معرفی روش جدید و ارتقاء‌یافته بازیافت آلومینیوم

پنجره‌ایرانیان؛ روش جدید و ارتقاء‌یافته بازیافت آلومینیوم که توسط دکتر بی‌آئو کای (Biao Cai) در دانشگاه بیرمنگام معرفی‌شده، نشان‌دهنده‌ تغییرات خاص میکروسکوپی مذاب در حین انجماد است.
  • سه شنبه 8 مهر 1399 ساعت 13:1

به گزارش اخبار فلزات، دکتر بی‌آئو موفق شده با استفاده از تصویربرداری سریع ایکس‌ری، از تشکیل میکروکریستال‌های آلیاژ آلومینیوم تحت میدان مغناطیسی عکس بگیرد.

هم‌زمان دکتر اندرو کائو (Andrew Kao)، همکار کای در دانشگاه گرینویچ، موفق به ارائه یک مدل ریاضی برای انجماد ذرات آلومینیومی شده است که بر اساس این مدل ریاضی می‌توان پیش‌بینی کرد که در صورت تشکیل میکرو کریستال‌ها، شکل ظاهری آن‌ها چگونه خواهد بود.

این مدل پیش‌بینی می‌کند درصورتی‌که مذاب تحت میدان مغناطیسی قوی قرار گیرد، کریستال‌های مارپیچ (شبیه پیچ) شکل خواهد گرفت. ایکس‌ری با سرعت بالا نیز همین وضعیت را تأیید می‌کند. درواقع در تصویربرداری با ایکس-ری نیز همان ذرات مارپیچ دیده شده است.

بی‌آئو در این رابطه می‌گوید: این کریستال‌های میکروسکوپی، خواص فیزیکی آلیاژ را تعیین می‌کنند. تنظیم و کنترل شکل، ساختار و جهت رشد این کریستال‌ها موجب بهینه‌سازی بازیافت و تولید فلزات و آلیاژها خواهد شد.

بی‌آئو روش ارزان‌قیمتی را برای بهینه‌سازی بازیافت آلومینیوم ارائه کرده است. در این روش با استفاده از آهنرباها و کنترل حرارت می‌توان آهن موجود در ترکیب را جدا کرد. آهن عنصری است که موجب شکنندگی آلومینیوم می‌شود و لذا مصرف آلومینیوم تولیدشده در صنایع هوا-فضا محدود خواهد شد.

دانشگاه بیرمنگام این دستاورد را ثبت کرده و سازمان ICRA میدلند سرمایه لازم بی‌آئو برای تولید در مقیاس بالا را تأمین کرده است.


ثبت نظر

ارسال