عدم رعایت استانداردهای انرژی در ساخت دروپنجره‌های آلومینیومی

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت هورام سازه پارسیان (هورامکو) گفت: در سال‌های اخیر، تنوع در زمینه دروپنجره‌های آلومینیومی، بسیار بیشتر از گذشته شده است اما آنچه در این زمینه دارای اهمیت است، رعایت استانداردهای صرفه‌جویی انرژی است که معمولا دروپنجره‌های تولیدی به‌صورت مطلوب این ویژگی را ندارند.
  • سه شنبه 30 اردیبهشت 1399 ساعت 21:8

رضا کاظمی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: آنچه در زمینه تولید دروپنجره اهمیت دارد و باید به آن توجه شود، میزان هدررفت انرژی است زیرا اگر با یک دید کلی به میزان مصرف انرژی در جهان و کشور نگاه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که درصد بالایی از کل انرژی در ساختمان‌ها مصرف می‌شود. ما در تولید دروپنجره باید به این نکته توجه کنیم که بحران انرژی از کجا نشات گرفته است تا از این طریق، راهکارهای مناسب را ارائه دهیم و همچنین بررسی این موارد، ضرورت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف به‌منظور جلوگیری از اتلاف انرژی را مشخص می‌کند. به همین منظور، انجام چنین اقداماتی در شرکت‌های تولیدکننده پروفیل و مقاطع ضروری است چنانچه ما در شرکت بر انجام چنین مواردی تاکید داریم.

وی توضیح داد: طبق بررسی‌های انجام‌شده، ۴۸ درصد مصرف انرژی مربوط به بخش ساختمان، ۲۷ درصد حوزه حمل‌ونقل و حدود ۲۵ درصد صنایع و کشاورزی است؛ بنابراین حدود نیمی از مصرف انرژی جهان به بخش ساختمان تعلق دارد و سرمایه‌گذاری برای ساخت ساختمان‌های کم‌مصرف بهترین راهکار کاهش مصرف منابع انرژی است. به همین دلیل، در این راستا تولید دروپنجره‌های استاندارد و دوجداره اهمیت بسیاری پیدا می‌کند، اما در سال‌های اخیر شاهد هستیم که بسیاری از شرکت‌های نامعتبر و بدون مجوز وارد این حوزه شده‌اند و سطح کیفی محصولات را کاهش داده‌اند.

مدیرعامل شرکت هورام سازه پارسیان تصریح کرد: درصورتی‌که مهندسین معمار در طراحی و در حین اجرا دقت لازم را داشته باشند و همچنین پیمانکاران نیز علاوه بر مبحث قیمت، به موضوعاتی ازجمله استاندارد بودن محصول خریداری‌شده توجه کنند، ما نیز همانند سایر کشورهای فعال در این حوزه می‌توانیم به دستاوردهای مطلوبی در جهت جلوگیری از هدررفت انرژی برسیم. چنانچه از سال 1970، شرکت‌های تولیدکننده دروپنجره در جهان با مهم شمردن این موضوعات توانستند راهکارهای مناسبی در این زمینه ارائه دهند و به موفقیت‌های مناسبی نیز رسیده‌اند.

کاظمی تاکید کرد: بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده و فعال در حوزه دروپنجره‌های آلومینیومی، به عایق بودن محصولات تولیدشده بی‌توجه‌ هستند، درصورتی‌که در کشور، حدود 60 درصد انرژی در ساختمان مصرف می‌شود و به همین دلیل باید به تجهیز ساختمان‌ها برای جلوگیری از هدررفت انرژی بیش‌ازپیش توجه شود. ما می‌توانیم با استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌ای که در دنیا موجود است، مصرف انرژی ساختمان‌ها را به یک‌چهارم تقلیل دهیم اما هم‌اکنون مصرف انرژی در ایران در بخش ساختمان حدود چهار برابر استاندارد جهانی است.

وی اذعان کرد: اهمیت دادن به مسائل اتلاف انرژی و طراحی سیستم‌های نوین دروپنجره در اروپا و آمریکا، بیش از 40 سال سابقه دارد اما در کشور ما علی‌رغم تولیدات انبوهی که در این زمینه صورت گرفته، شاهد عدم توجه تولیدکنندگان به موضوعاتی از قبیل عایق بودن مصالح و مواد مصرفی، موجب شده دروپنجره‌های آلومینیومی تولیدشده ازلحاظ ظاهر همانند محصولات سایر کشورها باشد اما عایق مناسبی برای حرارت و صدا محسوب نشوند؛ البته شرکت ما به همراه چند شرکت محدود دیگر، در این زمینه اقدامات مؤثری انجام داده است که انجام چنین اقداماتی باید جزو الزامات صنعت دروپنجره به شمار بیاید و تمام تولیدکنندگان ملزم به رعایت آن باشند.

کاظمی مطرح کرد: شرکت هورام‌ سازه پارسیان، فعالیت خود را در سال 1386 در زمینه تولید انواع سیستم‌های دروپنجره یوپی‌وی‌سی، آلومینیوم، نما و شیشه‌های دوجداره و سه جداره عایق آغاز کرد. ضرورت تولید و استفاده از تکنولوژی پیشرفته در زمینه مصرف صحیح انرژی و جلوگیری از اتلاف آن، کارآفرینی، ایجاد اشتغال و بومی‌سازی فناوری مذکور، همواره از اهداف اساسی و موثر شرکت هورامکو بوده است.

 


ثبت نظر

ارسال