سرمایه‌گذاری هزار میلیارد دلاری در انرژی پاک

پنجره‌ایرانیان؛ بحران انرژی و اقدامات سیاستی کمک کرد سرمایه‌گذاری جهانی در منابع انرژی کم آلاینده در سال ۲۰۲۲، به رکورد ۱.۱ تریلیون دلار صعود کند و پول هزینه شده در گذار انرژی، برای نخستین بار با سرمایه‌گذاری در تامین سوخت‌های فسیلی برابری کرد.
  • یکشنبه 9 بهمن 1401 ساعت 12:31

به گزارش ایسنا، گزارش جدید شرکت تحقیقاتی "بلومبرگ نیو انرژی فاینانس" نشان داد باوجود محدودیت‌های زنجیره تامین، تورم رو به رشد، افزایش نرخ بهره و موانع اقتصاد کلان، سرمایه‌گذاری‌های جهانی در گذار انرژی طی سال میلادی گذشته، ۳۱ درصد افزایش یافت و به رکورد ۱.۱ تریلیون دلار رسید.

این شرکت تحقیقاتی برآورد کرد سرمایه‌گذاری‌های جهانی در سوخت‌های فسیلی (شامل بخش‌های بالادستی، پایین‌دستی، میان دستی و تولید برق با استفاده از سوخت فسیلی) در سال ۲۰۲۲، به ۱.۱ تریلیون دلار رسید که مشابه میزان پولی است که در فناوری گذار انرژی ازجمله تولید نیروی تجدیدپذیر، ذخیره‌سازی انرژی، جذب و نگه‌داری کربن، هیدروژن، برقی‌سازی حمل‌ونقل، گرمایش برقی و مواد پایدار، هزینه شده است.

در گزارش شرکت "بلومبرگ نیو انرژی فاینانس" آمده است: برای نخستین بار است که سرمایه‌گذاری جهانی در گذار انرژی، با سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی برابر شده و این اتفاق، باوجود رشد سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی که ناشی از بحران انرژی سال میلادی گذشته بود، روی‌داده است.

آلبرت چیونگ، مدیر تحلیل جهانی در "بلومبرگ نیو انرژی فاینانس" دراین‌باره گفت: یافته‌های ما به هرگونه بحث درباره این‌که چطور بحران انرژی بر استفاده از انرژی پاک تاثیر گذاشته است، خاتمه می‌دهد. بحران انرژی به‌جای این‌که باعث کندی سرمایه‌گذاری در گذار انرژی شود، باعث شد تا این سرمایه‌گذاری به رکورد جدیدی افزایش پیدا کند زیرا کشورها و شرکت‌ها همچنان به اجرای برنامه‌های گذار انرژی ادامه می‌دهند. باوجود بزرگ‌ترین افزایش سالانه در سرمایه‌گذاری در انرژی پاک، سرمایه‌گذاری بسیار بیشتری نیاز است تا جهان در مسیر دستیابی به آلایندگی صفر در بلندمدت قرار گیرد.

تحت سناریوی آلایندگی صفر این شرکت، جهان باید به‌طور میانگین سالانه ۴.۵۵ تریلیون دلار تا پایان دهه جاری هزینه کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، آژانس بین‌المللی انرژی اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد با ورود جهان به عصر صنعتی جدید، تحت سناریو آلایندگی صفر تا سال ۲۰۵۰، مجموع سرمایه‌گذاری در فناوری‌ها و زیرساخت انرژی پاک، باید بیش از ۴.۵ تریلیون دلار در سال ۲۰۳۰ باشد.


ثبت نظر

ارسال