امنیت ساختمان‌ها با استفاده از سنسور دروپنجره

پنجره‌ایرانیان؛ سنسور دروپنجره یکی از تجهیزات مهم در ایجاد امنیت ساختمان‌هاست. دوربین‌های مداربسته‌ای که افراد در ساختمان‌های خود به کار می‌گیرند به‌تنهایی نمی‌توانند امنیت خانه را تامین کنند چراکه دوربین‌ها تنها تصاویر را ضبط کرده و هشداری به کاربران نمی‌دهند.
  • شنبه 5 تیر 1400 ساعت 11:45

به گزارش ایرنا، بر اساس تحقیقات انجام‌شده، متداول‌ترین راه‌های ورود سارقین به ساختمان‌ها، درهای ورودی و پنجره‌ها هستند؛ بنابراین برای ایمن کردن این نقاط در خانه باید اقداماتی انجام دهیم تا از این طریق مانع از بروز خطر شویم.

امروزه به لطف فناوری‌های مدرن می‌توانیم نگرانی‌های افراد در مورد امنیت ساختمان‌ها را برطرف کنیم. توصیه ما به شما برای جلوگیری از ورود سارقین به ساختمان و کنترل دروپنجره‌ها، سنسور دروپنجره است. سنسور ابزاری است که به محرک فیزیکی خاص واکنش نشان داده و یک سیگنال الکتریکی قابل‌اندازه‌گیری را تولید کرده و آن را به سیستم پردازش مرکزی ارسال می‌کند.

سنسورها به‌عنوان چشم و گوش ساختمان عمل می‌کنند که در صورت وجود آن‌ها می‌توانیم با سایر تجهیزات ساختمان در ارتباط باشیم. همچنین سنسورها به‌منزله یک نگهبان‌اند که از ساختمان شما در برابر مزاحمان و سارقین محافظت می‌کنند.

سنسورها انواع مختلفی دارند که هرکدام برای کاربردی خاص مورداستفاده قرار می‌گیرند. یکی از این سنسورها، سنسور دروپنجره است. ساکنین ساختمان ممکن است در هنگام خروج از منزل در بستن دروپنجره‌ها دچار فراموشی شوند. این غفلت، درواقع برای سارقان فرصتی است که بتوانند وارد منزل شما شوند. برای اینکه بتوانیم به‌موقع از ورود چنین افرادی به ساختمان آگاه شویم نیاز به ابزاری داریم تا این‌گونه خطرات را به‌موقع شناسایی و از ورود آن‌ها به داخل ساختمان جلوگیری کنیم.

این ابزار، سنسور دروپنجره است که با اتصال آن‌ها به شبکه اینترنتی از طریق یک اپلیکیشن می‌توانید خانه خود را کنترل کنید. باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از این نوع سنسور به‌تنهایی نمی‌تواند امنیت منزل شما را تامین کند، بنابراین هر سنسور باید به یک سرور مرکزی متصل باشد تا بتواند سیگنال هشدار را به سیستم مرکزی ارسال کند و پس‌ازآن آژیر دزدگیر فعال شود.

سنسور دروپنجره از یک قطعه آهنربای دوتکه‌ای تشکیل شده است که می‌تواند بر روی هر نوع دروپنجره ای نصب شود. یک‌تکه از آن بر روی چارچوب قرار می‌گیرد و تکه دیگر بر روی در یا پنجره می‌چسبد. این دو قطعه باید در کنار هم نصب شوند تا بتوانند اطلاعات را به یکدیگر انتقال دهند. بین این دوتکه خاصیت مغناطیسی وجود دارد که باعث می‌شود جدا شدن در یا پنجره از چارچوب را تشخیص دهد.

زمانی که در یا پنجره باز شود با فاصله گرفتن این دو قسمت از هم سنسور تحریک شده و یک سیگنال هشدار به سیستم مرکزی ارسال می‌کند و پس از پردازش آن‌ها از طریق SMS و یا تماس، به کاربر اطلاع‌رسانی می‌کند. هم‌زمان با آن دستگاه دزدگیر نیز به صدا درمی‌آید. ضروری است که سنسور دروپنجره به همراه دزدگیر استفاده شود.

از سنسور دروپنجره علاوه بر نقاط ورودی مجتمع‌ها می‌توان برای کاربردهای دیگری نظیر گاوصندوق و صندوقچه‌هایی که دارای وسایل قیمتی و ارزشمندی‌ هستند نیز به کار گرفت. ایمن کردن هر قسمت از خانه مانند کابینت‌ها برای محدود کردن دسترسی افراد به مواد شوینده خطرناک و یا داروها و همچنین اختصاصی کردن اتاق کار با نصب این سنسور امکان‌پذیر است. از این سنسور علاوه بر سیستم امنیتی هوشمند می‌توان برای سیستم تهویه هوشمند نیز استفاده کرد و سناریوهای مختلفی را از طریق آن اجرا کرد.

 

به‌عنوان‌مثال با فعال‌سازی سیستم امنیتی هوشمند، در صورت باز و بسته شدن دروپنجره‌ها آژیرها فعال شوند و از طریق ارسال پیامک و یا تماس تلفنی با اشخاص مشخص‌شده، اطلاع‌رسانی کند. در سیستم تهویه هوا می‌توان با استفاده از این سنسور در صورت باز بودن دروپنجره بعد از روشن شدن وسایل سرمایشی و گرمایشی هشدار دهد که برای کاهش مصرف انرژی دروپنجره‌ها را ببندید.


ثبت نظر

ارسال