لزوم ایجاد ستاد آلومینیوم در ایمیدرو

پنجره‌ایرانیان؛ عضو هیات ‌مدیره شرکت آلومینیوم ایران گفت: تهیه و خرید مواد اولیه آلومینیومی یکی از چالش ‌برانگیزترین اقداماتی است که همواره برای صنایع بالادستی مشکل‌آفرین شده، به‌نحوی‌که در زمینه تهیه آلومینا، کک نفتی، آند و ... با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، بنابراین سرمایه‌گذاری در زمینه تهیه و تولید این مواد ضروری در کشور یکی از اساسی‌ترین اقداماتی است که باید در سال‌های گذشته برای تکمیل زنجیره آلومینیوم کشور،‌صورت می‌گرفت، در همین راستا شرکت ایرالکو در خصوص داخلی‌سازی این مواد ضروری، برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده است که در آینده نزدیک می‌توانیم نتیجه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده را در پیشرفت صنعت آلومینیوم کشور مشاهده کنیم.
  • شنبه 10 اسفند 1398 ساعت 16:38

به گزارش فلزات آنلاین، محمد کشانی اظهار داشت: شرکت‌های ایرالکو، المهدی و سالکو که در زمینه تولید شمش خالص آلومینیومی در کشور فعالیت می‌کنند، ممکن است در سال آتی با مشکلاتی در خصوص تامین مواد اولیه مواجه شوند و دلیل اصلی این چالش، عدم دسترسی به معدن بوکسیت و ساخت و تولید آلومینا در کشور است؛ تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی با موانع و مشکلات بسیار بیشتری نسبت به سایر صنایع همچون فولاد مواجه‌ هستند.

وی بیان کرد: دسترسی تولیدکنندگان محصولات فولادی به معادن موجب شده است که فرآیند تولید در این صنعت، روند بهتری نسبت به آلومینیوم داشته باشد، درحالی‌که تولیدکنندگان شمش آلومینیومی در کشور همواره با چالش تامین مواد اولیه مواجه هستند به‌گونه‌ای که تهیه و تامین آلومینا برای آن‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین معضل این صنعت شناخته می‌شود.

عضو هیات‌ مدیره شرکت آلومینیوم ایران توضیح داد: در سال آینده وابستگی تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه، به سایر کشورها بیشتر می‌شود زیرا شرکت تنها تولیدکننده آلومینا در کشور، شرکت جاجرم بوده که میزان تولیدات این مجموعه نیز بسیار محدود است. اگر در زمینه توسعه معدن فعالیت می‌کردیم شاید نتایج بهتری را به دست می‌آوردیم و در حال حاضر با چنین مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه مواجه نمی‌شدیم.

کشانی تصریح کرد: با اضافه شدن شرکت آلومینیوم جنوب به جمع تولیدکنندگان شمش آلومینیومی، به‌طورقطع هرسال مشکل تامین مواد اولیه بیشتر از سال گذشته خواهد شد.

عضو هیات ‌مدیره شرکت آلومینیوم ایران اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در صنعت آلومینیوم باید با برنامه‌ریزی بیشتری صورت می‌گرفت، به‌نحوی‌که در ابتدا در زمینه صنایع بالادستی و تولیدکننده آلومینا، سرمایه‌گذاری مناسبی انجام می‌شد و در مرحله بعد در زمینه احداث کارخانه آلومینیوم اقداماتی انجام می‌دادند. همچون صنعت فولاد که چندین سال است بر معادن تمرکز شده و سرمایه‌گذاری می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره شرکت آلومینیوم ایران اظهار کرد: شرکت آلومینیوم ایران در زمینه کک نفتی و آندسازی سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده است و سعی می‌کند که در این زمینه‌ها به خودکفایی برسد. طبق برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده، مقرر شده بود که تا پایان 1399 روند ساخت کارخانه‌ها به اتمام برسد اما طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده، افتتاح و راه‌اندازی این کارخانه‌ها در سال 1400 انجام می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر، صنایع پایین‌دستی به دلیل کمبود نقدینگی در زمینه خرید شمش آلومینیومی با مشکلاتی مواجه هستند و شرکت ایرالکو برای کمک به شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی، از این روش استفاده می‌کند تا شرکت‌های پایین‌دستی را ترغیب کنند و آن‌ها بتوانند فعالیت خود را ادامه بدهند.

وی در پایان گفت: در نظر داریم، همان‌گونه که زنجیره تولید فولاد در کشور کامل شده است زنجیره تولید آلومینیوم را نیز باید تکمیل کنیم. قرار است ستادی را در ایمیدرو تشکیل بدهیم تا تمام روند تولید آلومینیوم در کشور را رصد کنیم و حلقه مفقودشده این حوزه را بیابیم تا به این وسیله، زنجیره تولید آلومینیوم در کشور کامل شود.

 

 


ثبت نظر

ارسال