پژوهشگران به آلومینیوم با شکل‌پذیری منحصربه‌فرد دست یافتند

پنجره‌ایرانیان؛ پژوهشگران دانشگاه پلی‌تکنیک سن‌پترزبورگ موفق به تولید فلزی با خواص شکل‌پذیری منحصربه‌فرد شده‌اند. شکل‌پذیری یا داکتیلیته این فلز سه برابر بیشتر از حالت استاندارد است.
  • چهارشنبه 26 شهریور 1399 ساعت 10:3

به گزارش فلزات آنلاین، این فلز، نوع خاصی آلومینیوم است که محققین با اعمال تست کششی بر روی نمونه‌ای از آن، متوجه شدند که میزان انعطاف‌ پذیریش از 12 درصد به 41 درصد افزایش یافته است.

به گفته کارشناسان این دانشگاه، دست‌یابی به این فلز بدان معناست که امکان تولید قطعاتی با ظرفیت تحمل بار بالا فراهم خواهد شد. درواقع قطعات تولیدشده با این فلز سه برابر قطعات عادی ظرفیت تحمل بار را خواهند داشت. فلز آلومینیوم جدید تولیدشده برای صنایع هوافضا بسیار مناسب است.

به گفته اولاگ پانچنکو، رئیس آزمایشگاه مواد سبک‌وزن دانشگاه سن‌پترزبورگ، این آلومینیوم کاربرد وسیعی در صنایع هوافضا خواهد داشت. تغییر در نرخ انجماد فلز آلومینیوم باعث بهبود خواص شکل‌پذیری این فلز شده است. پیش‌بینی می‌شود که در آینده محققین نرخ انجماد را بازهم افزایش داده و فلزی بهتر به دست آورند.

قرار است پژوهشگران این دانشگاه خواص شکست آلومینیوم به‌دست‌آمده در شرایط اعمال بار، بررسی کنند. این محققان معتقدند که افزایش خواص شکل‌پذیری باعث بهبود عملکرد خستگی قطعه خواهد شد.


ثبت نظر

ارسال