مدیرعامل ایلیا صنعت پنجره: سیستم حاکم بر قیمت‌گذاری، «باری به هر جهت» است

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت ایلیا صنعت پنجره گفت: مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات آلومینیومی حدودا به دو برابر قیمت جهانی آن، در بازار داخلی عرضه می‌شود که در این شرایط، تامین این مواد از کشورهای دیگر، موجب کاهش هزینه‌های تولید خواهد شد اما محدودیت‌های وارداتی این امکان را از ما گرفته است.
  • دوشنبه 23 فروردین 1400 ساعت 11:23

امیرحسین اسماعیل‌خانی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: شرایط فروش محصول در بازار داخلی طی سال جاری اصلا وضعیت مساعد و امیدوارکننده‌ای را برای ما رقم نزد. علاوه ‌بر این بسیاری از مواد اولیه موردنیاز ما برای تولید محصول، از خارج از کشور تامین می‌شود که به علت ممنوعیت‌های وارداتی، درست همانند دیگر تولیدکنندگان در این زمینه با چالش مواجه هستیم. ضمن اینکه با گذراندن شرایط بسیار سخت گاهی اوقات توانسته‌ایم مقداری از مواد اولیه خود را از طریق کشور ترکیه وارد کنیم اما برای انتقال وجه جهت پرداخت هزینه خرید، با معضل مواجه بود‌ه‌ایم.

وی افزود: با توجه به اینکه جابه‌جایی وجه سخت شده و دو تا سه ماه مدت‌زمان لازم است که حواله به کشور مقصد و به دست شرکتی که تامین مواد اولیه را انجام داده برسد، ترجیح دادیم تا از بازار داخلی، مواد اولیه لازم را تهیه کنیم. علاوه بر چالش‌های یادشده، در سال 1399 هیچ‌گونه ثبت سفارش جدیدی برای تولید محصول نداشتیم.

این تولیدکننده عنوان کرد: مواد اولیه‌ای که برای ساخت دروپنجره‌های آلومینیومی و یوپی‌وی‌سی این شرکت، استفاده می‌شود، پروفیل پیش‌ساخته است که از بازار آزاد تهیه می‌شود. به‌طور مستقیم از بورس کالا خرید نداریم اما ممکن است که شرکت‌هایی که گاهی اوقات از آن‌ها پروفیل پیش‌خرید می‌کنیم، این محصول را از بورس خریداری کرده باشند و در نقش واسطه ظاهر شوند. در ترکیب‌ دروپنجره تولیدی علاوه بر پروفیل آلومینیومی و یوپی‌وی‌سی، افزودنی‌های دیگری مانند اکسید تیتانیوم، کربنات کلسیم و... وجود دارد که اکثر این مواد از طریق واردات تامین می‌شدند که اکنون به‌شدت واردات آن‌ها سخت شده است و کسانی که به این مواد دسترسی دارند، با قیمت گزافی آن‌ها به فروش می‌رسانند.

وی عنوان کرد: بهترین راه برای بهتر شدن شرایط فروش محصولات آلومینیومی در حوزه صنایع پایین‌دست، آزادسازی، جهانی‌سازی و یکسان‌سازی قیمت بازار داخلی بر پایه قیمت در بازار جهانی است. زمانی که قیمت یوپی‌وی‌سی در بازار جهانی، 500 دلار به ازای هر تن است، قیمت آن در بازار داخلی باید معادل 12 تا 15 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در نظر گرفته شود اما 30 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت‌‌گذاری می‌شود؛ و باید این نکته را ذکر کرد که زمانی که آزادسازی خریدوفروش انجام شود و مصرف‌کنندگان بتوانند مواد اولیه موردنیاز خود برای تولید محصول را وارد کنند، درنهایت بورس اقدام به قیمت‌گذاری‌های چند برابری نخواهد کرد و قیمت‌ها سر به فلک نخواهد کشید.

این تولیدکننده آلومینیوم ادامه داد: در واردات پروفیل یوپی‌وی‌سی آلمانی که بهترین کیفیت جهان را دارا است، برای هر یونیت سه یورو پرداخت می‌شود که در انتهای تولید، قیمت آن در حدود 80 هزار تومان به ازای هر متر تمام خواهد شد که از قیمت پروفیل یک شرکت ایرانی که محصول خود را بین 140 تا 150 هزار تومان به ازای هر متر، به فروش می‌رساند، ارزان‌تر است. این امر، نشان از غیرمنطقی بودن قیمت‌گذاری در کشور دارد. باید دید چطور ممکن است محصولی که ازنظر کیفیت قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی را ندارد، دارای قیمت تمام‌شده به میزان دو برابر بیشتر از محصولات خارجی است؟!

اسماعیل‌خانی در خصوص تکنولوژی موجود در این واحد تولیدی، تشریح کرد: در ابتدای فعالیت خود که از سال 1384 وارد این حرفه شدیم، تمام خطوط تولید را از کشور آلمان وارد کردیم و در آن زمان، صنعت پنجره‌سازی در ایران به‌صورت کلی در انحصار 20 تا 23 نفر بود که موفق به اخذ جواز تولید شده بودند که شرکت ایلیا صنعت پنجره نیز جزو این شرکت‌ها بود اما حالا بین هشت تا 9 هزار پروانه و جواز تولید دروپنجره در کشور صادر شده است که این تولید بی‌رویه و بعضا کم‌کیفیت در این صنعت باعث شد تا بازارهایی هم که در اختیار تولیدکنندگان برتر بود، به‌نوعی از بین برود.

این تولیدکننده درباره اثرگذاری تحریم بر فعالیت این شرکت، گفت: در فاز اول تحریم، مبلغی حدود 120 هزار یورو در حساب بین‌المللی شرکت وجود داشت که مسدود شد و توانایی دسترسی به آن به مدت چهار سال غیرممکن بود. در مرحله بعدی که حلقه تحریم علیه صنایع فلزی تنگ‌تر شد، علاوه بر مشکل یادشده، توانایی خرید نیز نداریم و حتی اگر بتوانیم خریدی انجام بدهیم نیز شرکت فروشنده دریافت وجه را قبول نمی‌کند. نمایندگی یک شرکت معتبر آلمانی در زمینه تولید و فروش پنجره‌های آلومینیومی در دست شرکت ایلیا صنعت پنجره بود که متاسفانه در سال 1399 آن را از دست دادیم.

 


ثبت نظر

ارسال