مدیرعامل آلومینیوم آرین: حفظ شرایط کنونی، یک کار خارق‌العاده است!

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت آلومینیوم آرین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی با چالش‌های گوناگونی نظیر کمبود و افزایش قیمت مواد اولیه و جهش نرخ ارز دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در این شرایط نمی‌توان حتی برای یک روز کاری، برنامه‌ریزی دقیق داشت و حفظ شرایط کنونی تولید اولویت بالاتری نسبت به برنامه‌های توسعه‌ای دارد.
  • چهارشنبه 30 مهر 1399 ساعت 14:28

مهدی آرین‌فر در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: شرکت آلومینیوم آرین در زمینه تولید پروفیل و مقاطع آلومینیومی فعالیت می‌کند و دارای ظرفیت تولید ماهیانه 150 تن است. در حال حاضر، با توجه به شرایط نامطلوب بازار و تولید، تنها با 10 درصد از ظرفیت کارخانه محصول تولید می‌کنیم. میزان تقاضا در 6 ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به دوره مشابه در سال گذشته افت داشته است و این باعث شده تا کاهش 80 درصدی تولید را تجربه کنیم.

وی افزود: ما در کارخانه خود از دستگاه پرس دو هزار و 400 تنی استفاده می‌کنیم و تمام ماشین‌آلات مورداستفاده در مجموعه ساخت ایران است. مواد اولیه مورداستفاده در کارخانه، شمش و بیلت آلومینیومی و همچنین ضایعات هستند. در حال حاضر، به علت افزایش بیش‌ازاندازه قیمت مواد اولیه، درآمد حاصل از فروش محصولات، برای خرید مجدد مواد اولیه در هر دوره کافی نیست. به‌طوری‌که از ابتدای سال جاری قادر به کسب سود نبودیم و برای ادامه فعالیت از درآمد سال‌های گذشته خود استفاده کرده‌ایم.

مدیرعامل آلومینیوم آرین درباره چالش‌های به وجود آمده از ابتدای سال جاری، بیان کرد: به علت شیوع کرونا، قیمت مواد اولیه دچار نوسانات لحظه‌ای شده است و علاوه ‌بر این موضوع، افزایش هزینه‌ آب، برق و گاز نیز مشکلات ما را دوچندان کرده است. در نیمه ابتدایی سال، پی‌درپی برق مجموعه از سوی اداره برق استان قطع شد و این قطعی‌های سه تا چهارساعته باعث شد در فرآیند تولید کارخانه اخلال ایجاد شود و برخی از دستگاه‌ها آسیب ببینند.

آرین‌فر در خصوص مبادلات تجاری مجموعه، تصریح کرد: در یک بازه زمانی برای تامین مواد اولیه موردنیاز شرکت، واردات انجام می‌شد که پس از مدتی متوقف شد. در زمینه صادرات نیز چند مرتبه به کشورهای همسایه مانند عراق، محصولات خود را صادر کردیم.

وی در ارتباط میزان اثرگذاری تحریم‌ها بر فعالیت شرکت، تاکید کرد: با تشدید تحریم‌ها علیه کشور، صنعت دچار کمبود مواد اولیه و قطعات شده است. در این میان، قیمت‌ها به‌صورت نجومی صعود پیدا کرده است و کسانی که در انبارهای خود مواد اولیه و تجهیزات، دپو کرده‌اند به سودآوری و ایجاد حباب قیمتی در بازار مشغول شده‌اند. در حال حاضر، تمام تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی ازجمله شرکت ما، سال جاری را با چالش آغاز کرده‌اند و در حال حاضر، با معضلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

مدیرعامل آلومینیوم آرین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در این شرایط امکان برنامه‌ریزی برای توسعه واحد تولیدی خود دارید یا خیر، گفت: اگر بتوانیم وضعیت کنونی شرکت و فرآیند تولید محصول را حفظ کنیم و شرایط را تا حدودی پایدار نگه داریم، به‌نوعی یک عملیات غیرممکن را به سرانجام رسانده‌ایم! در حال حاضر با توجه به اوضاع اقتصاد سردرگم کشور، به‌سختی می‌توانیم برای حتی یک روز کاری برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم.

آرین‌فر درباره تاثیر کرونا بر اقتصاد کشور، این نکته را خاطرنشان کرد: از پایان سال 1398 تا دو ماه ابتدایی سال جاری، کشور دچار ترس، نگرانی و سردرگمی در خصوص شیوع ویروس کرونا بود و این موضوع بر فعالیت‌های صنعتی نیز تاثیر گذاشت و بسیاری از واحدهای تولیدی در این ایام فعالیت خود را متوقف کردند. بعدازآن با جهش نرخ ارز، کشور وارد بحران عظیم اقتصادی شد که تاکنون هیچ مسئولی نتوانسته است راه‌حلی برای رفع این مشکلات و به رونق انداختن چرخه تولید در صنایع مختلف کشور ارائه دهد.


ثبت نظر

ارسال