با حضور مسئولان و مدیران ارشد شرکت‌های آلومینیوم کشور؛

جلسه کمیته تخصصی بازار آلومینیوم برگزار شد

پنجره‌ایرانیان؛ جلسه کمیته تخصصی بازار با حضور مدیران ارشد شرکت‌های آلومینیوم ایران، فایرا، المهدی، هرمزال، آلومینای جاجرم، سندیکای صنایع آلومینیوم ایران، بورس کالا، وزارت صمت، سازمان حمایت و ...برگزار شد.
  • دوشنبه 21 آبان 1397 ساعت 10:46

در این جلسه افزایش چشم‌گیر هزینه‌های تولید شمش آلومینیوم در ایران طی 2 ماه اخیر و لزوم بازنگری در دستورالعمل کشف قیمت بورس کالا اعلام شد که بر این اساس هزینه تمام‌شده هر تن شمش بین 33 الی 40 میلیون تومان بوده که باقیمت فعلی بورس، فاصله چشم‌گیر دارد. بعلاوه اشاره شد که هزینه حمل دریایی 80% افزایش‌یافته و بخشی از حواله‌ها با ارز آزاد (15 هزار تومان) صورت می‌گیرد که عامل رشد تصاعدی هزینه‌ها شده و لذا نمی‌توان مبنای قیمت شمش در بورس کالا را صرفا بر اساس LME و ارز نیما تعیین کرد.

مشکل دیگر صنعت آلومینیوم، عقب‌نشینی بازار و تقاضای مصرف‌کننده نهایی و جایگزینی آلومینیوم با مواد اولیه ارزان‌تر است. افزایش بیش از 4 برابری قیمت‌ها طی یک سال اخیر و ثابت بودن قدرت خرید مردم از عوامل این موضوع است. لازم است اصلاحاتی در سامانه بهین‌یاب و سقف مجاز خرید مشتریان در بورس اعمال شود. عدم عرضه شمش در بورس کالا نسبت به برنامه مصوب وزارت صمت ازجمله چالش‌های دیگر صنایع پایین‌دست آلومینیوم است.

بر اساس جمع‌بندی در این جلسه مقرر شد، بهای تمام‌شده شمش آلومینیوم در دو شرکت ایرالکو و المهدی بر اساس آخرین داده‌ها به‌روزآوری شده و نتیجه به همراه اصلاحات لازم در فرمول قیمت و سایر بندهای دستورالعمل ابلاغی وزارت صمت در اختیار کارگروه عالی کنترل بازار قرار گرفته تا تعیین تکلیف شود.

آلومینیوم احتمالا اولین کامودیتی باشد که کشف قیمت آن در بورس کالا از ارز نیما به سمت ارز حواله بازار آزاد حرکت و با یک پرمیوم بالاتر اصلاح شود. بیش از 90درصد مواد اولیه مصرفی وارداتی و بر اساس دلار قیمت‌گذاری شده و عدم تامین ارز کافی نیما برای اسملترهای آلومینیوم تداوم عرضه آلومینیوم بر مبنای LME با پایه نیما را زیر سوال می‌برد. فراموش نکنیم که نیاز ارزی تولیدکنندگان شمش در نیمه دوم امسال با شروع بهره‌برداری از 2 طرح آلومینیم جاجرم و آلومینیوم جنوب افزایش قابل‌ملاحظه خواهد داشت.


ثبت نظر

ارسال