ائتلاف پنجره سازان ایرانیان برگزار شد؛

لزوم تقویت برند پنجره سازان کشور

پنجره‌ایرانیان؛ سومین جلسه هم‌اندیشی «ائتلاف پنجره سازان ایرانیان» در هتل همای تهران برگزار ‌شد. جلسه ائتلاف پنجره سازان ایرانیان به‌منظور هم‌اندیشی جهت رفع مشکلات تولید و فروش و یکسان‌سازی قیمت‌ها روز چهارشنبه 26 اردیبهشت‌ماه 97 از ساعت ۱۴ تا ۱۸ در سالن هماکلاس برگزار شد.
  • چهارشنبه 1 خرداد 1381 ساعت 17:46

این نشست که به همت جمعی از فعالان پنجره ساز یو.پی.وی.سی تدارک دیده شده بود با استقبال خوبی از سوی همکاران پنجره ساز مواجه شد. شرایط کلی حاکم بر صنعت ساختمان و رکود چندین ساله‌ای که فعالان این صنعت مادر را دچار نگرانی کرده است بر همگان روشن و مبرهن است. صنف پنجره ساز نیز به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های صنعت ساختمان این روزها حال‌وروز خوبی ندارد و به اذعان همه کارشناسان و صاحب‌نظران تکانه‌های ناشی از رکود بازار، بی‌ثباتی قیمت ارز و تحریم‌های اقتصادی بیش‌ازپیش گریبان این صنف و صنعتگران آن را فشرده و شرایط را بسیار سخت کرده است. بااین‌حال به‌زعم بانیان این ائتلاف، چاره کار در نشستن و دست روی دست گذاشتن نیست و باید در این شرایط دشوار اقدامات جسورانه‌تری انجام داد. این ائتلاف بر آن است تا با همفکری و هم‌افزایی جمعی از فعالان و تلاشگران صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی گام‌هایی هرچند کوتاه در جهت رفع پاره‌ای از مشکلات و نابسامانی‌هایی که این روزها عرصه را بر این صنف تنگ کرده است بردارند. بر همین اساس جمع چندنفره و دوستانه‌ای که این کار را آغاز کردند و اینک در سومین نشست به جمع نسبتاً بزرگ و موقری تبدیل شده است، در نظر دارد با برپایی جلسات مستمر و دعوت از کارشناسان و صاحب‌نظران مختلف، مشکلات، معضلات و نارسایی‌هایی را که هرازچندگاه گریبان این صنف را می‌گیرد به بحث و گفتگو بنشینند و درصدد چاره‌جویی برآیند. به اعتقاد این جمع، قدم گذاشتن در این راه مستلزم داشتن امید، اتحاد و عزمی راسخ است تا در سایه همفکری و همیاری همه فعالان و همکاران و به‌دوراز تعصب، یک‌جانبه نگری و تک‌روی قدم‌های مثبت و مؤثری برای ارتقاء سطح کمی و کیفی صنف و صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی برداشت. «ائتلاف پنجره سازان ایرانیان» محفلی است برای همه تلاشگران و صنعتگران عرصه در و پنجره یو.پی.وی.سی و محملی است برای بیان نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات همه کارشناسان و صاحب‌نظران.

در سومین نشست ائتلاف پنجره سازان ایرانیان که در سالن هماکلاس هتل هما برگزار شد، مباحث مهم و مختلفی از سوی اعضاء و حاضرین در جلسه مطرح‌شده و با گفتگو و همفکری به نتایج مثبتی نیز منجر شد. نشریه پنجره‌ایرانیان در راستای انجام‌وظیفه و به‌عنوان ارگان رسمی و رسانه‌ای صنعت در و پنجره کشور و به‌منظور حمایت از تشکل‌ها، نشست‌ها و برنامه‌هایی که در جهت کمک به رشد و ارتقاء این صنعت گام برمی‌دارند، گزارش مشروح این نشست را منتشر کرده است که در ادامه توجه شمارا به گزیده‌ای از مباحث مطرح‌شده در این نشست جلب می‌کنیم.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید

اهداف و برنامه‌های مهم ائتلاف

در آغاز جلسه آقای غضنفری به‌عنوان بانی و مجری برنامه ضمن خوش‌آمد گویی به حاضرین توضیحات کوتاهی درباره اهداف و برنامه‌های ائتلاف و مطالب مطرح‌شده در نشست‌های قبلی ارائه کرد. وی در ادامه روند نشست را به این صورت تشریح کرد که به‌منظور نتیجه‌گیری بهتر و صرفه‌جویی در وقت، ابتدا رئوس کلی مطالب به‌صورت سؤال مطرح‌شده تا دوستان و همکاران حاضر در جلسه هرکدام نظر خود را عنوان کنند و در پایان بر اساس نظر جمع به یک جمع‌بندی کلی و واحد برسیم. مواردی که نیاز به آرا همکاران دارد نیز به رای گذاشته می‌شود و درصورتی‌که با موافقت اکثریت جمع همراه بود به تصویب می‌رسد. پس از تائید این مطالب، حاضرین در جلسه برای شروع بحث ابتدا خود و شرکتشان را معرفی کردند.

غضنفری در ادامه به اهداف و برنامه‌های مهم ائتلاف اشاره کرد و گفت: اولین هدف ما از تشکیل ائتلاف این است که به‌عنوان یک صنف هویت شغلی مستقل خود را به دست بیاوریم. ما به‌عنوان پنجره ساز یو.پی.وی.سی باید تکلیفمان مشخص باشد که ازنظر صنفی زیرمجموعه صنف آهنگران یا آلومینیوم کاران هستیم یا باید صنف مستقل و جداگانه‌ای داشته باشیم. یکی از دیگر مشکلات ما که ریشه در مشکل اولی دارد این است که ما مرجعی برای رسیدگی به مشکلات و کارهایمان نداریم. به‌عنوان‌مثال در بحث قیمت‌گذاری که اتفاقاً در نشست‌های قبلی به آن پرداختیم و به نتایج نسبتاً خوبی هم رسیدیم هیچ مرجع مشخصی نداریم که همه از آن پیروی کنند تا این‌چنین شاهد نابسامانی قیمت‌ها و سردرگمی مشتری و کارفرما نباشیم.

غضنفری افزود: متأسفانه برخی مشکلات ما به مرحله حاد خود رسیده و به معضل تبدیل شده است و اگر همکاری جمعی نباشد امکان حل‌وفصل آن وجود ندارد. ازجمله این موارد که مطمئناً اکثریت قریب به‌اتفاق این جمع با آن برخورد داشته‌اند این است که کارگر یا استادکار یک مجموعه را به‌راحتی به مجموعه دیگری می‌برند بدون این‌که از صاحب‌کار قبلی اجازه بگیرند یا مطابق رسمی که در دنیا وجود دارد از کارفرمای قبلی رضایت‌نامه و حسن پیشینه آن کارگر را طلب کنند.

توجه ویژه به راه‌حل‌ها

در ادامه حاضرین هرکدام بنا بر تجربه شخصی به ارائه نقطه نظراتشان پیرامون این مطلب پرداختند. یکی از حاضرین به نکته مهمی اشاره کرد مبنی بر این‌که بهتر است ضمن بیان معضلات و مشکلات به راه‌حل‌ها و راهکارها بیشتر پرداخته شود که مورد استقبال همه قرار گرفت. ازجمله راهکارهایی که برای این مسئله از سوی حاضرین بیان شد سطح‌بندی کارگران و استادکاران در هر مجموعه است به این شکل که هر کارگاه نیروی کارش را بر اساس توانایی، مهارت و سابقه کار سطح‌بندی کرده و با توجه به آن حقوق و مزایا بدهد. این کار باعث می‌شود نیروی کار با اعتماد و اطمینان بیشتری در یک مجموعه فعالیت کند و ماندگاری در یک مجموعه منافع و مزایای بیشتری برایش داشته باشد. مورد دیگر اهمیت دادن به بحث آموزش و ارتقاء دانش فنی نیروهای مجموعه است که باید از سوی مدیران مجموعه‌ها بیشتر موردتوجه قرار گیرد. به این صورت با ارائه مدارک معتبر آموزشی به نیروی کار و ثبت قرارداد رسمی، مالکیت مادی و معنوی یک نیروی کار برای آن مجموعه محرز می‌شود و انتقال آن نیرو به مجموعه جدید دارای روند رسمی و اداری مشخصی می‌شود که قابل پیگیری و ردیابی است.

یکی از حاضرین در نشست پیشنهاد زیر را مطرح کرد: برای این‌که مصوبات و تصمیماتی که ما در جمع می‌گیریم ضمانت اجرایی داشته باشد باید به‌صورت اساسنامه و قانون دربیاید و همه اعضاء ملزم به رعایت مفاد آن شوند؛ به‌گونه‌ای که عدول از قوانین و مصوبات باعث توبیخ، جریمه و درنهایت اخراج عضو خاطی شود.

قیمت‌گذاری و مشکلات پیرامون آن

در مبحث بعد به قیمت‌گذاری و مشکلات پیرامون این موضوع پرداخته شد و حاضرین نظرات مختلف خود را بیان کردند. یکی از مسائلی که مورد مناقشه است بحث قیمت دهی به مشتریان بر اساس برند پروفیل است. این انتقاد به پنجره سازان هم وارد است که وقتی مشتری از آن‌ها قیمت می‌خواهد به‌جای این‌که به بحث پنجره سازی به‌صورت کلی و مستقل نگاه کنند و پروفیل را به‌عنوان یکی از اجزاء ساخت پنجره در نظر بگیرند در این مورد با مشتری هم‌صدا شده و این اشتباه را تکرار می‌کنند که مثلاً قیمت پنجره وین‌تک، ویستابست، x یاy  این مقدار است. درصورتی‌که باید پنجره سازی (تکنیک مونتاژ و ساخت پنجره) برند باشد و پروفیل مصرفی، یراق، گالوانیزه و لمینیت ازجمله اجزاء تشکیل‌دهنده آن باشد. درواقع پنجره سازان باید به سطحی از تکنولوژی و مهارت برسند که در یک پروسه پنجره سازی نحوه مونتاژ و ساخت آن‌ها برند باشد و انتخاب برند پروفیل، نوع یراق‌آلات و اندازه گالوانیزه مصرفی در مرحله بعد اهمیت قرار بگیرد. مطمئناً رعایت این موضوع روی قیمت‌گذاری و قیمت دهی به مشتری و کارفرما نیز تأثیرگذار خواهد بود و بسیاری از مشکلات فعلی با این عمل مرتفع خواهد شد.

ائتلاف و راهکارهای رسیدن به راهبرد جمعی

مبحث بعدی که در نشست مطرح شد ائتلاف و راهکارهای رسیدن به یک راهبرد جمعی بود به شکلی که ضمن حفظ اتحاد و همدلی اعضاء در جهت رفع مشکلات عمل کند. ازجمله مشکلاتی که در این مرحله با آن روبرو هستیم همان بحث برندهای پروفیل و مسائل پیرامون آن است. ما باید یک برند پروفیل مطمئن و قابل‌اتکا داشته باشیم که در همه مواقع و شرایط با سیستم و برنامه‌های جمعی ائتلاف هماهنگ باشد و هم‌راستا با ما حرکت کند. طبیعی است که نمی‌توان از برندهای موجود چنین انتظاری داشت لذا باید دنبال راهکارهای دیگر بود. یکی از راه‌حل‌ها انتخاب یک برند جدید و تلاش برای ایجاد تعاونی تولید این پروفیل زیر نظر و با مدیریت ائتلاف است. یا باید با یک مجموعه تولیدی وارد مذاکره شویم و از امکانات آن برای تولید برند جدید اقدام کنیم یا خودمان دست‌به‌کار شویم و با سرمایه‌گذاری جمعی، زیرساخت‌ها، تکنولوژِی و امکانات لازم جهت تولید برند موردنیاز را فراهم کنیم. در این زمینه نیز راهکارهای متنوعی ابراز شد و حاضرین موضوعات مختلفی را بیان کردند ولی به دلیل اهمیت موضوع در پایان از تمامی اعضاء خواسته شد تا ضمن بیان نظرات خود به این طرح رای مثبت یا منفی بدهند. در بخشی از اظهارنظرها به این موضوع اشاره شد که این تعاونی می‌تواند حتی به سمت استفاده و به‌کارگیری مواد و متریال جدید برود و حتماً الزام و اجباری برای متریال یو.پی.وی.سی وجود ندارد که موردتوجه و استقبال حاضرین قرار گرفت. جمع‌بندی نظرات ارائه‌شده مؤید این نکته بود که اکثر قریب به‌اتفاق پنجره سازان حاضر در جلسه با سرمایه‌گذاری جهت تولید مستقل پروفیل موافق هستند اما تصمیم‌گیری نهایی را منوط به برگزاری جلسات تخصصی‌تر و بررسی‌های کارشناسی دانستند.

برگزاری جلسات اضطراری به درخواست اعضاء، اطلاع‌رسانی به همکاران از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی، نشر گزارش سه‌ماهه در نشریات و رسانه‌ها، جذب اعضاء جدید و ایجاد ارتباط با پنجره سازان در شهرستان‌ها از دیگر موضوعاتی بود که در نشست ائتلاف پنجره سازان ایرانیان به بحث و تبادل‌نظر گذاشته شد و با رای‌گیری و جمع‌بندی اعضاء تصویب شد.

 

نشریه پنجره ایرانیان-سال یازدهم-شماره 128-خردادماه 97


ثبت نظر

ارسال