احداث آلوم‌شهر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد گفت: برای استقرار صنایع پایین‌دستی آلومینیوم در مقابل کارخانه سالکو، در منطقه ویژه قطعه زمینی به مساحت 300 هکتار در نظر گرفته‌ایم که آن را «آلوم‌شهر» یا «شهر آلومینیوم» نام‌گذاری کرده‌ایم.
  • سه شنبه 23 دی 1399 ساعت 10:2

فریدون فدایی‌دولت در گفتگو با فلزات آنلاین با اشاره به برنامه‌ توسعه صنایع پایین‌دستی در منطقه ویژه لامرد بیان کرد: در راستای توسعه صنعت آلومینیوم به‌ویژه در حوزه پایین‌دستی، اعضای سندیکای صنایع آلومینیوم ایران به منطقه ویژه لامرد دعوت شدند تا ضمن بازدید از این منطقه، مقدمات حضور سرمایه‌گذاران را در این منطقه ارزیابی کنند. در این راستا، هیئت‌مدیره سندیکا فهرستی از صنایع آلومینیومی فعال کشور را تهیه می‌کند و منطقه ویژه لامرد نیز این فهرست را در اختیار سرمایه‌گذاران خواهد گذاشت. صنایع پایین‌دستی آلومینیوم که برای منطقه در نظر گرفته‌ایم شامل تولیدکنندگان قطعات خودرو، رینگ خودرو، قوطی‌های نوشیدنی‌ و ورق‌های عریض آلومینیومی می‌شوند.

وی افزود: برای استقرار صنایع پایین‌دستی آلومینیوم در مقابل کارخانه سالکو، در منطقه ویژه قطعه زمینی به مساحت 300 هکتار در نظر گرفته‌ایم که آن را «آلوم‌شهر» یا «شهر آلومینیوم» نام‌گذاری کرده‌ایم. علت در نظر گرفتن 300 هکتار زمین در کنار مجتمع آلومینیوم جنوب برای توسعه صنایع پایین‌دستی این است که انتقال مواد اولیه برای این صنایع به‌راحتی صورت پذیرد و هزینه چندانی برای حمل‌ونقل متحمل نشوند. دلیل دیگر برای نزدیکی «آلوم‌شهر» به سایت سالکو، حمل آلومینیوم خالص به‌صورت مذاب است زیرا برخی از صنایع پایین‌دستی آلومینیوم برای تولید محصول به آلومینیوم به‌صورت مذاب نیاز دارند. در این رابطه، وسایل نقلیه مجهز و مخصوصی وجود دارند که قادر به حمل آلومینیوم مذاب در مسافت‌های نسبتاٌ کوتاه هستند و می‌توانند آلومینیوم را به‌صورت مذاب در کوتاه‌ترین زمان ممکن به ست مصرف‌کنندگان برسانند. در این صورت هزینه انرژی برای صنایع پایین‌دستی به حداقل می‌رسد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد با اشاره به اقداماتی که در خصوص جذب سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بخش زیرساخت‌ها انجام داده‌اند، اظهار کرد: در منطقه ویژه لامرد، درخواست‌ها برای اجرای پروژه از سوی این منطقه مطرح می‌شود؛ سپس مشاور پروژه الزامات مربوط به آن را طراحی می‌کند؛ بعدازآن تامین مالی پروژه به تایید ایمیدرو می‌رسد و سپس پیمانکار طی انجام مناقصه انتخاب می‌شود. در رابطه با جذب سرمایه‌گذاری، چندین تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم که یکی از اقدامات بسیار مهم منطقه ویژه لامرد در این حوزه، امضای تفاهم‌نامه با شرکت تامین سرمایه امین به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تامین سرمایه کشور بوده است تا به سرمایه‌گذاران کمک مالی شود. به‌این‌ترتیب، سرمایه‌گذاران می‌توانند از تامین اعتبارات در نظر گرفته شده با تسهیلات ویژه استفاده کنند.

فدایی دولت افزود: یکی دیگر از تفاهم‌نامه‌ها، تعامل با مرکز توسعه و تحول ریاست جمهوری برای معرفی سرمایه‌گذاران از طریق منطقه ویژه لامرد جهت همکاری این مرکز با بانک‌ها است که سرمایه‌گذاران از این طریق نیز بتوانند تامین مالی مناسب را انجام دهند. البته این مهم پس از پیشرفت 30 درصدی پروژه توسط سرمایه‌گذار، صورت خواهد پذیرفت.

در همین حال، منطقه ویژه لامرد تفاهم‌نامه دیگری نیز با وزارت راه و شهرسازی به امضا رسانده است که چهار گره کور یا مشکلات اساسی بزرگراه لامرد را حل کند زیرا یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های منطقه ویژه لامرد در شرایط کنونی، ورودی و خروجی سایت از جاده اصلی بوده و دیگری ایجاد کمربندی منطقه ویژه به شهرستان لامرد است. به دلیل اینکه جاده درون‌ شهرستان لامرد ظرفیت و توان تردد حجم نسبتاً بالای کامیون را ندارد، تردد زیاد کامیون‌ها چالش‌های زیادی را برای شهرستان به وجود می‌آورد.

فدایی دولت در پایان خاطرنشان کرد: تنها چالش قابل‌توجه برای منطقه ویژه لامرد، تحریم‌هاست. برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی جهت اجرای پروژه‌های در دست اقدام، با مشکلاتی نظیر انتقال پول مواجه هستیم که قدرت مانور این منطقه را در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بااین‌حال، منطقه ویژه لامرد توانسته است طی دو سال گذشته 40 تا 50 گروه سرمایه‌گذار را جذب کند که 10 تا 12 گروه از آن‌ها نهایی شده و بیش از 140 هکتار از زمین‌های منطقه به سرمایه‌گذاران متقاضی واگذار شده است. بخشی از این پروژه‌ها آغاز شده‌اند و بخشی دیگر نیز تا پایان سال جاری آغاز خواهند شد.


ثبت نظر

ارسال