سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دست آلومینیوم مغفول مانده است

پنجره‌ایرانیان؛ از مراحل تولید شمش آلومینیوم به سمت صنایع پایین‌دست این صنعت که حرکت می‌کنیم، با تولیدکنندگانی مواجه می‌شویم که همواره از نبود مواد اولیه گلایه دارند. در چشم‌اندازی که برای افق ۱۴۰۴ در صنعت آلومینیوم ترسیم شده است، بیشترین سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی یا به عبارتی تا مرحله تولید شمش آلومینیوم متمرکز شده است. این در حالی است که در حوزه آلومینیوم بیشترین میزان اشتغال‌زایی همراه با بیشترین میزان ایجاد ارزش‌افزوده در صنایع پایین‌دستی آن به دست می‌آید.
  • شنبه 10 خرداد 1399 ساعت 17:13

بابک تشکری فعال حوزه آلومینیوم در گفت‌وگو با ایراسین درباره وضعیت صنایع پایین‌دست این حوزه عنوان کرد: یکی از مشکلات این روزهای بازار آلومینیوم در صنایع پایین‌دستی تامین مواد اولیه است. برخی تولیدکنندگان به کویل نیاز دارند که به‌اندازه نیاز بازار در کشور تولید نمی‌شود. این در حالی است که اگر مواد اولیه تولیدکنندگان در این حوزه تامین شود، می‌توانند در زمینه صادرات با کشورهای شرق آسیا معامله داشته باشیم.

تشکری در ادامه با اشاره به این موضوع که مواد اولیه کلاف آلومینیوم کویل است، خاطرنشان کرد: برخی کویل‌هایی که در کارخانه‌های قوطی‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرند، به اندازه‌های بسیار نازک و با قطرهایی میکرونی موردنیاز هستند که در داخل تولید نمی‌شوند.

وی با تاکید بر این موضوع که بازار نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدید در حوزه آلومینیوم در صنایع پایین‌دستی دارد، بیان کرد: ما به‌عنوان کسانی که در صنایع پایین‌دست آلومینیوم کار می‌کنیم از سازمان ایمیدرو درخواست داریم که در زمینه صنایع پایین‌دستی این حوزه نیز سرمایه‌گذاری انجام گیرد.

این فعال بازار آلومینیوم در ادامه با اشاره به مشکلاتی که به‌صورت عموم بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد، عنوان کرد: بانک مرکزی نیز با تعدد بخشنامه‌های مختلف کار را برای تولیدکنندگان سخت کرده است. این در حالی است که تولیدکنندگان مواد اولیه خود را با ارز آزاد تهیه می‌کنند، اگر هم صادراتی داشته باشند باید آن را به سامانه نیما برگردانند. برای نمونه در حال حاضر تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی آلومینیوم کویل نازک را با ارز آزاد خریداری می‌کنند و این موضوع سبب افزایش قیمت تمام‌شده برای آن‌ها می‌شود.

تشکری در پایان تاکید کرد: در کل بازار در حال کوچک شدن است و تولیدکنندگان با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند.


ثبت نظر

ارسال