علت خزان زودرس ساختمان‌های ایرانی

پنجره‌ایرانیان؛ عمر مفید ساختمان در ایران همانند قیمتش خوش‌اقبال نیست که هرروز بالا و بالاتر رود چراکه ساختمان‌ها در ایران خیلی زود فرسوده شده، نامشان با کلنگی بودن گره‌خورده و درنتیجه خزان زودرس ساختمان‌ها شروع می‌شود.
  • دوشنبه 24 شهریور 1399 ساعت 10:12

 به گزارش ایسنا، به‌ناچار سرنوشت، آن‌ها را با بیل و کلنگ تخریبچی‌های ساختمان رودررو می‌کند و خیلی زودتر از هم سن و سالان خود در دیگر کشورها از پای درمی‌آیند تا قصه تلخ چرایی پایین بودن عمر ساختمان همچنان پر ابهام باقی بماند.

طبق برآوردها درحالی‌که عمر متوسط ساختمان در کشورهای توسعه‌یافته ۱۰۰ سال و بعضا بیشتر هم برآورد می‌شود اما در ایران در خوش‌بینانه‌ترین حالت این متوسط عمر بنا به‌ندرت به ۵۰ سال می‌رسد و اکثرا در ۳۰ سالگی عمر بنا اصطلاحا کلنگی می‌شوند و به تیغ تخریب سپرده می‌شوند.

به گفته مسئولین کشوری از ۲۵ میلیون واحد مسکونی بیش از ۳۰ درصد در بافت‌های فرسوده قرار دارند و نیاز به بهسازی و یا نوسازی دارند؛ در استان اردبیل هم بیش از ۱۳۹۰ هکتار از محلات شهری را بافت‌های فرسوده تشکیل می‌دهند که طبیعتا نیاز به بازآفرینی دارند.

وجود ساختمان‌های فرسوده و تخریب و نوسازی و یا بهسازی آن‌ها علاوه بر اینکه باعث افزایش هزینه‌های تمام‌شده و رشد قیمت مسکن می‌شود در پی بروز حوادث غیرمترقبه همچون زلزله می‌تواند باعث خسارت‌های جانی هم‌وطنان ساکن در این ساختمان‌ها شود.

پایین بودن متوسط عمر مفید ساختمان می‌تواند به دلایل مختلف بستگی داشته باشد ازجمله آنکه به گفته عضو سازمان نظام‌مهندسی اردبیل مبنی بر با تایید کم بودن عمر مفید ساختمان در ایران در مقایسه با دیگر کشورهای توسعه‌یافته به ایسنا می‌گوید: پایین بودن کیفیت مصالح در مقایسه با دیگر کشورها یکی از این موارد است و ازآنجایی‌که کیفیت تاثیر مستقیم بر عمر مفید ساختمان دارد طبیعی است هرچقدر کیفیت بالا باشد عمر مفید نیز بالاتر خواهد رفت.

علیرضا غریبی، نقش عوامل فنی در اجرای یک ساختمان اعم از مهندسین، کارگران و تکنسین‌ها را در اجرای درست و اصولی ساختمان به‌عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار مستقیم بر عمر مفید ساختمان دانسته و تصریح می‌کند: متاسفانه کارگران و نیروهای فنی ما در ساختمان‌سازی فاقد آموزش و مهارت‌های کافی هستند و اگر مهارت کافی نباشد، مصالح باکیفیت هم در اختیار باشد باز نتیجه مطلوب به دست نخواهد آمد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اردبیل، حلقه گمشده در پازل پایین بودن عمر بنا در ایران را در نگهداری یک ساختمان بعد از اتمام آن دانسته و اضافه می‌کند: نگهداری یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در عمر مفید بناست که متاسفانه در ایران به موضوع نگهداری ساختمان کمتر پرداخته می‌شود و اصولا در ایران برنامه‌ای برای کیفیت نگهداری ساختمان وجود ندارد، درحالی‌که در کشورهای دیگر به نگهداری ساختمان اهمیت ویژه‌ای می‌دهند و همین امر باعث می‌شود یک ساختمان ۱۰۰ ساله در حال حاضر هم مورداستفاده قرار گیرد.

وی در خصوص نقش وظیفه سازمان‌های مرتبط با ساختمان‌سازی در ارتباط با بحث نگهداری افزود: در مقطعی در وزارت راه و شهرسازی قرار بود یک مبحث جداگانه راجع به نگهداری ساختمان‌ها در جهت ارتقای عمر مفید ساختمان و بنا ایجاد شود ولی متاسفانه عملی و اجرایی نشد و معتقد هستیم این مبحث نگهداری باید هرچه زودتر اجرایی شود و با ورود وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام‌مهندسی باید متولی نگهداری از یک ساختمان بعد از اتمام که برعهده کدام و شخص و نهاد باشد مشخص گردد تا با جلوگیری از تخریب‌ها و هدر رفت سرمایه، شاهد افزایش و ارتقای عمر مفید بنا در ایران هم باشیم.

غریبی با اشاره به نقش اقلیم در ارتقای کیفیت ساختمان اظهار کرد: کیفیت ساخت‌وسازها طبیعتا با اقلیم یک منطقه در ارتباط مستقیم است به‌طوری‌که در شهرهایی همچون اردبیل که در نیمسال دوم با افت دما و برودت هوا و بعضا با یخبندان مواجه هستیم هرگونه کار بتن‌ریزی و جوشکاری در پایین آمدن کیفیت و عمر ساختمان تاثیر گذار خواهد بود بنابراین توجه به اقلیم و آب‌وهوا نیز از عوامل تاثیر گذار در پایین آمدن یا بالا رفتن کیفیت و عمر ساختمان است.


ثبت نظر

ارسال