آشفتگی بازار آلومینیوم ریشه در عملکرد وارونه عرضه و تقاضا دارد

پنجره‌ایرانیان؛ مدیر تدارکات شرکت رهاورد آسان ‌دُر اراک گفت: در ایران برخلاف منطق اقتصادی جاری در تمام کشورها، زمانی که قیمت‌ ‌روند افزایشی را طی می‌کند، عرضه کمتر و تقاضا بیشتر می‌شود و این باعث از کنترل خارج شدن بازار و به وجود آمدن یک بازار غیرمنطقی و هیجانی می‌شود.
  • دوشنبه 14 مهر 1399 ساعت 12:48

به گزارش فلزات آنلاین، محمدرضا ابراهیمی در گفت‌وگویی اظهار داشت: شرکت رهاورد آسان ‌دُر اراک از سال 1387 تاسیس شده و در زمینه تولید پروفیل و تیغه کرکره آلومینیومی فعالیت دارد. در طی این ‌سال‌ها، این شرکت رشد چشمگیری داشته و تبدیل به یکی از برندها و شرکت‌های مطرح در تولید پروفیل، در و تیغه‌ کرکره در کشور شده ‌است. حدوداً دو سال پیش نیز واحد تولید بیلت آلومینیومی که درواقع ماده اولیه تولید پروفیل محسوب می‌شود، راه‌‌اندازی شد. ظرفیت اسمی تولید بیلت آلومینیومی در شرکت رهاورد آسان ‌دُر اراک حدود 2700 تن است که عمدتاً به دلیل کمبود عرضه مواد اولیه و وجود مافیا در بازار، کمتر از این میزان بیلت آلومینیومی تولید می‌کنیم و حدوداً 70 درصد از ظرفیت مجموعه فعال است.

وی افزود: کیفیت مواد اولیه مصرفی در طی این 12 سال، اصلا تغییری نکرده است و با افتخار می‌توانیم اعلام کنیم که ما از معدود شرکت‌هایی هستیم که از مواد اولیه استاندارد و خالص آلومینیومی استفاده می‌کنیم که این امر موجب رضایتمندی مشتریان در این سال‌‌ها شده است. این در حالی است که برخی از تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی از ضایعات استفاده می‌کنند.

مدیر تدارکات شرکت رهاورد آسان ‌دُر اراک مطرح کرد: بزرگ‌ترین چالش به وجود آمده در صنعت آلومینیوم، بحث تامین شمش آلومینیومی است. در نیمه نخست سال جاری، خصوصا در تابستان، بازار حالت هیجانی به خود گرفت و نوسانات قیمتی موجب ایجاد تنش در معاملات شد. از طرفی، گاهی شمش آلومینیومی در بورس کالا عرضه نمی‌شد و یا عرضه آن به ثبت نمی‌رسید؛ از طرف دیگر، حضور دلالان در معاملات باعث می‌شد مواد اولیه آلومینیومی به دست تولیدکنندگان واقعی نرسد. این موضوع اخیرا تا حدودی برطرف شده و بازار از ثبات نسبی برخوردار است.

ابراهیمی اذعان کرد: علاوه بر مشکلات موجود در بازار، دولت نیز حمایت کافی را از تولیدکنندگان ندارد و یارانه‌هایی که برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته کفاف هزینه‌های مصرف آب، برق و گاز را نمی‌دهد.

مدیر تدارکات شرکت رهاورد آسان‌ دُر اراک با اشاره به وضعیت عرضه ‌‌و تقاضا در بازار آلومینیوم، تاکید کرد: بازار در بیست روز اخیر به وضعیت بهتری رسیده ‌است. در ایران برخلاف منطق اقتصادی جاری در تمام کشورها، زمانی که قیمت‌ ‌روند افزایشی را طی می‌کند، عرضه کمتر و تقاضا بیشتر می‌شود و این باعث از کنترل خارج شدن بازار و به وجود آمدن یک بازار غیرمنطقی و هیجانی می‌شود.

ابراهیمی در پایان گفت: متاسفانه جا‌به‌جایی غیرمنطقی قیمت در بازار صنعت آلومینیوم بسیار زیاد است که بخشی از مهم‌ترین عوامل این آشفتگی به حضور دلالان برمی‌گردد. افراد انگشت‌شماری هستند که به ‌علت نفوذ بسیار بالای خود، رگ حیات صنعت آلومینیوم و کم و کیف آن را در دست گرفته‌‌اند و همه‌‌چیز را به‌نوعی در اختیار خود درآورده‌اند تا بتوانند صاحب سودهای بسیار کلان و کسب قدرت‌های ناتمام شوند که در اراک قطب آلومینیوم ایران نیز این معضل وجود دارد و شرکت‌ها و کارخانه‌ها را دچار آسیب و افت فعالیت کرده است.


ثبت نظر

ارسال