تصویر آماری تولید در صنایع آلومینیوم

پنجره‌ایرانیان؛ ارزیابی روند تحولات داخلی بخش معدن و صنایع معدنی ایران با توجه به آمار تولید محصولات معدنی و فلزات اساسی کشور در فصل اول ۱۳۹۸ نشان می‌دهد در بهار سال ۱۳۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، تولید آلومینیوم با افت ۳۲ درصدی همراه بوده است.
  • سه شنبه 12 شهریور 1398 ساعت 11:57

به گزارش دنیای اقتصاد، «مرکز پژوهش‌های مجلس» با استناد به آمارهای اعلام‌شده از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو)، عملکرد تولید واحدهای عمده معدنی و صنایع معدنی کشور را مورد ارزیابی قرار داده است. در این گزارش عملکرد تولید در زنجیره ارزش محصولاتی غیرآهنی مانند «آلومینیوم»، «مس» و «سرب و روی» زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

عملکرد تولید در زنجیره ارزش آلومینیوم نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۳۸ هزار تن «پودر آلومینا» تولید شده است. همچنین بر اساس آمارها، این محصول در خردادماه امسال درمجموع تولید محقق شده بیش از ۲۲ هزار تن را تجربه کرده است. «شمش آلومینیوم» که یکی دیگر از محصولات زیرمجموعه زنجیره آلومینیوم به شمار می‌رود، در سال ۹۷ تولید بیش از ۲۷۶ هزار تن را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. این در حالی است که در خردادماه ۹۸، نزدیک به ۲۰ هزارتن از این محصول در کشور تولید شده است.

«مس» محصول غیرآهنی دیگری است که عملکرد تولید آن اعلام شده است. مطابق با ارزیابی‌ها، مجموع استخراج مس در سال ۱۳۹۷ به بیش از ۱۷۵ میلیون تن رسیده است. در خردادماه امسال نیز مطابق با آمارها بیش از ۱۴ میلیون تن مس از معادن کشور استخراج شده است. واکاوی‌ها همچنین حاکی است در سال ۱۳۹۷، سنگ سولفیدی مس درمجموع تولیدی برابر با ۵۳ میلیون تن، کنسانتره مس بیش از یک‌میلیون تن،‌ آند مس ۳۱۳ هزار تن، کاتد مس ۲۴۷ هزار تن، مولیبدن تغلیظ نزدیک به ۷ هزار تن و لجن طلا و نقره ۳۰۲ تن را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند. این محصولات همچنین در خردادماه امسال تولیدی معادل «۴ میلیون تن»، «۹۴ هزار تن»، «۳۱ هزار تن»، «۲۲ هزار تن»، «۶۷۷ تن» و «۳۵ تن» داشته‌اند. سومین زنجیره‌ای که عملکرد تولید آن موردبررسی قرار گرفته «زنجیره ارزش سرب و روی» است. بر اساس آمار منتشرشده، «کانسنگ سرب و روی» درمجموع سال ۹۷ را با تولید بیش از یک‌میلیون تن پشت سر گذاشته است. این در حالی است که در خردادماه امسال این محصول تولیدی برابر با ۷۸ هزار تن را به ثبت رسانده است.


ثبت نظر

ارسال