کمبود مواد اولیه برای تولیدکنندگان آلومینیوم؛

نیاز داخل را در اولویت قرار دهیم!

پنجره‌ایرانیان؛ آلومینیوم باید مانند سایر محصولات ازجمله فولاد و مس به‌منظور تامین نیاز تولیدکنندگان، به‌طور مستمر در بورس کالا عرضه شود تا به‌این‌ترتیب شاهد تعادل قیمت‌ها و روند مناسب تولید در بخش پایین‌دستی این صنعت باشیم.
  • سه شنبه 15 آبان 1397 ساعت 15:15

این در شرایطی است که تنها ایرالکو و هرمز جنوب عرضه مستمر در بورس دارند و این سبب می‌شود انحصار در عرضه و تزریق قطره‌چکانی در بازار‌، مانور در قیمت‌گذاری مواد اولیه را در راستای بالا نگه‌داشتن قیمت‌ها، بیشتر کند.

به گزارش معدن نامه، وقتی تولیدکننده‌ای مانند المهدی و هرمزال که از نیروی کار و انرژی داخلی استفاده می‌کند اما به‌واسطه قرار داشتن در منطقه ویژه خود را محق صادرات می‌بیند و تولیدکننده داخلی در خوراک تولید خود می‌ماند و در آستانه ورشکستگی قرار می‌گیرد، دولت باید دنبال راه چاره باشد تا رفع نیاز داخل را هم در اولویت‌ها در نظر داشته باشند. درصورتی‌که عرضه آلومینیوم در بورس کالا در سطح وسیع‌تری ادامه پیدا کند به‌طور حتم قیمت‌ها به سمت تعادل پیش خواهند رفت همان‌طور که هم‌اکنون قیمت بسیاری از محصولات به دلیل عرضه‌های مناسب و کشف قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا در مسیر تعادل فرار گرفته است.

عرضه محصولات و کشف قیمت‌های واقعی، برای تولیدکنندگان بالادستی و پایین‌دستی مزیت بزرگی است، زیرا نرخ‌ها بر اساس مؤلفه‌های واقعی اقتصاد کشف می‌شود و چرخ تولید نیز با سرعت مطلوبی به حرکت درمی‌آید. در مورد آلومینیوم هم اگر قیمت‌ها واقعی شوند مشکل کمبود مواد اولیه رفع خواهد شد و بالطبع تولید این محصول افزایش می‌یابد.


ثبت نظر

ارسال