رئیس هیات ‌مدیره سندیکا: هزینه‌های تولید در «آلوم‌شهر» کاهش می‌یابد

رئیس هیات ‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: ایجاد یک شهر آلومینیومی در لامرد، قدم بسیار موثری در حوزه پایین‌دست صنعت آلومینیوم کشور خواهد بود.
  • شنبه 2 اسفند 1399 ساعت 10:57

هوشنگ گودرزی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین در خصوص طرح احداث آلوم‌شهر در قلب منطقه ویژه اقتصادی لامرد، اظهار داشت: باید این طرح را به دو بخش تقسیم کرد؛ ابتدا باید تامین نیاز بازار داخلی انجام شود و سپس باید بر بازارهای صادراتی محصولاتی که قرار است در این منطقه تولید شوند، تمرکز کرد. در حال حاضر، در تامین نیازهای داخلی، ظرفیت خیلی وسیعی برای فروش واحدهای پایین‌دستی آلومینیومی وجود ندارد.

وی افزود: اگر میزان واردات محصولات صنایع پایین‌دستی را در نظر بگیرید، مشاهده خواهید کرد که نیازهای داخلی توسط تامین‌کنندگان فعلی، انجام‌‌پذیر است و مقدار مواد اولیه‌ای هم که وارد کشور می‌شود، محدود بوده و عمدتا مربوط به CAN STOCK یا همان فویلی که برای قوطی‌سازی استفاده می‌شود، است. این حوزه می‌تواند محل بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد و ما نیز به هر فرد و یا شرکت که قصد انجام سرمایه‌گذاری دارد، این حوزه را پیشنهاد می‌کنیم. ضمن اینکه سرمایه‌گذاران علاوه بر توجه به نیازهای داخلی، باید به بازارهای منطقه نیز نگاه صادراتی داشته باشند.

رئیس هیات ‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در ادامه اذعان کرد: کسانی که در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، قصد توسعه صنایع پایین‌دستی آلومینیوم را دارند، باید بدانند که در این منطقه به دلیل اینکه ماده اولیه آلومینیومی به‌راحتی توسط شرکت سالکو تامین می‌شود و امکان تحویل آن به‌صورت مذاب نیز وجود دارد، هزینه‌های تولید محصول آلومینیومی بسیار پایین‌تر از سایر مناطق خواهد بود زیرا در این شرایط هزینه‌های ذوب مجدد شمش و حمل‌ونقل وجود ندارد. به‌طورکلی، ایجاد یک شهر آلومینیومی در لامرد، قدم بسیار موثری در حوزه پایین‌دست صنعت آلومینیوم کشور خواهد بود.

گودرزی با اشاره به تعهدات ارزی، اظهار کرد: متاسفانه طی یک سال اخیر، مرتب از سوی بانک مرکزی و دیگر نهادهای مختلف شنیده شد که کسانی که صادرات انجام داده‌اند، ارزهای حاصل از صادرات را برنگرداندند. این امر طبیعی است که مملکت هم به ارز نیاز دارد و علاوه‌ بر این، فعال‌سازی صنایع فعلی نیز به بخشی از ارز برای واردات ملزومات در جهت تولید نیازمند است.

وی اضافه کرد: اخیرا گفته می‌شود که ایرانی‌ها بزرگ‌ترین خریداران آپارتمان در کشورهایی نظیر ترکیه و تاجیکستان لقب گرفته‌اند که این نتیجه برنگشتن ارزهای حاصل از صادرات توسط تولیدکنندگان به کشور است. درحالی‌که کشورهای اطراف مانند تاجیکستان، در حال اعطای تسهیلاتی مانند وام یا در اختیار قراردادن اراضی به‌صورت رایگان به کسانی که در آن کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند، هستند و از طرف دیگر نیز طرح جذب متخصصین را در دست اجرا دارند.

رئیس هیات‌ مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در پاسخ به اینکه چه زیرساخت‌هایی برای اجرای طرح «آلوم‌شهر» باید در نظر گرفت، تشریح کرد: باید در منطقه ویژه لامرد به‌عنوان بستری که امکان بسیار زیادی در توسعه آن وجود دارد، حمایت‌ها و مشوق‌ها به نحوی باشد که در حداقل‌ترین حالت ممکن، موجب بازگشت سرمایه‌ها به کشور شود و از طرفی، بانک‌ها نیز حمایت اقتصادی لازم را از سرمایه‌گذاران داشته باشند زیرا «آلوم‌شهر» نیازمند حمایت‌های قوی مالی است و امیدوار هستیم که به ثمر بنشیند.

گودرزی در خصوص تاثیر تولیدات این منطقه بر بازار داخلی و سهم شرکت‌های قدیمی خواهد داشت، بیان کرد: این امر، به میزان تولید و نیاز داخلی این محصولات بستگی دارد و نمی‌توان در این خصوص نظر قطعی داد. کشور ایران ازلحاظ سرانه مصرف آلومینیوم نسبت به سایر کشورهای دنیا، عقب است که با این تفاسیر، ظرفیت افزایش مصرف داخلی آلومینیوم در کشور وجود دارد و از این حیث سایر واحدهای فعال، متضرر نخواهند شد. البته فعال شدن آلوم‌شهر رقابت در بازار را افزایش خواهد داد.

رئیس هیات ‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران عنوان کرد: با روی کار آمدن مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب که از اردیبهشت‌ماه سال جاری مشغول به تولید شمش‌های خالص آلومینیومی در منطقه لامرد شد، در قیمت شمش داخلی، رقابت ایجاد شد زیرا در حال حاضر شمش آلومینیومی به‌اندازه کافی و بیشتر از نیاز داخلی، در کشور تولید می‌شود. گرچه هنوز در زمینه قیمت‌گذاری‌ها، عرضه و تقاضا مشکلات حل‌نشده‌ای داریم اما قیمت‌ها قطعا مسیر رقابتی را طی می‌کند.

وی اضافه کرد: در کنار این موضوع، مسئله جانبی دیگر نیز وجود دارد که به بحث هزینه حمل محصول از سالکو به مراکز اصلی مصرف مواد اولیه، اشاره دارد. طبیعی است این هزینه ذکرشده، از هزینه حمل شمش تولیدی شرکت‌هایی که برای مثال در اراک که قلب صنعت آلومینیوم کشور است قرار دارند، بیشتر خواهد شد. البته کم‌کم هزینه خرید شمش از آلومینیوم جنوب مناسب و مقرون‌به‌صرفه می‌شود اما تغییرات زیادی نخواهند داشت.

گودرزی در پاسخ به این سوال که آیا الزامات صادراتی برای واحدهای مستقر در آلوم‌شهر وجود دارد یا خیر، بیان کرد: الزامات صادراتی برای واحدهای مستقر در «آلوم‌شهر» به دلیل اینکه در یک منطقه ویژه قرار دارند، وجود ندارد اما زمانی که اقدام به واردات کنند، ملزم به اجرای یک سری قوانین و الزامات هستند که تابع قوانین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور است.

رئیس هیات‌ مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ویژگی، قیمت تمام‌شده تولید واحدهای مستقر در «آلوم‌شهر» نسبت به سایر واحدهای تولیدکننده در کشور است؛ یعنی به دلیل فاصله بسیار کم بین این صنایع با مجتمع سالکو، صرف انرژی بسیار کم برای استفاده از مواد اولیه، باعث رقابت‌پذیر شدن محصولات آن‌ها در بازارهای جهانی خواهد شد.


ثبت نظر

ارسال