مدیرعامل متین آلومینیوم: قادر به رقابت در بازارهای جهانی نیستیم

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت متین آلومینیوم اراک، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: تحریم و دسترسی نداشتن به دانش و تکنولوژی روز تولید، باعث شده است بسیاری از تولیدکنندگان داخلی فرصت صادرات و رقابت در بازارهای بین‌المللی را از دست بدهند.
  • یکشنبه 26 تیر 1401 ساعت 11:0

حسین آخانی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین بیان کرد: سال 1400، تولید با افزایش مواجه شد اما درحال‌حاضر با رکود و کاهش تولید مواد فلزی مواجه هستیم. تورم اقتصادی به‌شدت رشد پیدا کرده است و بسیاری از مشتریان توانایی مالی لازم برای خرید محصول را ندارند. همچنین صنعت ساختمان‌سازی هم‌زمان با افزایش هزینه ساخت‌و‌ساز، با رکود نسبی همراه شده و به دنبال آن، فروش تولیدکنندگان پروفیل و دروپنجره آلومینیومی نیز کاهش یافته است. متأسفانه چالش‌های بخش تولید در سال‌های اخیر، روند افزایشی داشته است و شرایط تولید همواره دشوارتر از قبل می‌شود.

وی افزود: اگرچه قیمت مواد اولیه و حامل‌های انرژی طی چند ماه اخیر رشد پیدا کرده است اما خوشبختانه مشکل خاصی در این زمینه نداریم و با برنامه‌ریزی و مدیریت، به تولید خود ادامه می‌دهیم. شمش موردنیاز خود را از بازار آزاد خریداری می‌کنیم و عرضه کافی این محصول موجب شده است چالش خاصی در این زمینه نداشته باشیم. درحالی‌که اگر شمش به میزان کافی عرضه نشود، با افزایش تقاضا و درنهایت رشد قیمت روبه‌رو خواهیم شد که در ادامه تولید را با چالش مواجه خواهد کرد. شرایط خرید مواد اولیه از بورس کالای ایران موجب شده است بسیاری از تولیدکنندگان تمایل چندانی به تأمین خوراک موردنیاز خود از این تالار صنعتی نداشته باشند و خرید از بازار آزاد را با قیمت کمتر از بورس ترجیح می‌دهند.

مدیرعامل شرکت متین آلومینیوم اراک عنوان کرد: بازار جهانی آلومینیوم درحال‌حاضر به آرامش نسبی رسیده است؛ درحالی‌که هم‌زمان با جنگ روسیه و اوکراین، قیمت این فلز استراتژیک تا مرز چهار هزار دلار به‌ازای هر کیلوگرم رشد پیدا کرد اما درحال‌حاضر قیمت آلومینیوم در محدوده 2500 تا 2700 دلار است. به نظر نمی‌رسد تغییر چندانی در قیمت آلومینیوم طی ماه‌های آینده ایجاد شود و قیمت این فلز روند کاهشی خواهد داشت.

آخانی در ادامه به کاربرد محصولات این شرکت اشاره کرد و گفت: پروفیل‌های صنعتی در مجموعه متین آلومینیوم اراک تولید می‌شود که کاربرد چندانی در صنعت ساختمان‌سازی ندارند و در صنایع خاص مورداستفاده قرار می‌گیرند. ضمن اینکه به‌طور مستقیم در حوزه صادرات فعالیت نمی‌کنیم و محصولات شرکت پس از خریداری در داخل، به برخی کشورها مانند عراق صادر می‌شود.

وی در ارتباط با نقش تحریم در صنعت آلومینیوم، مطرح کرد: تحریم‌های خارجی، تأثیر چندانی بر صنعت آلومینیوم نگذاشته است و مافیای این صنعت در داخل کشور، منجر به افزایش مشکلات شده است. در حالت کلی، نقش تحریم در صنایع بالادستی آلومینیوم نسبت به صنایع پایین‌دستی پررنگ‌تر است و به نظر می‌رسد تولید شمش متأثر از تحریم طی سالیان اخیر قرار گرفته است. وضعیت صنایع پایین‌دستی آلومینیوم چندان مناسب نیست و دولت به دنبال آن است که با کنترل تورم، بتواند شرایط حاکم بر بازار محصولات معدنی و فلزی را مدیریت کند. درواقع مسئولان به دنبال کنترل قیمت کالاهای اساسی هستند و به نظر می‌رسد سیاست اصلی دولت، کنترل قیمت باوجود رکود حاکم در بازار است.

آخانی ضمن تأکید بر تقویت روابط اقتصادی به‌منظور توسعه صنعت آلومینیوم، تأکید کرد: متأسفانه ما بازارهای صادراتی را به دنبال تحریم طی سالیان اخیر از دست داده‌ایم و تولیدکنندگان نمی‌توانند محصولات خود را به کشورهای پیشرفته صنعتی صادر کنند. درحالی‌که شرکت‌های ترکیه‌ای به‌عنوان رقیب تولیدکنندگان داخلی به‌راحتی محصولات خود را در بازارهای منطقه‌ای و جهانی به فروش می‌رسانند و گوی سبقت را از ما ربوده‌اند. به نظر می‌رسد اگر دولت فعالان بخش خصوصی را به حال خود رها کند و در بخش‌های مختلف سنگ‌اندازی نکند، تولیدکنندگان به فعالیت خود ادامه خواهند داد و می‌توانند شرایط را مدیریت کنند.

وی در پایان یادآور شد: دولت باید از واحدهای کوچک‌مقیاس حمایت کند و حمایت از تولیدکنندگان بخش خصوصی را دستور کار خود قرار دهد. هدف ما چیزی جز اشتغال‌زایی برای نیروی انسانی جویای کار نیست و امیدواریم شرایط تولید در آینده بهبود پیدا کند.


ثبت نظر

ارسال