افزایش ظرفیت ۳۷ درصدی در صنعت آلومینیوم

پنجره‌ایرانیان؛ سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: با افزایش ظرفیت‌ها که به‌اندازه ۳۷ درصد در آلومینیوم، ۴۲ درصد در داروی انسانی و ... تاب‌آوری اقتصادی کشور افزایش یافته است.
  • چهارشنبه 12 شهریور 1399 ساعت 15:24

به گزارش افق تهران، جعفر سرقینی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، روز سه‌شنبه چهارم شهریورماه ‌در آیین افتتاح طرح‌های هفته دولت که با حضور رئیس‌جمهوری به‌صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، اظهار ‌کرد:‌ در سال ۹۴ و در دولت «تدبیر و امید» برای نخستین‌بار به دستور رئیس‌جمهوری جدولی به تصویب هیئت‌وزیران رسید و وزارت صنعت مکلف به حفظ ذخایر استراتژیک بر مبنای آن جدول و ارتقای امنیت غذایی کشور شد.

وی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مسئولان وزارت صنعت در همه دوره‌ها را حفظ ذخایر استراتژیک برابر جدول اعلامی عنوان و تصریح کرد: این جدول در سال ۹۷ مجدد با مصوبه هیئت‌وزیران بهبود یافت؛ فراوانی انواع کالا در کشور ادامه خواهد داشت و همه کالاها به فراوانی در بازار عرضه می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به ۱۷ تذکر رهبر معظم انقلاب در ملاقات ویدئوکنفرانسی با اعضای هیئت دولت، یادآور شد: ۱۲ مورد از این تذکرات به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت بود و در بسیاری موارد به‌ویژه خام‌فروشی که مورد تأکید معظم له بوده، اقدامات مقتضی انجام شده است؛ علت اینکه امروز به آمار صادرات ۱۲ میلیون تنی این محصول رسیده‌ایم، استفاده از ذخایر داخلی است، این در حالی است که در پنج سال منتهی به سال ۹۲ سالیانه به‌طور متوسط ۲۲ میلیون تن صادرات سنگ‌آهن به‌صورت خام داشتیم، اما این آمار در سال گذشته به سه میلیون تن کاهش یافت و امسال نصف خواهد شد.

وی ادامه داد: با افزایش ظرفیت‌ها که به‌اندازه ۳۷ درصد در آلومینیوم، ۴۲ درصد در داروی انسانی، ۵۴ درصد در لاستیک خودرو، ۷۰ درصد در فولاد خام، ۸۳ درصد در محصولات فولادی، ۹۷ درصد در کاتد مس، ۹۸ درصد در انواع نخ و ۳۶ درصد در محصولات پتروشیمی اتفاق افتاده، تاب‌آوری اقتصادی کشور افزایش یافته است.

سرقینی با اشاره به توانایی دولت در اداره کشور با تکیه به اقتصاد بدون نفت، خاطرنشان کرد: در سایه همین توسعه‌ها پارسال 5/41 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شد؛ در صورت تداوم این روند و با سرمایه‌گذاری‌های دیگری که تا پایان دولت انجام خواهد شد، جریان توسعه کامل شده و به اقتصاد بدون نفت دست یابیم؛ در چهارماهه امسال در هم‌سنجی با سال ۹۲، رشد ۸۰ درصدی در فولاد، ۵۷ درصدی در مس، ۴۲ درصدی در داروی انسانی، ۳۴ درصدی محصولات فولادی، ۲۷ درصدی پتروشیمی، ۲۴ درصدی لاستیک خودرو و ۲۳ درصدی شمش آلومینیوم محقق شد.


ثبت نظر

ارسال