مدیرعامل صنایع پروفیل و آلومینیوم حبیبی عنوان کرد:

کمبود مواد اولیه و نوسانات قیمت باعث تعطیلی کارخانه‌ها می‌شود

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل صنایع پروفیل و آلومینیوم حبیبی کمبود مواد اولیه و نوسانات قیمت‌ها را عاملی دانست که باعث می‌شود برخی واحدهای تولیدی در معرض تعطیلی یا تعدیل نیرو قرار گیرند.
  • سه شنبه 15 آبان 1397 ساعت 15:11

یوسف حبیبی درخصوص کمبود مواد اولیه و درنهایت کاهش تولید آلومینیوم عنوان کرد: در ماه‌های اخیر با توجه به جهش قیمت ارز یک مابه‌التفاوت بالایی در بازار آزاد نسبت به بورس برای تامین مواد اولیه داشتیم و این رانت خیلی سنگین بود به‌طوری‌که قیمت عرضه در بورس 20 هزار تومان و قیمت بازار آزاد حدود ۳۰ هزار تومان است. این سبب می‌شود قیمت تمام‌شده برای محصول نهایی در بازار قابل‌رقابت نباشد.

وی درخصوص کمبود مواد اولیه به این موضوع اشاره کرد: در حوزه صادرات، شرکت‌ها بخشی از محصولاتشان را صادر می‌کنند علی‌رغم اینکه ما در بازار داخلی به این محصول نیاز داریم. این عدم توجه به نیاز مواد اولیه در داخل موجب شده که شرکت‌های آلومینیومی ‌زیادی در سطح کشور تعطیل شوند و نتوانند مواد اولیه موردنیاز خود را تأمین کنند قطعا نباید اجازه داد مواد اولیه موردنیاز صنایع داخلی صادر شود.

حبیبی افزود: ما با مشکل کمبود حجم نقدینگی هم مواجه هستیم. قیمت مواد اولیه بالاست و امکان پرداخت اعتباری هم وجود ندارد. بعلاوه اینکه شرکت‌هایی هم که طرف حساب ما هستند هنگام سفارش پرداختی ندارند و در پروسه پرداختی آن‌ها بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه سبب می‌شود، مابه‌التفاوت قیمت فروش محصول ما و خرید مواد اولیه تامین نشود و درنهایت بودجه‌ای برای خرید بعدی نباشد. همین مسائل سبب شده کارخانه‌های آلومینیومی در معرض تعطیلی و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تعدیل نیرو قرار بگیرد.

 


ثبت نظر

ارسال