کمبود نقدینگی تولیدکنندگان در روزهای ثبات نسبی آلومینیوم

پنجره‌ایرانیان؛ البته تولیدکنندگان داخلی معتقدند، صنایع پایین‌دست آلومینیوم باید بیش‌ازپیش به سمت صادرات پیش برود، درحالی‌که باوجود تولیدات داخلی در برخی کالاهای این صنعت شاهد واردات نیز هستیم. البته فعالان این حوزه معتقدند با تک‌نرخی شدن ارز، بازار داخلی این صنعت و بازار صادراتی سروسامان می‌یابد.
  • دوشنبه 4 آذر 1398 ساعت 13:7

به گزارش صمت، آریا‌ صادق‌ نیت‌حقیقی، عضو هیات مدیره سندیکای آلومینیوم اظهار کرد: هم‌اکنون بازار آلومینیوم در صنایع پایین‌دست آلومینیوم در آرامش به سر می‌برد و با همکاری شرکت‌های عرضه‌کننده شمش در بورس کالا منظم عرضه می‌شود.

آریاصادق‌ نیت‌حقیقی در ادامه عنوان کرد: این روزها با توجه به عرضه‌های مستمر از دلال‌بازی‌های بازار پیشگیری شده و مصرف‌کننده واقعی می‌تواند نیاز خود را از بازار و بورس کالا تامین کند.

این عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در ادامه خاطرنشان کرد: باوجود عرضه‌های مستمر شمش آلومینیوم، بازار تا حدی با کاهش روبه‌رو شده است، البته باید یادآور شد، این کاهش تقاضا بیش‌ازپیش ناشی از رکود حاکم بر بازار است.

نیت‌حقیقی ادامه داد: مشکل بیشتر واحدهای تولیدی این است که به‌اندازه کافی نقدینگی ندارند؛ زیرا با توجه به تورم سال گذشته، بازار گردش مالی شرکت‌ها به‌شدت روند کاهشی به خود گرفته است. البته از چند سال گذشته، مشکل نقدینگی، دامن‌گیر تمام صنایع شده و این موضوع به‌نوبه خود در تقاضا خود را نشان داده است.

این عضو هیات مدیره سندیکای آلومینیوم در پاسخ به این پرسش که وضعیت بازار صادراتی آلومینیوم چگونه است، عنوان کرد: این روزها با توجه به قوانین دولتی، وضعیت صادرات چندان مطلوب نیست؛ زیرا از یک‌سو بهای تمام‌شده آلومینیوم بالاتر از نرخ‌های جهانی است و از سوی دیگر به دلیل تورم، هزینه‌های تولید افزایش یافته است. این عوامل در کنار یکدیگر سبب شده‌اند، قدرت رقابت‌پذیری صادراتی کاهش یابد. البته باید یادآور شد، علاوه بر عوامل یادشده که سبب کاهش رقابت‌پذیری صنایع آلومینیوم در سطح جهانی شده‌اند، موضوع بازگشت ارز صادراتی نیز از موضوع‌هایی است که در ۱.۵ سال گذشته، گریبان گیر صادرکنندگان شده و محدودیت‌های صادراتی را برای آن‌ها ایجاد کرده است.

نیت‌حقیقی در پاسخ به این پرسش که نرخ ارز نیمایی و آزاد به یکدیگر نزدیک شده‌اند و این موضوع مشکلات قبل را برای صادرات به همراه ندارد. در بازار آلومینیوم وضعیت چگونه است، عنوان کرد: نرخ ارز نیمایی و آزاد به یکدیگر نزدیک شده‌اند اما نرخ مواد اولیه و هزینه‌های سرمایه همچنان بالاست و با نرخ ارز صادراتی فاصله دارد. این فاصله اندک است اما همچنان همان فاصله قیمتی به هزینه سربار افزوده خواهد شد؛ از همین رو اگر تولیدکننده بخواهد این هزینه‌ها را جبران کند باید آن را به نرخ محصول بیفزاید و این موضوع عاملی می‌شود که نرخ تمام‌شده کالا، افزایش و قدرت رقابت‌پذیری کاهش یابد.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که اگر به‌طورکلی دلار تک‌نرخی شود، بیشتر مشکلات تولیدکنندگان برطرف خواهد شد، عنوان کرد: اگر دولت نرخ دلار را تک‌نرخی اعلام کند بسیاری از مشکلات تولیدکنندگان برطرف خواهد شد.

 

 

مانع واردات شویم

همچنین افشین مقتدر، فعال حوزه آلومینیوم نیز درباره وضعیت این روزهای بازار صنایع پایین‌دست آلومینیوم گفت: چند نرخی بودن ارز، لطمه‌هایی به تولید داخل وارد می‌کند. از ۲ ماه گذشته ظرفیت شرکت ما که تولیدکننده فویل آلومینیوم است، خالی شده است؛ چراکه مواد اولیه با ارز گران، قیمت‌گذاری می‌شوند اما باید با ارز ارزان‌تر مواد نهایی خود را به فروش برسانیم.

مقتدر در ادامه خاطرنشان کرد: قرار شده بود، ثبت سفارشی برای واردات کالاهایی که مشابه آن‌ها در داخل تولید می‌شوند، نداشته باشیم. در برخی استان‌ها شاهد ثبت سفارش کالاهایی که در داخل تولید می‌شوند هستیم، بدون اینکه از تولیدکنندگان داخلی استعلام بگیرند.

 مقتدر در پاسخ به این پرسش که وضعیت بازار آلومینیوم هم‌اکنون چگونه است، گفت: با توجه به این موضوع که تولیدکنندگان در حال افزایش هستند، نرخ مواد اولیه منطقی است و تا حدی توجیه صادرات نیز دارد اما تنها موضوعی که سبب آسیب به تولید داخلی می‌شود، اختصاص ارز ارزان‌قیمت به برخی کالاهاست. موضوع دیگر واردات کالاهایی است که امکان تولید آن‌ها در داخل وجود دارد. برای نمونه کالاهای پایین‌دست آلومینیوم را تولیدکنندگان داخلی تولید می‌کنند؛ ازاین‌رو نباید اجازه واردات به آن‌ها داده شود.

وی در ادامه یادآور شد: برای نمونه، فویل ایزوگام با ارز نیمایی به کشور وارد می‌شود و همین موضوع سبب خواهد شد، اجناس تولیدکنندگان داخلی در انبار بماند و ارز آن نیز هدر برود. این در حالی است که مشخص نیست چرا مجوز واردات به این‌گونه کالاها داده می‌شود.


ثبت نظر

ارسال