علاقمندی سرمایه‏ گذاران ژاپنی، چینی و هندی به پتروشیمی ایران

پنجره ایرانیان: سرمایه‏ گذارانی از هند، ژاپن، چین به ‏دنبال راهی برای تامین مالی طرح‏ های توسعه‏ ای در پروژه ‏های پتروشیمی ایران در منطقه چابهار هستند.
  • چهارشنبه 11 شهریور 1394 ساعت 8:59

به گزارش ایرنا به نقل از پلاست مارت، سرمایه ‏گذارانی از هند، ژاپن، چین به ‏دنبال راهی برای تامین مالی طرح‏ های توسعه ‏ای در پروژه‏ های پتروشیمی چابهار ایران هستند.
لازم به ذکر است، چندین واحد تولیدی مجتمع پتروشیمی مکران در یک برنامه 9 ساله به بهره‏ برداری خواهد رسید. این مجموعه برای تولید سالانه 23 میلیون تن نیازمند سرمایه ‏ای معادل 11 میلیارد دلار است که 20 میلیون تن از محصولات این مجتمع به خاورمیانه، هند و چین صادر خواهد شد. پیش‏ بینی می‏ شود که مجتمع پتروشیمی چابهار به قطب پتروشیمی منطقه تبدیل شود و تاکنون سرمایه ‏گذارانی از ژاپن، هند و چین از این مجتمع بازدید و فرصت‏ های سرمایه ‏گذاری آن را ارزیابی کرده ‏اند.
فاز اول این پروژه حدود 8.1 میلیون تن در سال محصولات پتروشیمی به ارزش 5 میلیارد دلار تولید و به بازارهای جهانی صادر خواهد کرد که پیش ‏بینی می‏ شود تولید آن در سال 2018 آغاز شود.
سرمایه‏ گذاری مستقیم خارجی در صنعت پتروشیمی ایران بازده گسترده ‏ای برای سرمایه‏ گذاران خواهد داشت. ظرفیت تولید پتروشیمی ایران حدود 60 میلیون تخمین زده شده و قیمت خوراک گاز طبیعی غنی از اتان در ایران به دلیل نیاز عمده تولیدکنندگان صنعت و به خواست دولت بسیار پایین است.
براساس برآوردهای صورت گرفته پیش ‏بینی می ‏شود که با لغو تحریم ‏ها ایران علاوه بر گسترش صنعت بتواند سالانه یک میلیون تن اتیلن و پلی ‏اتیلن به جهان صادر کند.
مایکل اسمیت معاون خاورمیانه و افریقایی شرکت شیمیایی آی ‏اچ ‏اس می‏ گوید: با سرمایه‏ گذاری در صنعت پتروشیمی ایران به یک فرصت جذاب دست پیدا می‏ کنید. ریسک کردن یکی از ماهیت‏ های کسب و کار است و با کمی ارزیابی متوجه می شوید که نتیجه آن ارزش ریسک کردن را داشته است.
ایران کمتر از دو سال بعد از حذف تحریم ‏ها با استفاده از امکان دسترسی آسان به بازارهای جهانی و ارائه ‏کنندگان تکنولوژی به سرعت رشد خواهد کرد.


ثبت نظر

ارسال