واکنش دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم به خبر ایسنا:

اگر عرضه مستمر و مکفی نباشد برداشتن سقف باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود

پنجره‌ایرانیان؛ درج خبری با عنوان «باز شدن سقف رقابت و عرضه‌های مستمر قیمت آلومینیوم را متعادل می‌کند» به نقل از خبرگزاری ایسنا در روز شنبه ۱۷ شهریورماه ۹۷ که در مصاحبه با آقای ابوالفضل رضایی دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران عنوان شده بود، واکنش آقای رضایی نسبت به این خبر را به دنبال داشت.
  • یکشنبه 18 شهریور 1397 ساعت 14:23

ابوالفضل رضایی: در صورت عدم عرضه مستمر و مکفی برداشته شدن سقف رقابت اثری جز افزایش قیمت‌ها نخواهد داشت.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران دراین‌باره گفت: متاسفانه برخی موارد نقل‌شده از جانب بنده در مصاحبه با ایسنا به‌صورت گزینشی انتخاب و منتقل شده است و بسیاری از موارد ذکرشده نیز از مصاحبه حذف شده است. لذا لازم دیدم توضیحاتی در مورد آن بدهم.

وی افزود: در مصاحبه ذکر شده بود که برداشتن سقف رقابت از معاملات آلومینیوم در بورس کالا موجب شفافیت بیشتر قیمت‌ها در بازار خواهد شد و حالا آنکه اصل صحبت من این بود که نگرانی بابت شفافیت مختص شرایط اقتصادی آزاد است و در شرایطی که کشور در حالت تحریم قرار دارد و محصولات ما نیز محصولات انحصاری و عرضه‌کنندگان نیز انحصاری هستند و با توجه به اینکه این شرکت‌ها به تعهداتشان عمل نمی‌کنند و هیچ ضمانت اجرایی نیز برای متعهد کردن آن‌ها وجود ندارد، برداشته شدن سقف رقابت هیچ نتیجه‌ای جز بالا رفتن پی‌درپی قیمت نخواهد داشت.

رضایی گفت: نکته دیگر این بود که اگر بخواهند سقف رقابت را بردارند مشروط بر این است که شرکت‌ها متعهد شوند که به‌صورت هفتگی ۵ هزار تن شمش آلومینیوم و ۲ هزار تن بیلت آلومینیوم از طریق بورس عرضه کنند که طی چند سال گذشته تا الان سابقه نداشته که این شرکت‌ها به تعهدی که می‌دهند پایبند باشند و باوجود این نبودن تعهد، برداشته شدن سقف رقابت نتیجه‌ای جز اجحاف به صنایع پایین‌دستی نتیجه دیگری نخواهد داشت.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم عنوان کرد: در قسمت دیگری از مصاحبه از بنده سوال شده بود که چرا پس از عرضه آلومینیوم در بورس کالا رقابت ایجادشده به این حد زیاد است و پاسخی که بنده دادم این بود که یکی از دلایل رقابت بالا در بورس کالا پس از عرضه‌های اخیر این است که اولاً خریداران از استمرار عرضه اطمینانی ندارند و ثانیاً هیچ تعهدی نیز بر این وجود ندارد که این عرضه به‌صورت مستمر انجام شود و متاسفانه نهادهای نظارتی در این‌گونه موارد به‌جای اینکه به وظایف ذاتی خود عمل کنند، سکوت اختیار می‌کنند و اگر مشاهده می‌کنید که شرکت‌ها نیز برای خرید آلومینیوم رقابت سنگین می‌کنند به همین دلیل است.

رضایی خاطرنشان کرد: چیزی حدود یک ماه بود که به‌هیچ‌عنوان عرضه در بورس کالا اتفاق نیفتاده بود و پس از یک ماه نیز عرضه‌ای که در بورس اتفاق افتاد یک عرضه مهندسی شده بود و این شرایط همگی باعث شده است که مواد اولیه به‌شدت کم باشد و خیلی از شرکت‌ها به دلیل اینکه به مشتریان خود تعهد دارند، برای اجرای آن تعهد لازم است که به هر نحوی که ممکن است مواد اولیه را تهیه نمایند.

وی افزود: نکته دیگری که در انتها مایلم اضافه کنم این است که در چند ماه گذشته به نمایندگی از صنایع بالادستی و پایین‌دستی بارها و بارها از آقای شریعتمداری وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت تقاضای وقت ملاقات نمودیم تا بلکه مشکلات صنعت آلومینیوم را مستقیماً به گوش ایشان برسانیم و متاسفانه هیچ توفیقی در این زمینه نیافتیم و تمامی نامه‌ها فقط به سمت جناب آقای سرقینی هدایت شده‌اند که ازنظر ما خود یکی از مسببین این دستورالعمل جدید وزارت صنعت معدن و تجارت هستند و در طی این مدت دائماً با دفتر جناب آقای سرقینی نیز تماس گرفته‌ایم برای وقت ملاقات با ایشان و صحبت حضوری که متاسفانه با ایشان نیز نتوانستیم وقت ملاقاتی دریافت کنیم و نه حتی تماس تلفنی داشته باشیم و ظاهراً مشکلات صنایع آلومینیوم کشور در درجه چندم اهمیت برای دوستان قرار دارد.

 

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم در پایان گفت: جای بسی تاسف است که به‌عنوان یک سندیکای صنعتی کشور یعنی سندیکای صنایع آلومینیوم ایران نمی‌توانیم با مسئولین وزارت صنعت و معدن ارتباط مستمر و مستقیمی داشته باشیم. امری که نهایتا منجر به صدور دستورالعمل‌های پیاپی، بدون لحاظ کردن منافع صنایع بالادستی و پایین‌دستی می‌شود و این دستورالعمل‌ها نیز موجب رکود هرچه بیشتر در این صنعت خواهد شد.


ثبت نظر

ارسال