توسعه صنعت آلومینیوم در ایران؛ چرا و چگونه؟!

پنجره‌ایرانیان؛ شهریار طاهرپور، مدیرعامل آلومینیوم جنوب گفت: مس و آهن به دلیل داشتن منابع غنی از دیرباز به‌عنوان صنایع پیشرو مطرح بوده‌اند اما درباره آلومینیوم شک و شبهه وجود دارد. در نگاه کوتاهی به وضعیت تولید و مصرف آلومینیوم در جهان و مصارف این فلز استراتژیک می‌توان نکته‌های‌ مهمی را در نظر گرفت.
  • چهارشنبه 17 مهر 1398 ساعت 16:16

به گزارش پنجره‌ایرانیان به نقل از گسترش صمت، مدیرعامل آلومینیوم جنوب در این زمینه اظهار کرد: فدراسیون مصرف‌کنندگان آلومینیوم در اروپا در مقاله‌ای از آلومینیوم به‌عنوان فولاد قرن ۲۱ نام برده و در آن مقاله از بالا رفتن مصرف آلومینیوم نسبت به فولاد صحبت کرده است. آلومینیوم پس از فولاد، بیشترین تولید و مصرف را در جهان دارد و میزان مصرف آن به‌تنهایی از مجموع فلزات غیرآهنی بیشتر است. صنعت آلومینیوم در جهان به‌طور مستقیم برای حدود ۱.۵ میلیون نفر و به‌طور غیرمستقیم برای ۶ میلیون نفر شغل ایجاد کرده است.

شهریار طاهرپور افزود: فلز آلومینیوم، نقشی اساسی و برجسته در زمینه‌های مختلف توسعه دارد؛ ازاین‌رو توجه ویژه به این عنصر و فراگیری اساسی کاربرد آن در عرصه‌های گوناگون می‌تواند رشد و نمو یک جامعه اقتصادی پربار را تعالی بخشد. ویژگی‌های مثبت این فلز اعم از استحکام، مقاومت، زیبایی، سبکی و از همه مهم‌تر پایداری محیطی، وجه تمایز اصلی این فلز با سایرین است. پایداری محیطی بسیار مناسب آلومینیوم در حدی است که می‌تواند تنها با ۵ درصد انرژی اولیه خود، بازیافت شود.

مدیرعامل آلومینیوم جنوب با بیان اینکه آینده بسیاری از صنایع تولیدی جهان، با این فلز گره خورده است، جایگاه مهم آلومینیوم در اقتصاد جهان در سال‌های آینده را غیرقابل‌انکار دانست و گفت: این صنعت به دلیل ویژگی‌هایی چون کاربردهای مختلف و متنوع، نوآوری در محصولات جدید و توسعه با ملاحظات زیست‌محیطی، در حال تقویت موقعیت خود در اقتصاد و تجارت جهانی است.

طاهر پور در ادامه گفت: درحال‌حاضر آلومینیوم اولیه‌ در شرکت‌های آلومینیوم ایران (ایرالکو) در اراک و آلومینیوم المهدی، هرمزآل در بندرعباس و جاجرم با مجموع ظرفیت اسمی نصب‌شده ۴۶۸ هزار تن در سال تولید می‌شود؛ ایرالکو ۱۷۵ هزار تن، المهدی ۱۱۰ هزار تن، هرمزآل ۱۴۳ هزار تن، جاجرم ۴۰ هزار تن و با راه‌اندازی فاز نخست آلومینیوم جنوب با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال با فناوری ۴۳۰ کیلوآمپر، میزان تولید آلومینیوم کشور به ۷۶۸ هزار تن رسیده و با راه‌اندازی فاز دوم آلومینیوم جنوب با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن ظرفیت تولید آلومینیوم در ایران به بیش از ۱.۳ میلیون تن در سال خواهد رسید.

 


ثبت نظر

ارسال