواهد شد و همانطور که در سالیان قبل، مردم به پنجره‏ های آلومینیوم نوع قدیمی به دلیل حضور تولیدکنندگان بی‏ کیفیت بی ‏اعتماد شده و به‏ سوی یو.پی.وی.سی گرایش پیدا کردند، این اتفاقات به تکرار رفتار مشابه منجر خواهد شد. اما پیگیری جهت اجباری شدن استانداردها و ارتقاء کیفی محصولات می ‏تواند رشد و توسعه این صنعت را به ‏دنبال داشته باشد.

در اخبار آمده بود که شما به ‏عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر انتخاب شده‏ اید، درباره ضوابط و معیارهای انتخاب این عنوان و نهاد انتخاب‏کننده آن توضیحاتی بدهید.
شرکت دولتی شهرک‏ های صنعتی زیر نظر سازمان صنایع کوچک استان تهران سالانه تولیدکنندگان برتر را از نظر وزارت صنایع با بررسی‏ های لازم انتخاب می‏ کند و ضمن دادن امتیازات حمایتی با دادن لوح تقدیر معرفی می ‏کند.
شرکت ‏های منتخب از بین تولیدکنندگان با نیروی تولید کمتر از ۵۰ نفر انتخاب می ‏شود که در صنف خود پیشرو هستند، این شرکت ‏ها باید همواره اجازه بازدید از خط تولید را به بازرسان سازمان صنایع بدهند و همکاری نزدیک با سازمان صنایع و دیگر سازمان ‏ها داشته باشند. شرکت سام آریا از بدو تاسیس تا به حال هیچگونه بدهی به دارایی و تامین اجتماعی و سازمان صنایع و نیز هیچ نوع معوقه بانکی یا چک برگشتی غیره نداشته است. ارائه اظهارنامه‏ های مالیاتی به‏ موقع و پرداخت صحیح مالیات‏ ها نیز از ویژگی‏ های شرکت سام آریا بوده و این شرکت با افتخار اعلام می‏ کند که با پرداخت بیش از یک میلیارد ریال مالیات سالیانه جدا از ایجاد شغل و کار‏آفرینی و انجام تولید با کیفیت، در سازندگی کشور و همراهی دولت نیز سهم خود را ادا کرده است.
قرار گرفتن در کنار نام ‏هایی چون تلاونگ، پاپکو، لامپ فاران، کامپیوتر فراسو، مخابرات پایا، مبلمان محیط آرا، لبنیات گدوک، غذای آماده فارسی، سینا کارت، ام‏دی‏اف ایزوفام و مانند آنها که منتخبان سال ۹۳ بودند موجب افتخار ماست.

فکر می کنید کدام ویژگی‏ های سام آریا باعث انتخاب آن به این عنوان شده است؟
در واقع مجموعه رفتار هر شرکت و حفظ کیفیت و رضایتمندی مشتریان و ضمنا نسبت بالای تولید و فروش به تعداد پرسنل و شفاف بودن بیلان کاری و کار در چارچوب قوانین کشور که در بازرسی‏ های دوره ‏ای سازمان صنایع مورد بررسی و تایید قرار گرفته است، دلیل این انتخاب می باشد.

شما مسئولیت بازرسی انجمن تولیدکنندگان در و پنجره ایران را نیز بر عهده دارید، این انجمن تا کنون چه اقداماتی برای حفظ کیفیت تولیدات در و پنجره در بازار داشته است؟
انجمن در راستای هماهنگی بین اعضا و ایجاد یک تشکل قوی به‏ عنوان اولین و تنها تشکل رسمی به همت تعدادی از تولیدکنندگان که به کیفیت اهمیت می‏ دهند، تشکیل شد و به ‏عنوان تنها مرجع قانونی این صنف از طرف وزارت کار شناخته شده است. انجمن با وجود جوان بودن، در حفظ حقوق تولیدکنندگان با کیفیت این صنف گام‏ های خوبی برداشته و طی دو سال و نیم گذشته خود را شناسانده است. تلاش جهت نزدیک شدن آرا و نظرات اعضای صنف کمترین اقدام این انجمن بوده و اهداف بلند مدت انجمن در اساسنامه مطرح شده و همه اعضا و هیات مدیره در جهت نیل به آن فعالیت می‏ کنند، بنده به ‏شخصه به ‏عهده ‏گیری برگزاری نمایشگاه در سالن اختصاصی توسط انجمن و برگزاری جلسات مختلف آموزشی در سالیان گذشته و تلاش جدید کمیته ‏های فرعی از جمله کمیته فنی و استاندارد جهت ارائه تعاریف صحیح برای تشخیص یک پنجره خوب را از نتایج فوق العاده مثبت ایجاد انجمن می ‏دانم و قطعا این اقدامات به آینده‏ای روشن در این صنف منجر خواهد شد. گاهی کند بودن حرکات انجمن از طرف همکاران داخل و بیرون انجمن مورد نقد قرار می ‏گیرد ولی بنده با توجه به سابقه شغل قبلی خود به یاد دارم که اتحادیه ماشین‏ های اداری و کامپیوتر از بدو تاسیس شاید تا سال ۱۳۸۵ یعنی حدود ده سال از ۲۰۰۰ فعال صنفی بیش از ۲۰۰ عضو جذب نکرده بود و با وجود وظایف محوله بسیار مهم دولتی با نقاط ضعف بسیار و کمترین جذب عضو به کار ادامه می ‏داد که در مقایسه‏، انجمن ما به مراتب در این مدت کوتاه بهتر عمل کرده است.
اما درمورد مسئولیت بازرسی به اطلاع می رسانم که این وظایف به دو بخش تقسیم می‏ شود، اول نظارت بر عملکرد مالی هیات مدیره و مسائل داخلی و ارائه گزارش به اعضا، و دوم پیگیری شکایات و کارشناسی و داوری در موارد اختلاف بین اعضا یا میان مشتریان و اعضا صنف است؛ جالب اینکه قریب به اتفاق شکایات ارجاع شده به انجمن از همکاران غیر عضو بوده است.

به طور کلی تشکل ‏های صنفی اعم از انجمن‏ ها و اتحادیه‏ ها، چه نقشی در ارتقای کیفیت تولیدات در و پنجره می ‏توانند داشته باشند؟
مهمترین نقش انجمن‏ ها ایجاد هم‏فکری و نزدیکی آرا اعضای یک صنف می‏ باشد که نتیجه آن رسیدن به تشکل قوی در دراز مدت خواهد بود که می‏ تواند ضمن تحقق خواسته‏ های صنفی، قدرت صنفی اعضا را زیاد کرده و قابلیت مطرح کردن خواسته ‏های خود را در نظام دولتی کشور بالا ببرد. یکی از این خواسته‏ ها اجباری شدن حداقل کیفیت در تولید و اجباری شدن استاندارد پنجره در ساختمان همانند اکثر مصالح ساختمانی می‏ باشد که این امر مهم ارتقای کیفیت تولیدات را به اجبار در پی خواهد داشت. به ‏طور مثال مدت ‏هاست استاندارد بتن اجباری شده است و شما به هیچ ‏وجه بتن آماده بی ‏کیفیت را همانند سالیان دور در بازار پیدا نمی‏ کنید و این امر، مسیر حرکت مارا معلوم می ‏کند. در این راستا بنده با عضویت در کمیته ایزو پنجره اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی(TC۱۶۲) در خدمت آقای دکتر گرمابی و خانم دکتر زرگران و دیگر دوستان سعی در به روز کردن استانداردهای ایران و همراهی با استانداردهای جهانی پنجره داریم.

به نظر شما آیا ترویج و اشاعه استفاده از پنجره ‏های تیپ در کشور می توانند به عنوان راهکاری برای حفظ و ارتقای کیفیت این محصولات مطرح باشد؟ و آیا انجمن در این زمینه می ‏تواند نقشی داشته باشد؟
به موضوع خوبی اشاره کردید که یکی از اهداف نهایی و آرزوهای انجمن می‏ باشد و در واقع صنعتی‏ سازی ساختمان نیازمند این اتفاق مثبت می ‏باشد که چه بخواهیم و چه نخواهیم باید به سمت تیپ‏ سازی برویم، حال آنکه در این راستا آموزش مهندسان معمار و نقشه‏ کش، راهنمایی شهرداری‏ ها، کمک گرفتن از سیستم قانونگذاری و جا انداختن این موضوع از چالش‏های بزرگ آینده انجمن می‏باشد که در این بحث نقش اصلی را به عهده خواهد داشت. در واقع باید گفت با وجود تولیدات به‏روز دنیا در این صنعت توسط تولیدکنندگان کشورمان در این مورد ما از کشورهای دیگر بسیار عقب‏ تریم .

شرایط فعلی بازار در و پنجره های آلومینیومی و یو.پی.وی.سی را چگونه ارزیابی می کنید؟
وضعیت رکود اخیر بازار فشار مضاعفی به کیفیت وارد کرده و متاسفانه ارزان ‏سازی به هر قیمت را به دنبال داشته، هر چند که از طرفی به متوقف شدن روند رشد بی‏رویه کارگاه ‏های با کیفیت نازل منجر شده است. البته نسبت سفارشات پنجره ‏های آلومینیوم به یو.پی.وی.سی تا حدی افزایش پیدا کرده است، هر چند هر دو گروه افت سفارش پیدا کرده اند.
در صورتی که در سال آینده بازار مسکن و در نتیجه ساخت‏ و ‏ساز به حرکت در آید نتایج آن را صنف ما حداقل در نیمه دوم سال آینده خواهد دید و در حال حاضر باید همچنان شرکت‏ ها در پی افزایش بهره ‏وری و حفظ حداقل حاشیه سود بوده و در تلاش برای ادامه حیات به امید بازار بهتر باشند و موضوع بهره ‏وری را جدی بگیرند و آن را جایگزین رقابت ویران کننده بدون محاسبات کنند.
در پایان شرکت سام آریا آرزوی بهروزی برای همه دست اندرکاران صنف در و پنجره را دارد.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره ۹۷ ــ آبان ۹۴


نظرات

ناشناس

جناب خلیل زاده دریافت این لوح تقدیر شایسته و بایسته مجموعه محترم شما و نشان از درایت و مدیریت شماست، این مهم را به شما و مجموعه محترم تبریک عرض می کنم. موفق و موید باشید در پناه حق فرخ ظفر فرخی کرفت مولر ایران

ثبت نظر

ارسال