بیشترین قیمت آلومینیوم طی 17 ماه گذشته

پنجره‌ایرانیان؛ قیمت فلز آلومینیوم در روز جمعه 16 اکتبر به بیشترین مقدار خود طی 17 ماه گذشته در بورس فلزات لندن رسید. افزایش تقاضا از جانب چین به همراه پیش‌بینی رشد تقاضا در سراسر جهان و کاهش ارزش دلار، مهم‌ترین عامل در این مسئله بوده است.
  • چهارشنبه 30 مهر 1399 ساعت 14:15

به گزارش اخبار فلزات، قیمت آلومینیوم در تاریخ 16 اکتبر به 1872.5 دلار (تن) رسید که بالاترین قیمت فروش این فلز از ماه می 2019 تاکنون بوده است.

به گفته بسیاری از متصدیان و کارشناسان صنعت آلومینیوم، مهم‌ترین عامل افزایش قیمت آلومینیوم، افزایش بی‌سابقه تقاضا از جانب کشور چین است.

در ماه آگوست سال جاری واردات آلومینیوم کارنشده و محصولات آلومینیومی به چین به بیشترین مقدار خود طی 11 سال گذشته رسید. این رقم در ماه می 119145 تن بوده به‌طوری‌که در ماه آگوست به 429464 تن افزایش یافت.

هنوز از میزان واردات محصولات فوق به چین در ماه سپتامبر اطلاعاتی در دست نیست اما آنچه مسلم است آن است که این رقم در ماه سپتامبر نیز نرخی افزایشی داشته است.

همچنین موجودی آلومینیوم و محصولات آلومینیومی چین از سه‌ماهه دوم سال جاری تاکنون همواره رو به کاهش بوده به‌طوری‌که در سه‌ماهه سوم 2020 شاهد 25 درصد کاهش نسبت به سه‌ماهه سوم 2019 بوده‌ایم. اخبار منتشرشده از بورس شانگهای حاکی از آن است که موجودی فلز آلومینیوم در ماه سپتامبر 247965 تن بوده است. حال‌آنکه موجودی ثبت‌شده برای ماه مارس بیش از 530 هزار تن را نشان می‌دهد.

کاهش ارزش دلار نیز تأثیر بسزایی بر روی قیمت اجناسی که توسط دلار کنترل می‌شوند، دارد. درواقع این اجناس برای کشورهایی که ارزی به‌غیراز دلار دارند، ارزان‌تر خواهد بود.

همچنین افزایش نرخ تولید صنعتی در خارج از چین و تقاضا برای فلزات پایه مشاهده می‌شود که همین مسئله عامل افزایش قیمت است.

گفتنی است، افزایش موجودی فلز مس در بورس فلزات لندن، قیمت این فلز را 0.1 درصد کاهش داده است و به 6739 دلار (تن) رسانیده است.


ثبت نظر

ارسال