کرونا فروکش کرد؛ تب مسکن بالا رفت

پنجره‌ایرانیان؛ در حالی التهاب القاء شده بازار مسکن باعث شد تا دوباره دستورالعمل‌ حذف قیمت‌ها از آگهی‌ها در فضای مجازی اعمال شود که بسیاری از کارشناسان بر این باورند این روند ادامه‌دار است و گران شدن قیمت نهاده‌های تولید مسکن و تورم موجود نهایتا تب قیمت مسکن را هم بالا می‌برد.
  • شنبه 10 خرداد 1399 ساعت 12:17

به گزارش ایراسین، محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به التهاب ایجادشده قیمت مسکن از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری چندی پیش اعلام کرد بسیاری از سایت‌ها و به‌طورکلی دنیای مجازی عاملی در ایجاد التهاب شناخته شده‌اند و روند سفته‌بازی در این بازار بر اساس همین عددسازی‌ها شدت گرفته است.

محمودزاده در ادامه افزود: به همین دلیل تا اطلاع ثانوی برای جلوگیری از جریان سازی‌های غیرواقعی و تحمیل قیمت به بازار هیچ‌یک از سایت‌های فروش مجاز به ارائه قیمت در بخش مسکن نیستند و ارائه‌دهندگان آگهی و همچنین خریداران اگر قصد ورود به بازار دارند بهتر است با استفاده از شیوه‌های مرسوم گذشته نسبت به یافتن قیمت موردنظر گام بردارند.

این در حالی است که تجربه نشان داده حذف قیمت‌ها از سایت‌های معتبر دنیای مجازی نه‌تنها تاکنون کارساز نبوده بلکه زیرزمینی شدن معاملات را می‌توان به‌عنوان دستاورد چنین سیاست‌هایی در نظر گرفت.

 آمارها بیانگر این نکته هستند که با فروکش کردن تب کرونا در بازار و افزایش مراجعه به مشاوران املاک برای بازدید موارد اجاره یا فروش در کلان‌شهرها علی‌رغم کاهش تعداد معاملات و به‌اصطلاح رکود موجود در بازار اکنون متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در پایتخت با رشدی معادل 35 درصد به نزدیکی متری 16 میلیون تومان رسیده است.

 

بیش از سه میلیون واحد کم داریم

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران ضمن تایید روند افزایشی قیمت مسکن به دلیل کمبود عرضه به خبرنگار ما گفت: مسکن مثل سایر اقلام در کشور تابعی از عرضه و تقاضا است بنابراین هرزمان که این تعادل برهم خورده باشد قطعا شاهد افزایش قیمت خواهیم بود و اکنون چنین اتفاقی افتاده است.

رهبر در ادامه افزود: آمارهایی که از ابتدای سال 1390 در اختیار داریم نشان‌دهنده روند کاهشی تولید مسکن برای عرضه در بازار است به صورتی که امروز نزدیک به سه میلیون و پانصد هزار واحد مسکونی نسبت عقب‌ماندگی داریم به این معنی که در سال‌های گذشته تولید نشده و این کمبود در سال‌های بعدی انباشت شده است.

وی تاکید کرد: در کل کشور سالانه نزدیک به 700 هزار واحد مسکونی لازم داریم تا بتوانیم عرضه و تقاضا را در تعادل قیمتی نگهداریم اما همان‌طور که قبلا اشاره شد به دلیل مشکلات موجود در تولید و عدم تمایل به سرمایه‌گذاری از سوی سازندگان این میزان تولید صورت نگرفته و اکنون بیش از سه میلیون واحد مسکونی در بازار کسر داریم و همین دلیلی بر سرعت گرفتن روند افزایش قیمت است.

رهبر درباره رکود حاکم بر بازار نیز گفت: قیمت مسکن در دوره یادشده نزدیک به 175 درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است که رکود فعلی تنها 5 درصد از آن کاسته بنابراین این به معنی ارزان شدن قیمت مسکن نیست و نباید انتظار کاهشی در این بازار داشته باشیم آن‌ها زمانی که عملکرد برخی بازارهای موازی به نفع ثبات قیمتی در مسکن نیست.

به گفته رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران در صورتی می‌توان قیمت مسکن را به تعادل برسانیم که دولت و مسئولان بتوانند روند تولید را تسهیل کند تا درنهایت افزایش قیمت روندی منطقی به خود گرفته و با شاخص‌ها همسو شود، اما کنون کمبود تولید به روند افزایشی قیمت دامن زده و بعضا باعث سیاست‌گذاری شتاب‌زده و بعضا مشکل‌ساز می‌شود.

وی معتقد است حذف قیمت از سایت‌های اینترنتی اگرچه می‌تواند تا حدود در کاهش قیمت اثرگذار باشد اما فراموش نکنیم صاحبان سرمایه و همچنین متقاضیان بالاخره در بازار حاضر هستند و برخی آیتم‌ها خبر از افزایش قیمت می‌دهند چون نهاده‌ها، دستمزد و ... همه افزایش قیمت داشته‌اند.

رهبر تصریح کرد: البته این روند قیمتی قطعا اثرات منفی در نرخ اجاره‌بها خواهد داشت و با در نظر گرفتن تعطیلی بازار طی دو ماه گذشته احتمال صعود غیرمنطقی در بازار اجاره‌بها دور از انتظار نیست و از هم‌اکنون بهتر است سیستم‌های نظارتی در این بازار فعال باشند تا مانع از سوءاستفاده و بروز چالش برای مستاجران شوند.

 

تا 50 درصد رشد قیمت قابل پیش‌بینی است

رحیم رضایی؛ یکی از سازندگان تهرانی در این زمینه گفت: اینکه برخی کارشناسان سخن از کاهش قیمت به دلیل ناتوانی خرید می‌گویند پاک کردن صورت‌مسئله است به این دلیل که اصولا سرمایه‌گذاران از سود خود ممکن است کسر کنند اما از اصل سرمایه خیر؛ بنابراین اگر منتظر کاهش نرخ قیمت هستیم کلا مسیر را اشتباه می‌رویم.

رضایی در ادامه افزود: نرخ نهاده‌های تولید در ساختمان غیر از زمین از اسفند گذشته تا به امروز میانگین 25 درصد افزایش داشته است حالا چطور انتظار داریم سازنده با این روند افزایشی محصول نهایی که مسکن است را ارزان‌تر از گذشته عرضه کند؟

وی معتقد است افزایش غیرمنطقی قیمت زمین در کلان‌شهرها و همچنین کمبود تولید عاملی است که امسال تا پایان سال حداقل افزایش 50 درصدی قیمت را تجربه کنیم که نشانه‌های این اتفاق از هم‌اکنون در بازار دیده می‌شود.

این فعال بازار مسکن در پایتخت گفت: با کمی دقت در بازار می‌بینیم به دلیل کاهش قدرت خرید مسکن از سوی متقاضیان اکنون واحدهای تا 70 متر بیشترین تقاضا را به خود اختصاص داده است به همین دلیل اغلب سازندگان با در نظر گرفتن همین روند اقدام به تولید می‌کنند که بتوانند سریع مسکن تولیدشده را فروخته و جای دیگری سرمایه‌گذاری کند؛ اما موضوع خانه‌های لوکس که اصولا در اختیار سفته‌بازان است کاملا متفاوت است و افزایش قیمت در این بخش از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کند.

رضایی با اشاره به این‌که در حال حاضر یک آپارتمان 75 متری در تهران قیمتی بالاتر از یک میلیارد تومان دارد تاکید کرد: تقاضای خرید در شهرک‌های اقماری افزایش داشته و برخی آمارها نشان می‌دهد در دو سال گذشته نزدیک به 250 هزار خانوار از تهران به‌قصد اقامت در این شهرک‌ها خارج شده‌اند و این روند در سایر کلان‌شهرها در حال وقوع است.

وی درباره افزایش نرخ اجاره‌بها معتقد است، اصولا رقم اجاره ارتباط مستقیمی با قیمت مسکن موردنظر دارد بنابراین کاملا طبیعی است که هرچه قیمت مسکن بالاتر رفته باشد میزان مطالبات موجران هم افزایش یافته و مستاجران ناچار هستند آن مبلغ را بپردازند. به‌عنوان‌مثال اگر خانواده‌ای سال گذشته با 400 میلیون تومان امکان خرید مسکن در تهران داشته اکنون همین مبلغ را باید به‌عنوان رهن به موجر خود بپردازد و یک واحد را اجاره کند.

 

دنیای مجازی؛ فضایی برای جولان سوداگران

در همین حال مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به افزایش فعالیت اپلیکیشن‌ها و سایت‌های آگهی‌های رایگان مسکن به خبرنگار ما گفت: اصولا این فضا تبدیل به مکانی برای جولان سوداگران شده است چون در این فضا سوداگران با جریان سازی ارقام و اعداد غیرواقعی ارائه می‌کنند.

قلی‌خسروی در ادامه افزود: در این فضا سوداگران با القاء روند افزایشی قیمت به بازار تلاش می‌کنند علاوه بر اینکه سطوح قیمتی جدیدی ایجاد کند تقاضای کاذب را به بازار تحمیل می‌کنند تا جایی که می‌بینیم بعضا نرخ‌های معاملات در مناطقی 30 درصد بالاتر از ارزش واقعی و خریداران بدون اطلاع وارد بازار می‌شوند.

این مقام صنفی تاکید کرد: واحدهای بنگاه‌های املاک با توجه به آموزش‌هایی که می‌بینند و نظارتی که بر فعالیت آن‌ها وجود دارد اصولا وارد این‌گونه جریان‌سازی‌ها نمی‌شوند اما در مقابله با دنیای مجازی تقریبا بی‌دفاع هستند که اینجا لازم است مقامات مسئول وارد عمل شده و مانع از سوداگری در بازار مسکن بشوند.

قلی خسروی گفت: بازار مسکن علاوه بر قواعد عرضه و تقاضا اثرپذیری بالایی از بازارهای موازی مثل ارز، سکه، خودرو و سهام دارد و زمانی که این بازارها از رونق افتاده باشند ناخودآگاه و به‌طور سنتی سرمایه‌ها به سمت مسکن حرکت می‌کند که امروز تقریبا در حال تجربه این اتفاق هستیم و رفته‌رفته سرمایه‌ها به این سمت معطوف شده‌اند.

وی با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های تولید مسکن تصریح کرد: کاملا طبیعی است که مسکن امسال شاهد افزایش قیمت باشد اما آنچه طی چند روز اخیر شاهد بوده‌ایم روند افزایش یا تعدیل قیمتی منطقی نیست بلکه التهابی بود که سوداگران به بازار القاء کردند و مسئولان نظارتی باید بتوانند به‌گونه‌ای مانع از این سودجویی‌ها بشوند و البته مردم و خریداران هم باید هوشیار عمل کنند.


ثبت نظر

ارسال