کاهش 50 درصدی تولید در آلومینای ایران به خاطر مشکل تامین سوخت

پنجره‌ایرانیان؛ مدیر مجتمع آلومینای ایران در شهرستان جاجرم گفت: این واحد تولیدی در تامین مازوت مورد نیاز به‌عنوان سوخت جایگزین گاز با مشکل روبه‌رو بوده و اکنون میزان تولید به نصف کاهش یافته است.
  • سه شنبه 30 دی 1399 ساعت 13:27

به گزارش فلزات آنلاین، امیر تردال با اشاره به اینکه در روزهای اخیر، در مقطعی از زمان کارخانه با یک‌چهارم ظرفیت فعالیت داشت؛ یعنی تنها یک خط از چهار خط فعال بود، اظهار داشت: اکنون تنها دو خط فعال است؛ پیش‌ازاین روزانه یک هزار و ۲۰۰ تن هیدرات در این کارخانه تولید می‌شد که اکنون با مشکل تامین سوخت، این میزان به کمتر از ۶۰۰ تن در روز کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه تعطیلی واحد آلومینا یک فاجعه در کشور به شمار می‌رود افزود: نگران هستیم که به علت مشکل سوخت، نتوانیم دو خط فعال را سرپا نگه داریم.

مدیر مجتمع آلومینای ایران بیان کرد: دستگاه‌ها و تجهیزات در آلومینا به‌گونه‌ای است که فعالیت آن باید به‌صورت مستمر باشد، در صورت تعطیلی آلومینا راه‌اندازی مجدد آن بسیار هزینه‌بر و مشکل است.

وی اضافه کرد: بر اساس سیاست‌ها در فصل سرد و با افت فشار گاز، تامین گاز مشترکان خانگی در اولویت قرار دارد ازاین‌رو مصرف گاز مشترکان صنعتی محدود و یا قطع شده است و شرکت آلومینا هم به‌ناچار از سوخت مازوت به‌عنوان سوخت دوم استفاده می‌کند.

تردال تصریح کرد: در سال‌های گذشته، مشکلی برای ذخیره سوخت مازوت وجود نداشت و این سوخت به میزان نیاز ۴۰ روز ذخیره‌سازی می‌شد اما امسال اعلام‌شده که ذخیره‌سازی مازوت تنها برای ۱۰ روز مجاز است.

وی با بیان اینکه تنها 5 درصد از سوخت موردنیاز این واحد تولیدی از گاز تامین می‌شود و مابقی از سوخت مازوت است عنوان کرد: اکنون با محدودیت وضع‌شده برای مصرف گاز در صنایع، کارخانه آلومینای ایران با کمبود شدید مازوت روبه‌رو است.

مدیر مجتمع آلومینای ایران خاطرنشان کرد: فرآیند خرید مازوت طولانی است باید استعلام‌ها از شرکت نفت انجام شود، پیمانکار برای حمل گرفته شود، اکنون اولویت در تامین مازوت، نیروگاه‌ها است و مازوت به این واحدهای تولید حمل می‌شود.

تردال مطرح کرد: برای حل مشکل تامین مازوت، مکاتبات و پیگیری‌هایی با استانداری و نیز تهران انجام شده و درخواست ما این است که آلومینای ایران در تامین و ذخیره‌سازی مازوت ویژه دیده شود و بتوانیم به میزان ۴۰ روز ذخیره داشته باشیم.

وی ادامه داد: امروز یک هزار و ۸۰۰ مترمکعب مازوت از اصفهان به این شرکت حمل شده است.

مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه خراسان شمالی هم ابراز کرد: صنایع می‌توانند نسبت به ذخیره‌سازی مازوت به میزان مصرف ۱۰ روز اقدام کنند اما درصورتی‌که واحد صنعتی بیش از آن نیاز داشته باشد، می‌تواند سوخت دوم را ذخیره کند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مجتبی شکوری اظهار داشت: واحدهای صنعتی می‌توانند برای تامین مازوت حواله بگیرند و نسبت به خرید این سوخت اقدام کنند.

وی بیان کرد: آلومینای ایران واقع در شهرستان جاجرم، برای حمل مازوت، پیمانکار گرفته است اما این پیمانکاران به‌موقع سوخت را تامین نکرده، دراین‌باره این شرکت هماهنگی‌های لازم را انجام داد و امروز یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر مازوت از اصفهان به جاجرم حمل شده است.

مازوت سوخت گرانی است و آلودگی آن نسبت به گاز، بسیار زیاد است به همین لحاظ صنایع رغبتی به استفاده از این سوخت ندارند.

آلومینای ایران در شهرستان جاجرم، واحد تولیدی منحصربه‌فرد و تنها تولیدکننده پودر آلومینا در کشور است که این محصول به‌عنوان ماده اولیه چهار واحد تولیدی ازجمله ایرالکو، المهدی، سالکو و نیز تولید شمش در جاجرم به مصرف می‌رسد.

مجتمع آلومینای ایران در شهرستان جاجرم در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و پنج کیلومتری شمال شهر جاجرم واقع است که در سال ۱۳۷۵ به بهره‌برداری رسیده است.

این مجتمع صنعتی که قطب تولید پودر آلومینیوم در کشور است، تاکنون دو هزار فرصت شغلی مستقیم داشته است.


ثبت نظر

ارسال