معاون اجرایی آلومینیوم پارس: افزایش قیمت آلومینیوم دور از انتظار نیست

پنجره‌ایرانیان؛ قیمت جهانی آلومینیوم در روزهای پایانی سال گذشته روندی افزایشی به خود گرفت؛ این در حالی است که بهای این فلز نقره‌ای این روزها با روند کاهشی همراه شده است. حال سوال این است این نوسان قیمت چه تاثیری می‌تواند بر قیمت محصولات آلومینیومی در داخل به همراه داشته باشد و صنایع پایین‌دستی آلومینیوم از این شرایط چگونه می‌توانند عبور کنند و بهره‌مند شوند.
  • دوشنبه 20 تیر 1401 ساعت 11:17

به گزارش دنیای اقتصاد، در این خصوص معاون اجرایی کارخانه آلومینیوم پارس عنوان کرد: قیمت شمش آلومینیوم به دلیل جنگ روسیه و اوکراین در ۴ مارس ۲۰۲۲ (مقارن با ۱۳ اسفند ۱۴۰۰) به رکورد تاریخی ۳۸۴۹ دلار به‌ازای هر تن افزایش یافت.

این در حالی است که روسیه با حدود ۴ میلیون تن تولید سالانه شمش آلومینیوم، بعد از چین، دومین تولیدکننده این فلز نقره‌ای در دنیا محسوب می‌شود، از همین رو تحریم این کشور از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی، تاثیر ناگهانی بر قیمت فلز آلومینیوم گذاشت.

افشین مقتدر در ادامه با اشاره به تاثیر چین بر بازار آلومینیوم عنوان کرد: پس از تاریخ یادشده به دلیل قرنطینه سراسری چین و برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در این کشور، شاهد کاهش شدید مصرف شمش آلومینیوم در چین و درنتیجه کاهش تقاضای جهانی برای این فلز بودیم. درنتیجه این عوامل قیمت جهانی آلومینیوم طی سه ماه گذشته به‌تدریج کاهش یافته و به قیمت ۲۶۹۵ دلار به ازای هر تن در ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ رسید؛ به‌عبارت‌دیگر طی سه ماه گذشته، شاهد سقوط قیمت جهانی آلومینیوم به ۱۱۵۴ دلار در هر تن بودیم.

وی در ادامه با اشاره به محاسبه قیمت آلومینیوم عنوان کرد:‌ ازآنجاکه مرجع محاسبه قیمت پایه آلومینیوم در بورس تهران از دو مولفه قیمت ارز نیمایی و قیمت جهانی آلومینیوم پیروی می‌کند، پیش‌بینی قیمت این فلز طی ماه‌های آینده منوط به تحلیل صحیح اثر عوامل داخلی و خارجی بر دو مولفه مذکور است. علاوه بر دو موضوع یادشده پارامترهای دیگری مانند قطعی برق شرکت‌های تولیدکننده شمش آلومینیوم در داخل کشور و عدم عرضه شمش در بورس تهران و درنتیجه ایجاد رقابت در خرید شمش و افزایش نرخ آن به رقمی بالاتر از قیمت پایه بورس می‌توانند بر میزان قیمت شمش آلومینیوم در بازار داخل موثر باشند.

مقتدر در ادامه به تحلیل اثر عوامل مختلف بر قیمت شمش آلومینیوم پرداخت و گفت: مولفه اول، قیمت جهانی آلومینیوم است. با توجه به اینکه رفع تحریم روسیه در آینده نزدیک متصور نیست، بنابراین پیش‌بینی می‌شود از یک‌سو میزان عرضه شمش در بازار بورس لندن از طرف روسیه به‌شدت محدود شده و از سوی دیگر با بازگشایی صنایع و کسب‌وکارها در چین، تقاضای خرید این فلز در این کشور افزایش یابد. عوامل یادشده ظرفیت افزایش قیمت جهانی آلومینیوم طی ماه‌های آینده را خواهد داشت.

مقتدر همچنین یادآور شد: عامل دیگری که باید به آن توجه داشت، بحران انرژی در اروپا و درنتیجه کاهش تولید شمش در این قاره طی فصول سرد سال است. افزایش قیمت انرژی در فصول پیش‌رو در بیشتر نقاط دنیا، هزینه تولید آلومینیوم را افزایش خواهد داد. با توجه به موارد یادشده پیش‌بینی می‌شود قیمت آلومینیوم در بازار جهانی افزایش یابد.

مقتدر همچنین با اشاره به روند قیمت‌های آلومینیوم در بازار داخل عنوان کرد: با توجه به توقف مذاکرات برجام و کسری بودجه دولت، کاهش یا حتی تثبیت نرخ ارز نیمایی از دورنمای روشنی برخوردار نیست، بنابراین با افزایش نرخ ارز نیمایی پیش‌بینی افزایش قیمت تمامی فلزات ازجمله آلومینیوم دور از انتظار نخواهد بود. با توجه به دلایل یادشده، پیش‌بینی می‌شود قیمت فلز آلومینیوم طی ماه‌های آینده افزایشی بوده، بنابراین شیب تغییر قیمت به پارامترهای بسیاری ازجمله عوامل یادشده در تحلیل بالا بستگی دارد.

ایشان همچنین در پاسخ به این پرسش که قطعی برق یا محدود شدن کار کارخانه‌های آلومینیوم به علت قطع شدن برق، آیا تاثیری روی قیمت‌ها به همراه خواهد داشت، گفت: مشکل مهم صنایع در فصل گرما، قطع شدن برق آن‌هاست. در هفته دو روز تعطیلی برای واحدها اعلام کرده‌اند و این محدودیت می‌تواند بر کاهش تولید واحدها، به‌خصوص واحدهای کوچک تولید تاثیر بسزایی داشته باشد.

ایشان با اشاره به این موضوع که احتمالا میزان کمبود برق در سال جاری کمتر از سال گذشته است، خاطرنشان کرد: طی چند ماه گذشته و با سقوط بازار رمزارزها میزان مصرف برق در تولید رمزارزها با کاهش محسوسی همراه بوده است. بازار رمزارزها به‌دلیل جنگ اوکراین با چالش شدید مواجه شده و به‌شدت سقوط کرده است. برای نمونه در این مدت بیت‌کوین نصف بهای خود را از دست داد و سایر رمز ارزها نیز گاه مشاهده می‌شود قیمت آن‌ها به صفر رسیده است. مزارع تولید رمز‌ارزها که به‌شدت برق مصرف می‌کردند، کمتر شده‌اند؛ ازاین‌رو میزان مصرف برق آن‌ها نیز کاهش یافته است.


ثبت نظر

ارسال