خریداران آلومینیوم فعلا دست از معامله کشیده‌اند

پنجره‌ایرانیان؛ فلز آلومینیوم از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای در اقتصاد و صنعت برخوردار است و آلومینیوم را باید دومین فلز پرمصرف جهان دانست.
  • شنبه 1 آذر 1399 ساعت 13:56

به گزارش صمت، باوجود در دسترس نبودن منابع غنی معدنی برای تولید این فلز، احداث صنایع آلومینیومی در کشور ما با تمرکز بر منابع فراوان انرژی موردتوجه قرار دارد. بر همین اساس نیز واحدهای مختلفی در حوزه صنایع بالادستی و پایین‌دستی این صنعت احداث شده‌اند؛ اما آن‌طور که باید چالش‌ها و مشکلات این صنعت موردتوجه قرار نگرفته‌ است.

صنایع آلومینیوم کشور طی ماه‌های گذشته و تحت‌تاثیر نوسانات ارزی به‌شدت با التهاب روبه‌رو بوده‌اند، چراکه فعالیت این صنایع به‌واسطه ورود مواد اولیه به‌شدت تابع نرخ ارز است. در چنین شرایطی، رشد نرخ ارز زمینه افزایش قیمت مواد اولیه را فراهم و به‌کل زنجیره منتقل می‌کند. کاهش نرخ آن نیز به‌دلیل روشن نبودن دورنمایی واضح از آینده، زمینه‌ساز رکود در بازار این فلز خواهد شد.

بررسی معاملات شمش آلومینیوم طی ۲ هفته گذشته و در بورس کالا، موید همین نکته است. میزان فروش این محصول در رینگ معاملات بورس کالا و طی هفته دوم آبان، افت قابل‌توجهی را تجربه کرد. این روند رکود در هفته گذشته و با انتخاب احتمالی جو بایدن به‌عنوان ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده، شدت بیشتری گرفت. گویی معامله‌گران دست از خرید کشیده‌ و منتظر شفاف شدن هرچه بیشتر شرایط هستند.

ثبات را باید از مهم‌ترین شاخصه‌های اثرگذار بر عملکرد صنایع دانست. در شرایطی که پیش‌بینی آینده دشوار است، تولیدکنندگان از پس برنامه‌ریزی برای تداوم فعالیت و تولید خود برنمی‌آیند. بر همین اساس نیز تولیدکنندگان صنایع آلومینیوم طی ماه‌های گذشته و با نوسانات نرخ ارز با چالش‌های جدی روبه‌رو شده‌اند. در چنین موقعیتی حتی کاهش نرخ ارز نیز منافع تولیدکنندگان را تامین نمی‌کند؛ بلکه رکود در بازار را بیش‌ازپیش افزایش می‌دهد. بازار آلومینیوم طی ۲ هفته گذشته مصداق کامل همین شرایط بود، چراکه نرخ ارز افت محدودی را درنتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده تجربه کرد و به دنبال آن، بازار آلومینیوم با کاهش تقاضا روبه‌رو شد. گویی معامله‌گران به‌دلیل شفاف نبودن دورنمای آینده دست از خرید برداشتند.

 


ثبت نظر

ارسال