سقف‌‏هـای‌شیشـه‌‏ایی(SKYLIGHT)

مهندس شهرام علیزاده، مدیر عامل شرکت آلوکد

  • یکشنبه 16 آبان 1395 ساعت 9:49

دوست عزیز و بزرگوارمان مهندس شهرام علیزاده، مدیر عامل شرکت آلوکد که همواره اطلاعات خود را بدون هیچ دریغی در اختیار پنجره ایرانیان و خوانندگان این نشریه قرار می‏‌دهند، این بار به موضوعی جدید پرداخته‏ است. وی در این مقاله نحوه اجرای جداره‌‏های شیشه‌‏ای در سقف‏‌ها و تلفیق این نوع فضاها با سازه‏‌های اصلی را مورد بحث و بررسی قرار داده است. 

ضمن سپاس از جناب علیزاده و با این امید که این نوشتار نیز مانند گذشته مورد پسند و استفاده مخاطبان ارجمند قرار گیرد، نظرتان را به این مقاله جلب می‏‌کنیم:

 

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

 با توجه به پـیشرفت روز افزون صـنعت آلومینـیوم و تلفـیق مهندسی سازه با این صنعت و دستاوردهای جدید تکنولوژیکی در تولید اقلام و اتصالات، محصول آلومینیومی (در و پنجره نما) با ضریب اطمینان قابل قبولی در اختیار مصرف کنندگان، کارفرمایان و معماران بناها قرار گرفته است.

 اجرای جداره‏‌های نورگذر در سقف‏‌ها و تلفیق این نوع فضاها با سازه‏‌های اصلی بنا امروزه در دستور کار معماران با تجربه و معماران جوان قرار گرفته است. در این گفتار سعی خواهیم کرد اشاره‏ای به این مبحث داشته باشیم.

  امروزه و به صورت مستـمر اخـبار متعـددی در خصـوص تولیـد شیشـه‏‌هایی با قابلـیت‏‌های فـنی بالا در اختیار ما قرار می‏‌گیرد. بهبود مولفه‏‌هایی از جمله: LR /UV /HGC /SC /U-VALUE و امکان تولید شیشه‏‌های لمینیت، نشکن و مقاوم در برابر ضربه، امکان استفاده وسیع شیشه را به راحتی فراهم ساخته است؛ حتی در سقف بناها. اما جهت نگهداری این شیشه‌‏ها مطمئنا به محصول دیگری نیز نیاز داریم که تمـام وظایـف یک سقف استاندارد را نیز داشته باشد. Sky light‏های آلومینیومی در این خصوص راه‌گشای بسیار مناسبی هستند.

ـ در مکان‏‌هایی که جـهت پوشـانیدن سقـف از سـازه فضـایی استـفاده می‌‏شود، جهت پوشانیدن این‏گونه فضاها از سـازه‏های Sky light استفاده می‏ گردد.

ـ در فضاهایی مانند گنبدها و طاق‏‌ها نیز می‌‏توان ازسیستم‏های Sky light به راحتی بهره گرفت.

ـ با کمتر شدن فضاهای سبز در شهرها ساخت ساختمان‏‌های اکولوژیکی، در ساخت و سازهای شهری نمود بسیار بیشتری پیدا کرده است. با افزایش ارتفاع و دوری از فضاهای سبز برای واحدهایی که در این ارتفاع قرار می گیرند ایجاد تراس‏‌هایی که بتوان در آنها از فضای سبز اسـتفاده کرد، امـری لازم به نظر می‏‌رسـد.

Sky light‏ها در ایـن خـصـوص نیـز به کمـک تکنـولوژی آمـده و تراس‌‏هـایی با این ویـژگـی را مـی‏‌تـوان با کمک آنها ایجاد کرد. البته این سازه‏‌ها به جز ایجاد فضاهایی دلپذیر در داخل بناها زیبایی دو چندانی نیز از لحاظ اسـتاتیـکی به سـازه بنـا می‌‏بخشد.

در طراحی سقف‏ها (این‏گونه پوشش‌‏ها) عواملی موثر وجود دارند، از جمله:

1. فاکتورهای بیرونی؛

2. فاکتور معماری و فرهنگ بومی؛

3. نوع سازه و کاربری بنا؛

4. نوع معماری بنا ویا نوع جریان روح معماری بنا؛

5.  امکان استفاده از مصالح مطابق استاندارد (سقف‏های شیشه‏‌ای محاسبه شده و استاندارد)؛

6. رعایت مقررات ملی ساختمان. 

 سقف‏‌ها یکی از قسمت‌‏های جدانشدنی یک ساختمان می‌‏باشند، چه از لحاظ سازه‌‏ای چه از لحاظ زیبایی، ایستایی، آب بندی و هوابندی، مقاومت حرارتی و... ، البته از لحاظ سازه‏‌ای و محاسبات مهندسی نیز بسیار حساس و مهم می‏‌باشند.

با استفاده از سازه‌‏های Sky light در بناهایی که درحال ساخت هستند (البته با رعایت اصول معماری، بومی و فرهنگی، سازه‏ای، منطقه‌‏ای) سقـف‏‌هایـی زیـبا و امن را می‏‌تـوان در بناهـایی از جمله مـراکز تجاری، علمی و آموزشی، مسکونی، اداری، و صنعتی وتجاری ایجـاد کرد. می‏توان از این‏گونه سازه‏‌ها جهت هدایت بیشتر نور به داخل فضا و زیبایی معماری بنا بهره‌‏مند گردید.

رعایت سر‏فصل‏‌های مهم از جمله‏، محاسبات زلزله ـ باد ـ برف و همچنین وزن شیشه‌‏ها همانند سیستم‏‌های رایج کرتین وال امری لازم و ضروری می باشد‏.

اجرای حجم‌‏های وسیع با سطح نورگذر بزرگ به راحتی قـابل محـاسبه و اجرا می‌‏باشند. الـبته فاکتورهایی از جـمله نوع سیسـتم انتخـابی در خصـوص Sky light، نحوه آب بنـدی (استـفاده از چسب‏ هایی با استـانداردهای لازم در این خصوص) و مجری با سابـقه اجرایی و اطلاعـات مهندسی با تجربه اجرایی، در این خصوص نقش موثر و سازنده ای را می تواند ایفا ‏کند.

هم‌‏اکنون در کشور شرکت‌‏های معدودی هستند که (با رعایت فاکتورهای ذکر شده در بالا محاسبات سازه‏ایی Sky lightها در فـضاهای وسیـع به همراه سازه‌‏های فضایی) این سرویس‏‌ها را در اخـتیارکارفرمایان محتـرم قرار می‌‏دهند. شرکـت‌‏هایی نیز با عـدم اطلاعات مهـندسـی  دقیـق سعی در کپی‏‌برداری و اجرای کار به صورت کاملا تجاری با حذف مولفه‏‌های اساسی ایـن‏گونه سـیستـم‌‏ها در تلاش هستند بخشی از این بازار جدید را در اختیار داشته باشند.

لازم به ذکـر است در این خصـوص تسـت‏‌هایی نیز وجـود دارد از جمله تسـت‏‌های EN12155‏EN1027، ASTme331 که میزان آب بنـدی و ایستایی سـازه را آزمـایـش می‏‌کنند.

شـرکت آلوم کاردینه (آلـوکـد) به نمایـنـدگی شـرکت FTI (facade testing institute)f در ایـران این خـدمات را ارائه می‏‌کند. آزمایشات فوق تحت لیسانس CE  اروپا ازسوی FTI ارائه می‌‏گردد.

نشریه پنجره ایرانیان-سال نهم-شماره 108-مهر95


ثبت نظر

ارسال