فرایند پیچیده اخذ مجوزهای شهرداری دلیل طولانی شدن ساخت‌وساز است

پنجره‌ایرانیان؛ پنل تخصصی مدیریت بهینه پروژه‌های ساختمانی از طراحی تا ساخت و دلایل طولانی شدن پروسه اخذ پروانه و پایان کار ساختمان برگزار شد.
  • دوشنبه 10 بهمن 1401 ساعت 11:4

در بخش اول پروژه‌های ساختمانی از طراحی تا ساخت با ارائه حسن شیخ‌الاسلامی استاد دانشگاه و فعال در صنعت ساختمان در چهارمین گردهمایی سازندگان منطقه یک ۶ بهمن‌ماه برگزار شد.

در این پنل شیخ‌الاسلامی به مراحل ساده‌تر و کوتاه‌تر ساخت‌وساز از مرحله اخذ مجوز ساخت تا پایان کار در ۲۰ سال گذشته گفت و افزود متاسفانه بااینکه تلاش شد با پیروی از کشورهای منطقه سیستم شهرداری به سمت سیستمی شدن رفت که به‌جای کوتاه‌تر شدن فرایند، مراحل آن طولانی‌تر شد. وی همچنین به ضوابط ساده‌تر شهرسازی و معماری در دو دهه قبل اشاره کرد و گفت: روزبه‌روز شاهد پیچیدگی و بدتر شدن وضعیت هستیم.

در ادامه وی به چرایی این وضعیت و راه‌های خروج از بحران پرداخت. ازنظر شیخ‌الاسلامی یکی از دلایل این وضعیت واگذاری بخشی از فرایند کسب مجوز به دفاتر خدمات الکتروَنیک نه تمام آن است. شهرداری برای چابک سازی بخشی از وظایف خود را واگذار کرد اما نه چابک شد نه همه فرایند را به دفتر خدمات سپرد تا سریع‌تر این مراحل طی شود.

این مهندس در ادامه گفت: سازمان نظام‌مهندسی، سایر نهادهای شهری نیز در افزایش فرایند بروکراسی اداری سهیم هستند و بخش دیگر آن نیز سازندگانی هستند که مهندس نیستند و سررشته‌ای از ساختمان‌سازی ندارند، مهندسین نیز ضلع دیگر این پیچیدگی هستند. طرح تفضیلی که ۲۲ شرکت مشاور بدون جلسه مشترک با هم آن را برای تهران نوشتند نیز یکی دیگر از دلایل طولانی شدن فرایند اخذ مجوزهای ساختمانی است.

برای خروج از بحران رواداری بیشتر شهرداری، رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای توسط سازمان نظام‌مهندسی و مهندسان ناظر و کاهش مشکلات توسط شهرداری و رعایت ضابطه به‌جای رابطه لازم است.

در انتها این مهندس افزود: یکی از مسائل مهم حضور نداشتن مدیران شهرداری در این جلسه است چراکه گوش شنوایی برای نقد ندارند.

این پنل با استقبال مهندسان و سازندگان روبرو شد.

 

دیسیپلین کنترلی داشته باشید

در ادامه این پنل دلایل طولانی شدن پروسه اخذ پروانه و پایان کار ساختمان با ارائه امیرطه نوروزی طراح سازه و مدرس سازه و مدیر مجموعه طراحی، آموزشی پاراسیول بررسی شد.

در این بخش نوروزی به دلایل مختلف طولانی شدن پروسه اخذ مجوزهای شهرداری اشاره کرد و گفت: بخشی از این طولانی شدن به دلیل ناآگاهی و بخشی هم ناشی از رفتار شهرداری است.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد نقشه‌های ساختمانی اصلاحیه می‌خورند؛ اما مهندسان با همین دست‌فرمان پیش می‌روند و فکری برای دیسیپلین کنترل این وضعیت ندارند و اختیار به دست شرکت‌های مشاور افتاده است.

نوروزی افزود: وقتی محل ملک و میزان بارگذاری مشخص است چرا مهندسان به ظرایف دقت نمی‌کنند. به‌طور مثال محل استخر نوار فونداسیون را قطع می‌کند، اما مهندسان سازه و معماران به این امر دقت ندارند. چند بار دیدید که معمار نقشه فونداسیون را نگاه کند؟ برای کاهش فرایند صدور اخذ پروانه و پایان کار لازم است معمار و طراح سازه باهم کار کنند.

این مهندس ادامه داد: برای برون‌رفت از این وضعیت نگاه چندبعدی به طراحی چهار گرایش، انتخاب طراح چهار گرایش در ابتدای پروژه و تعامل موازی از شروع اولین اتودهای طراحی، تعریف پروسه‌ای برای کنترل علمی خلاف‌ها، تعریف نقش به‌عنوان مشاور سازه به معنای علمی آن و تعریف دیسیپلین‌های برنده لازم است در نظر گرفته شود.


ثبت نظر

ارسال