چین راهی برای نجات از باتلاق مسکن دارد؟

پنجره‌ایرانیان؛ چین بیش از یک سال است که درگیر بحران املاک و مستغلات و وام‌های مسکن شده است. این بحران با اورگرند، بزرگ‌ترین سازنده املاک این کشور و بدهی‌های نجومی آن آغاز شد. حالا پس از یک سال هنوز اقتصاد چین نتوانسته خود را از باتلاق مسکن بیرون بکشد.
  • یکشنبه 9 بهمن 1401 ساعت 13:0

به گزارش تجارت نیوز، برای نمونه شرکت «کانتری گاردن» به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت مسکن‌ساز ازنظر تعداد فروش، حالا تعداد کمی از واحدهای برج‌های بلند خود را در امتداد ساحل «هایانگ» فروخته است و از این برج‌ها تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها تا حدی ساخته شده‌اند.

سیاست‌گذاران چینی در تلاش برای نجات بخش املاک هستند. پس از دو سال اجبار مسکن‌سازان به اهرم‌زدایی که ده‌ها نفر را به عدم پرداخت بدهی‌ها سوق داد، اکنون قانون‌گذاران، به امید احیای احساسات مشتریان، در حال کنار گذاشتن بسیاری از این اقدامات هستند. این امر باعث شده تا مقداری خوش‌بینی در این بخش ایجاد شود به‌طوری‌که باوجود چشم‌انداز تاریک در هایانگ، قیمت سهام کانتری گاردن از ماه اکتبر سه برابر شده است.

محتوای دقیق اصلاحات دولت همچنان مبهم است؛ اما سیاست اعطای وام به مسکن‌سازان و ازسرگیری پروژه‌های متوقف‌شده مشمول این سیاست هستند. شرکت‌ها در ماه پایانی ۲۰۲۲ و پیش از اعلام رسمی دولت مبنی اتخاذ این سیاست شروع به دریافت وام کردند و نشان دادند که چنین سیاستی اثرگذار بوده است. مقامات محلی نیز در حال کاهش سود وام مسکن هستند.


ثبت نظر

ارسال