قیمت تمام‌شده مسکن بیشتر از گذشته

پنجره‌ایرانیان؛ بازار مسکن به‌عنوان یکی از بازارهایی که موردتوجه است در سال ۱۴۰۰ با عوامل مختلفی روبروست که می‌تواند در آن تأثیرگذار باشد.
  • چهارشنبه 25 فروردین 1400 ساعت 10:50

به گزارش صما، خرید مسکن یکی از مشکلاتی است که برای خانواده‌ها و خصوصاً برای جوانان به یک غول تبدیل شده است و متاسفانه هر چه نیز می‌گذرد تناسبی بین قدرت خرید و قیمت تمام‌شده وجود ندارد؛ در سال گذشته نیز قیمت مسکن افزایش قابل‌توجه چند برابری داشت تا زنگ‌خطرهای بازار بیشتر شنیده شود.

شاید برای بسیاری این سوال وجود داشته باشد که آیا با این وضعیت قیمت مسکن بازهم گران می‌شود؟ تجربه در گذشته نشان داده است که قیمت مسکن می‌تواند بعد از افزایش‌های قابل‌توجه و دور شدن از قدرت خرید دهک‌هایی از مردم بازهم گران شود اما به‌راستی افزایش قیمت مسکن چگونه رقم می‌خورد؟

یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن بهای تمام‌شده به معنای هزینه‌های ساخت، قیمت زمین و اخذ مجوزهای لازم است متاسفانه بهای تمام‌شده مسکن در بازه‌های مختلف در چند سال گذشته با افزایش قیمت روبه‌رو بوده است و این افزایش قیمت‌ها حتی امسال نیز به چشم می‌خورد چراکه قیمت سیمان و برخی دیگر اقلام مصرفی با افزایش قابل‌توجه روبه‌رو بوده است.

 

ارزانی با این شرایط در افق قیمت مسکن نیست

سید کریم داوودی فعال بازار مسکن اظهار کرد: معتقدم در سال جدید هنوز افزایش قیمتی اتفاق نیفتاده است و بازار در سردرگمی است؛ البته بهای تمام‌شده مسکن در حال افزایش است و یکی از مواردی که قابل پیش‌بینی نبود دستمزدها بود.

عضو سابق شورای شهر اصفهان ادامه داد: دستمزدها در سال گذشته از آذرماه تا اسفند ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد و امسال نیز افزایش پیدا خواهد کرد و گرانی‌ها در بهای تمام‌شده همچنان بیشتر می‌شود؛ البته توان خرید مردم نیز کمتر شده است.

وی با بیان اینکه مشخص نیست امسال قیمت‌ها چگونه شود، افزود: علاوه بر بهای تمام‌شده قیمت مسکن تابع دیگر موارد نیز هست و این نکته نیز حائز اهمیت است که قیمت تمام‌شده روزبه‌روز با افزایش همراه است؛ شاخص‌های تعدیل در سال گذشته در سه ماه اول ۱۵، سه ماه دوم ۴۵ و سه‌ماهه سوم ۱۰ درصد دولت داده است که مجموع آن ۶۵ درصد بوده است.

این فعال بازار مسکن گفت: به نظر من مردم اگر قصد خرید دارند انجام دهند و پیش‌خریدهای خود را انجام دهند؛ به نظر من چیزی به‌عنوان ارزانی با این شرایط در افق قیمت مسکن نیست

در کنار بهای تمام‌شده یک عمل پررنگ‌تر در بازار مسکن وجود دارد و آن همراهی با بازارهای دیگر در نوسانات است به‌طوری‌که وقتی ارز، طلا و … روند صعودی قابل‌توجه دارند قیمت مسکن نیز با آن‌ها همراه می‌شود که این یکی از عامل‌های مهم در افزایش عجیب‌وغریب برای مسکن است که حتی از بهای تمام‌شده نیز پررنگ‌تر در بازار عمل کرده است.

البته تقاضا نیز در بازار اهمیت دارد اما تقاضا بازار مسکن علاوه بر تقاضای برای استفاده تقاضاهای دیگری نیز در آن دیده می‌شود؛ تقاضا برای سرمایه‌گذاری، تقاضا برای پس‌انداز و همچنین تقاضا با این دید که زمان آینده باید گران‌تر خرید شود نیز حتی بر تقاضا برای مصرف واقعی می‌چربد که این نیز در نوع خود جالب است، حتی آمارها نشان می‌دهد که برخی از این مسکن‌ها خالی است.

از دلایل دیگر نوسانات بازار مسکن دلال‌بازی‌ها و واسطه‌گری‌ها و خریدها و خروج‌های عجیب‌وغریب در بازار است که به‌یک‌باره با الگوی پیروی قیمت‌ها را در یک منطقه افزایش می‌دهد؛ در این میان مالیات بر خانه‌های خالی و مشخص کردن وضعیت مسکن‌ها با ثبت در سامانه راهکارهایی است که برای بهبود وضعیت بازار مطرح شده است.

 

قانون مجلس در مورد جهش تولید مسکن تأثیرگذار است

حسینعلی حاجی دلیگانی در مورد تأثیر این راهکارها اظهار کرد: این موارد و راهکارها در بازار تأثیرگذار است اما این تأثیرگذاری نمی‌تواند در قیمت‌ها و کنترل آن در بازار مسکن خیلی موثر باشد و تأثیرگذاری ۳۰ درصدی دارد.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از دلایل و علت‌های گرانی مسکن قیمت زمین در سبد مسکن است که کنترل این عامل با واگذاری زمین‌های که در اختیار دولت است امکان‌پذیر بوده و دولت می‌تواند زمین‌های در اختیار را به‌صورت رایگان برای ساخت مسکن واگذار کند.

نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون جدیدی که ایرادات شورای نگهبان نیز در آن رفع شده و می‌تواند در جهش تولید مسکن تأثیر خوبی بگذارد، ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که در بازار مسکن و قیمت آن اهمیت دارد، تولید مسکن است که این موضوع نیز در قانون جهش تولید مسکن دیده شده است که می‌تواند به بهتر شدن وضعیت قیمت مسکن کمک کند.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از موارد دیگری که بر قیمت بازار مسکن تأثیرگذار است، نقدینگی بوده که این افزایش نقدینگی باعث گرانی در بازارهای مختلف می‌شود؛ نقدینگی بی‌حد که با چاپ پول و تولید پول پرقدرت توسط دولت ایجاد می‌شود، به هر سمت و بازاری که وارد شود مانند سیلی عمل کرده و خراب کننده خواهد بود.

آنچه در حال‌وروز این روزهای بازار مشخص است این بوده که بازار منتظر محرکه‌هایی است که جهت و نوسانات خود را مشخص کند؛ البته بازار مسکن حتی اگر در همین حوالی قیمت‌ها نیز ثابت بماند هرچند که یک خبر خوب است اما با توجه به افزایش قیمت در سال‌های گذشته هنوز با قدرت خرید مردم همخوان نیست.

به نظر می‌رسد بازار مسکن هم در فروش و هم در اجاره دچار مشکل شده است و نیاز به تولید مسکن‌های ارزان‌قیمت است که با درآمد مردم سازگاری داشته باشد، این موضوع قابل‌توجه خواهد بود زمانی که یکی از موانع ازدواج نیز هست.


ثبت نظر

ارسال