شرایط تخفیف در عوارض ساختمان‌سازی اعلام شد

‌پنجره‌ایرانیان؛ رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: کسانی که اصول مربوط به مبحث ۱۹ در ساختمان‌سازی را رعایت کنند، مشمول تخفیف و بسته‌های تشویقی در عوارض می‌شوند.
  • سه شنبه 14 مرداد 1399 ساعت 11:20

‌محمد سالاری افزود: متاسفانه سرانه مصرف انرژی در ساختمان‌های کشور ما بشدت بالا و هدر رفت انرژی در آن‌ها بسیار زیاد است. باوجوداینکه به‌موجب مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان این الزام برای مالکان و همه کسانی که متولی ساخت‌وساز هستند وجود دارد و شهرداری‌ها مکلف به اجرای این مبحث و رعایت اصول مربوطه هستند و باید قوانین مربوط به هدر رفت انرژی در دیوار‌ها، سقف و کف ساختمان‌ها اجرا شود، اما بازهم شاهدیم که هم به لحاظ نوع مصالح و هم در فرایند اجرای مبحث ۱۹ با مشکل مواجه هستیم. این در حالی است که مقررات مربوط به مبحث ۱۹ هم‌اکنون در حال اجراست.

‌وی گفت: در خصوص اجرای درست این مبحث، پیشنهاد‌هایی مطرح کرده‌ایم که مشاور معاونت شهرسازی و معماری در حال کار کردن روی آن است، به‌عنوان‌مثال در برخی از مناطق شمال شهر تهران مالکان ملزم به رعایت یک سری از شاخص‌های انرژی در ساختمان‌سازی می‌شوند تا هدررفت انرژی در ساختمان‌ها به حداقل برسد و به میزانی که مالکان این شاخص‌ها را رعایت کنند، بسته تشویقی در عوارض به آن‌ها داده شود.

‌سالاری افزود: در شهرداری و شورا برای کسانی که این اصول را رعایت می‌کنند تخفیف و بسته‌های تشویقی عوارضی در نظر می‌گیریم. به‌طورکلی اجرای دقیق اصول مربوط به مبحث ۱۹ در ساختمان‌سازی هزینه‌بر است و سازنده‌ها در همه نقاط شهر تهران از اجرای این طرح استقبال نمی‌کنند. به همین علت پیشنهاد کردیم ابتدا در مناطق شمالی این طرح را به‌صورت پایلوت اجرا و بعد به یک ‌رویه تبدیل شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، تصریح کرد: وقتی این موضوع به یک‌رویه تبدیل شد، مصالح مربوطه هم تهیه می‌شوند، هزینه‌های مربوط به اجرای آن کاهش یافته و مجری متخصص هم زیاد می‌شوند و در ادامه می‌توانیم این نسخه را به کل شهر تعمیم دهیم.


ثبت نظر

ارسال