کشف ماده جدیدی برای هوشمندتر کردن پنجره‌ها

پنجره‌ایرانیان؛ دانشمندان ماده جدیدی کشف کرده‌اند که با کنترل نور مرئی و گرمازای فروسرخ، پنجره‌های هوشمند را هوشمندتر می‌کند.
  • شنبه 5 بهمن 1398 ساعت 11:12

دانشمندان بخش انرژی آزمایشگاه ملی لورنس برکلی می‌گویند در این شیوه نوین شیشه پنجره‌ها با لایه نازکی از نانوکریستال‌های پوشش داده می‌شوند؛ این لایه به‌طور پویایی، نور خورشید را در هنگام عبور از پنجره بنا به‌دلخواه کاربر تغییر دهد تا هم در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود و هم راحتی و آسایش ساکنین را در گستره وسیعی از اقلیم‌ها در پی داشته باشد.

دلیا میلیرون، مجری این تحقیقات می‌گوید در آمریکا حدود یک‌چهارم انرژی برای روشنایی، گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها صرف می‌شود. ماده جدید ما وقتی به‌عنوان پوشش پنجره به کار می‌رود می‌تواند تاثیر زیادی بر مصرف انرژی ساختمان داشته باشد.

این پژوهشگران می‌گویند: مهار نور نزدیک به فروسرخ به معنای آن است که ساکنین یک ساختمان می‌توانند به‌طور طبیعی محیط داخل ساختمان را بدون ایجاد گرمای اضافی و ناخواسته، روشن کنند و ازاین‌رو نیاز به تهویه هوا و نور مصنوعی کاهش می‌یابد.

اساس این فناوری جدید، طراحی نوینی از ماده الکتروکرومیک است که از نانوکریستال های اکسید ایندیوم و قلع تعبیه‌شده در ماتریکس شیشه‌ای اکسید نیوبیوم ساخته شده است و می‌تواند نور مرئی و نزدیک به فروسرخ را در واکنش با یک شارژ الکتریکی به کار گرفته شده در پنجره‌ها کنترل کند.

با این پوشش جدید یک پنجره می‌تواند کاملا به حالت تاریک درآید و مانع از عبور نور و گرما شود و یا به حالت کاملا درخشان و شفاف تبدیل شود. دانش‌پژوهان این شیشه‌های هوشمند را حاصل ترکیب عملکردهای اوپتیکی منحصربه‌فرد با شیوه‌های پردازشی کم‌هزینه و دوستدار محیط‌زیست می‌دانند.

 

 


ثبت نظر

ارسال