سه پوشش نوآورانه پایدار نما که مرزهای متریال را جابه‌جا می‌کند!

پنجره ایرانیان؛ باوجود شرکت‌های فراوانی که گزینه‌های مختلفی برای پوشش خارجی پایدار ارائه می‌دهند، هیچ دلیلی برای عدم گرایش و توجه به معماری سبز وجود ندارد.
  • شنبه 26 مرداد 1398 ساعت 13:13

در اینجا فقط به 3 نمونه از این متریال‌های جدید و کاربردی که به معماری پایدار کمک می‌کنند اشاره می‌کنیم.

استیل فوق نازک

طبق برنامه‌ریزی مجتمع علمی و مهندسی جدید هاروارد در بوستون، نمای فولادی تاشو منحصربه‌فرد و انرژی‌محور تا سال 2020 تکمیل و رونمایی خواهد شد. شعبه محلی شرکت معماری بهنیش با سازنده آلمانی Josef Gartner از گروه Permasteelisa همکاری کرد تا سیستمی پنهان ایجاد کند که به‌خوبی محاسبه شده و شامل هودهایی برای سایه‌اندازی بر ساختمان در برابر نور مستقیم خورشید در هر زاویه‌ای باشد.

معمار Matt Noblett از شرکت معماری بهنیش، خاطرنشان می‌کند که این تیم به صفحات بیرونی قابل‌اجرا که مدت‌هاست در اروپا مورداستفاده قرار می‌گیرند، رجوع کردند؛ اما یک نسخه ثابت را ایجاد کردند که به مکانیسم‌هایی که درنهایت می‌توانند خراب شوند، وابسته نیستند. Gartner برای دستیابی به پانل‌های بسیار نازک که می‌توانند در گوشه‌ها تا شوند، از هیدروفرمینگ استفاده کرده تا از جذب گرما محافظت کند و سپس برای کاهش تابش اشعه خورشید، سوراخ می‌شوند و درنتیجه بارهای گرمایش و سرمایش را کاهش می‌دهد.

درمجموع 13000 پنل نصب می‌شوند تا مدول‌هایی با شش طبقه طول (ارتفاع) و فقط 1.5 میلی‌متر ضخامت ایجاد کنند. این صفحات منظره به بیرون را نمی‌پوشانند و از خیابان به ساختمان یک کاراکتر «بدون مقیاس» می‌دهد.

 

کامپوزیت‌هایی با چاپ سه‌بعدی

همان‌طور که در تصویر پیداست، در این خانه کوچک‌مقیاس در سان‌فرانسیسکو از متریالی خاص استفاده شده که علاوه بر زیبایی بصری، هماهنگی این خانه با وضعیت آب‌وهوایی موجود منطقه را نیز ارتقا داده است.

برای رسیدگی به کمبود مسکن در مقیاس بسیار کوچک،"Emerging Objects" در حال استفاده آزمایشی از نماها و صفحاتی سه‌بعدی هستند که می‌توان آن‌ها را به سازه موجود وصل کرد؛ مانند این کلبه-باغ که این متریال آن را به یک مکان قابل سکونت و غیرقابل نفوذ در برابر باران و باد، تبدیل کرده است. این صفحات شش‌ضلعی – که از یک رشته شامل بتن، خاک‌اره و گوشت میوه (ضایعات انگور) چاپ‌شده‌اند می‌توانند با گیاهان مکنده‌ها کاشته شدند. درحالی‌که سقف سرامیکی و دیوارهای خارجی به‌سرعت بیشتری تولید و به‌راحتی سرهم شدند. در دیوارهای داخلی و خارجی و نیز بام این فضا از کامپوزیت‌ها با چاپ سه‌بعدی استفاده شده است.

 

نمای سقف و نماهای پیوسته به شیروانی، پوشیده از صفحات سرامیکی چاپ‌شده سه‌بعدی از تایل‌هایی است که روی آن دانه‌هایی چسبیده شده است. یک سیستم پوششی سرامیکی با چاپ سه‌بعدی که به‌عنوان صفحه‌ای مقاوم در برابر باران عمل می‌کند. کاشی‌های که برای مونتاژ آسان ساخته شده‌اند و ساخته شده‌اند تا روی نمای ساختمان یا فضای داخلی آویزان شوند.

 

بتن خورشیدی

با ترکیب رنگ‌های طبیعی که نور را جذب می‌کنند تا آن را به الکتریسیته تبدیل کنند،Dyscrete  اساساً بتن را به یک ارگانیسم زنده تبدیل می‌کند که فرآیندی مشابه فتوسنتز را انجام می‌دهد. این مواد بر پایه سلول‌های خورشیدی حساس به رنگ ساخته شده‌اند که معمولاً روی شیشه اعمال می‌شوند، این پروژه از سال 2015 توسط پلتفرم بخش اختراع هنر دانشگاه Kassel، درحال‌توسعه است. این تحقیق به روشی غیرسمی با روکش اسپری انجامید که در هنگام قرار گرفتن در معرض نور، از طریق یک فرآیند الکتروشیمیایی انرژی تولید می‌کند و می‌تواند در محل اسپری شود.

 

 

 


ثبت نظر

ارسال