چرخه تولید آلومینیوم نیازمند مواد اولیه

پنجره ایرانیان؛ یک کارشناس آلومینیوم می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مشکلات واحدهای پایین‌دست آلومینیوم، تهیه مواد اولیه است که این مواد کمیاب و گران شده‌اند. برخی مواد اولیه موردنیاز این صنعت تا ۳۰۰ درصد نیز افزایش نرخ داشته‌اند.
  • یکشنبه 27 مرداد 1398 ساعت 13:32

فرهاد رضایی، مدیرعامل صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان در یادداشتی که در روزگار معدن به چاپ رسیده است نوشته است: مشکل دیگر منع واردات شمش آلومینیوم از سوی دولت از کشورهایی همچون عراق، تاجیکستان و ارمنستان است؛ بنابراین واردات برای این صنف سخت شده است. با توجه به این شرایط مواد اولیه خود را به‌صورت آزاد تهیه می‌کنند. همین موضوع سبب شده است، بیشتر واحدهای صنایع پایین‌دست به ظرفیت موردنظر خود نرسند. کمبود نقدینگی نیز دیگر مشکل واحدهای پایین‌دست آلومینیوم است.

با توجه به این مسائل، تولیدکنندگان در صنایع پایین‌دست آلومینیوم تولیدات خود را چندان افزایش نداده‌اند و ازآنجاکه قیمت‌ها در بورس کالا اعلام می‌شود، تولیدکنندگان پایین‌دست یک تا ۲ درصد بالاتر از نرخ بورس کالا می‌توانند محصول خود را بفروشند.

دولت برای تامین مواد اولیه تولیدکننده باید از آن‌ها حمایت کند. در این راستا، دولت دست‌کم می‌تواند ثبت‌سفارش‌ها برای واردات را باز کند. این در حالی است که به برخی ثبت‌ سفارش می‌دهند و به برخی نمی‌دهند و در این زمینه رانت‌های بسیاری وجود دارد.

شرایط به‌گونه‌ای شده که تولیدکننده مجبور است مواد اولیه خود را با نرخ بالا خریداری کند و محصول نهایی را با سود اندک به فروش برساند. باید توجه کرد که اگر این روند در کشور ادامه‌دار باشد و مشکل تامین مواد اولیه برطرف نشود، واحدهای تولیدی به دلیل زیاندهی مجبور به تعطیلی چرخه تولید خود هستند.


ثبت نظر

ارسال